Recitale
(1) Regulamentul delegat (UE) 2022/805 al Comisiei (2) precizează tipul de taxe, calculul și modalitățile de plată în ceea ce privește taxele percepute de Autoritatea Europeană pentru Valori Mobiliare și Piețe (ESMA) anumitor administratori de indici de referință.
(2) În 2018, atât analiza Serviciului de Audit Intern al Comisiei, cât și auditul Curții de Conturi Europene (3) au concluzionat că sistemul ESMA de finanțare a taxelor este inutil de complex. Pentru a simplifica colectarea taxelor și a reduce riscurile legate de calcularea incorectă sau de alocarea ineficientă a taxelor, este necesar să se asigure coerența aspectelor tehnice în diferitele acte delegate privind taxele percepute de ESMA de la entitățile supravegheate direct.
(3) Pentru a acoperi integral cheltuielile ESMA legate de supravegherea anumitor administratori de indici de referință, taxele anuale de supraveghere ar trebui stabilite pe baza estimării anuale a tuturor costurilor directe necesare pentru îndeplinirea sarcinilor de supraveghere de către ESMA și pe baza unei repartizări rezonabile a cheltuielilor generale fixe și variabile ale ESMA.
(4) În conformitate cu Regulamentul delegat (UE) 2019/715 al Comisiei (4), taxele percepute anumitor administratori de indici de referință ar trebui stabilite la un nivel care să asigure acoperirea costului integral al serviciilor furnizate de ESMA și evitarea unui deficit, dar și a acumulării unui excedent semnificativ. În cazul în care bugetul prezintă, în mod recurent, un sold pozitiv sau negativ semnificativ, nivelul taxelor ar trebui revizuit.
(5) Taxa de supraveghere inițială datorată de un administrator al unui indice de referință în anul recunoașterii sau autorizării, după caz, ar trebui să fie proporțională cu perioada din primul an în care administratorul indicelui de referință a fost recunoscut sau autorizat.
(6) Pentru a asigura coerența între actele delegate privind taxele care trebuie plătite ESMA și pentru a permite ESMA să primească în timp util date auditate privind cifra de afaceri pentru estimarea taxelor care îi sunt datorate de către administratorii de indici de referință, exercițiul de referință al conturilor auditate pentru stabilirea cifrei de afaceri aplicabile ar trebui să fie cu 2 ani înainte de anul pentru care ESMA percepe taxe de la administratorul indicelui de referință.
(7) Cifra de afaceri aplicabilă a administratorilor de indici de referință se calculează în euro. Prin urmare, este necesar să se specifice un mecanism de conversie în euro a veniturilor generate în alte monede.
(8) Pentru a asigura coerența între actele delegate privind taxele care trebuie plătite ESMA, ESMA ar trebui să calculeze penalizarea în caz de întârziere a plăților în conformitate cu dispozițiile privind dobânzile penalizatoare prevăzute la articolul 99 din Regulamentul (UE, Euratom) 2018/1046 al Parlamentului European și al Consiliului (5).
(9) Pentru a evita insecuritatea juridică în ceea ce privește procesul de colectare a taxelor în curs de desfășurare, prezentul regulament ar trebui să se aplice de la 1 ianuarie 2025.
(10) Prin urmare, Regulamentul delegat (UE) 2022/805 ar trebui modificat în consecință,