Recitale
(1) Articolul 143a din Regulamentul delegat (UE) 2015/2446 al Comisiei (2) prevede depunerea unei declarații vamale de punere în liberă circulație care conține setul de date specific și redus menționat în anexa B la regulamentul delegat respectiv (denumită în continuare „declarația H7”) pentru o trimitere care beneficiază de scutirea de taxe la import în conformitate cu articolul 23 alineatul (1) din Regulamentul (CE) nr. 1186/2009 al Consiliului (3). Regulamentul (UE) 2026/382 al Consiliului (4) modifică Regulamentul (CE) nr. 1186/2009 prin eliminarea articolelor 23 și 24, cu efect de la 1 iulie 2026. În consecință, mărfurile cu o valoare intrinsecă care nu depășește 150 EUR pe trimitere fac în prezent obiectul taxelor vamale, iar autoritățile vamale trebuie să perceapă taxe vamale pentru mărfurile dintr-o astfel de trimitere, indiferent de valoarea declarată a acestora.
(2) Regulamentul (UE) 2026/382 introduce o taxă vamală temporară de 3 EUR per articol în trimiterile a căror valoare intrinsecă nu depășește 150 EUR în total, în cazul în care importul mărfurilor este scutit de TVA în conformitate cu articolul 143 alineatul (1) litera (ca) din Directiva 2006/112/CE a Consiliului (5) sau mărfurile fac parte dintr-o trimitere poștală, astfel cum este definită la articolul 1 punctul 24 din Regulamentul delegat (UE) 2015/2446 („taxă vamală de 3 EUR”). Prin urmare, este necesar să se actualizeze normele prevăzute în Regulamentul delegat (UE) 2015/2446 în ceea ce privește utilizarea declarației H7, pentru a se asigura că numai mărfurile care fac obiectul taxei vamale de 3 EUR pot fi declarate într-o astfel de declarație.
(3) Pentru a asigura aplicarea corectă a taxei vamale de 3 EUR, este necesar să se modifice definiția „mărfurilor în trimiteri poștale” prevăzută în Regulamentul delegat (UE) 2015/2446 pentru a clarifica căror mărfuri li se aplică taxa vamală de 3 EUR și pentru a revizui domeniul de aplicare al declarației H7.
(4) Este necesar să se stabilească o definiție formală a „articolului” în Regulamentul delegat (UE) 2015/2446, pentru a se asigura că, atunci când mărfurile sunt declarate ca articole separate, taxa vamală de 3 EUR se aplică fiecăruia dintre articole. Acest lucru se întâmplă și atunci când două sau mai multe articole identice sunt declarate pe rânduri separate într-o declarație, deși este permisă gruparea acestor articole identice și declararea lor pe un singur rând.
(5) Declarația H7 se referă numai la mărfurile din transporturile a căror valoare intrinsecă nu depășește 150 EUR în total, vândute în cadrul vânzărilor la distanță de mărfuri importate, astfel cum sunt definite la articolul 14 alineatul (4) punctul 2 din Directiva 2006/112/CE. Întrucât definiția respectivă acoperă numai mărfurile importate destinate unui client din Uniune, nu este necesar să se excludă în mod explicit mărfurile al căror import este scutit de TVA în conformitate cu articolul 143 alineatul (1) litera (d) din Directiva 2006/112/CE (așa-numitul „regim vamal 42”), care se referă la importurile între întreprinderi, din domeniul de aplicare al articolului 143a din Regulamentul delegat (UE) 2015/2446.
(6) Cu toate acestea, taxa vamală de 3 EUR se aplică indiferent dacă mărfurile sunt declarate în sistemele de declarații H1, H6 sau H7. Prin urmare, aplicarea unor astfel de declarații pentru mărfurile vândute în cadrul vânzărilor la distanță rămâne neschimbată.
(7) Modificarea definiției „mărfurilor în trimiteri poștale” prin prezentul regulament necesită modificări corespunzătoare, prin înlocuirea acestei expresii cu „mărfuri transportate sub responsabilitatea unui operator poștal” în ceea ce privește declarațiile sumare de intrare („ENS”), declarația vamală menționată la articolul 144 din Regulamentul delegat (UE) 2015/2446 și actele considerate declarații vamale în conformitate cu articolul 141 din regulamentul delegat respectiv.
(8) Pentru a limita implicațiile aplicării facilității prevăzute la articolul 148 alineatul (3) din Regulamentul delegat (UE) 2015/2446, mărfurile dintr-o trimitere cu o valoare intrinsecă de maximum 150 EUR, vândute în cadrul vânzărilor la distanță de mărfuri importate, care sunt reintroduse după punerea lor în liberă circulație, trebuie excluse de la eligibilitatea pentru invalidarea declarațiilor vamale în cauză.
(9) Anexa B la Regulamentul delegat (UE) 2015/2446 stabilește cerințele comune în materie de date pentru declarațiile vamale, inclusiv declarațiile H1, H6 și H7.
(10) Responsabilitatea plății corespunzătoare a taxei vamale de 3 EUR la sosirea în UE ar trebui să revină în primul rând declarantului, și anume platformelor și vânzătorilor, sau transportatorului sau agentului care declară mărfurile autorităților vamale. Numai în mod rezidual, alte persoane – inclusiv consumatorul – pot declara mărfurile. Din acest motiv, conceptele de persoană impozabilă obligată la plata TVA la import în temeiul Directivei 2006/112/CE și de debitor al datoriei vamale în temeiul articolului 77 din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 ar trebui aliniate în continuare în cazul vânzărilor la distanță de mărfuri într-o trimitere cu o valoare intrinsecă de maximum 150 EUR. Prin urmare, este necesar să se modifice declarantul în scopul declarațiilor H1, H6 și H7 din anexa B la Regulamentul delegat (UE) 2015/2446. Modificările corespunzătoare ale denumirilor coloanelor ENS din anexa respectivă sunt, de asemenea, necesare pentru a se alinia la modificările definiției „mărfurilor în trimiteri poștale”.
(11) Pentru a îmbunătăți controalele asupra mărfurilor vândute în cadrul vânzărilor la distanță de mărfuri importate, ar trebui introduse noi definiții și cerințe privind identificatorii de produs. În vederea reducerii la minimum a necesității unor ajustări informatice în statele membre, este oportun să se includă cerințele în elementul de date „Document justificativ” din anexa B la Regulamentul delegat (UE) 2015/2446.
(12) Data de aplicare a prezentului regulament ar trebui amânată pentru a fi aliniată cu data de la care se aplică Regulamentul (UE) 2026/382.
(13) Prin urmare, Regulamentul delegat (UE) 2015/2446 trebuie modificat în consecință,