Începe proba gratuită

Decizie 2023/829 · CELEX 32023D0829

Decizia (UE) 2023/829 a Comisiei din 17 aprilie 2023 privind scutirea de taxe la import și scutirea de TVA la import, acordate pentru bunuri destinate distribuirii sau punerii la dispoziție cu titlu gratuit persoanelor care fug de agresiunea militară din Ucraina și persoanelor aflate în dificultate în Ucraina [notificată cu numărul C(2023) 2490] (Numai textele în limbile estonă, franceză, germană, letonă, lituaniană, neerlandeză, polonă, română și slovacă sunt autentice)

Data act
17.04.2023
Intrare in vigoare
01.01.2023
Jurnalul Oficial UE
oj:JOL_2023_104_R_0003
Status
In vigoare
asistență pentru refugiați bunuri și servicii franciză vamală import (UE) intervenție militară Rusia scutire de taxe scutire de taxe vamale supravegherea importurilor TVA Ucraina

Recitale

(1) La 24 februarie 2022, Rusia a pornit o agresiune militară neprovocată și nejustificată împotriva Ucrainei. Ca urmare a acestui fapt, milioane de oameni au fugit din Ucraina, iar statele membre ale UE au acordat protecție temporară (3) unui număr aproximativ de 4 milioane de persoane. Afluxul de persoane care fug din calea agresiunii militare din Ucraina continuă să reprezinte o provocare pentru statele membre în cauză în ceea ce privește asigurarea unei asistențe umanitare suficiente și satisfacerea nevoilor primare ale acestor persoane.

(2) La 24 februarie 2022, Ucraina a solicitat asistență în conformitate cu articolul 16 alineatul (1) din Decizia nr. 1313/2013/UE a Parlamentului European și a Consiliului (4) privind furnizarea de protecție civilă.

(3) Ca expresie a solidarității și a sprijinului, statele membre și comunitatea internațională au răspuns furnizând bunuri destinate asistenței umanitare distribuite persoanelor care fug din calea agresiunii militare și sosesc în Uniune, precum și altor persoane afectate de agresiunea militară din Ucraina.

(4) La 1 iulie 2022, a fost adoptată Decizia (UE) 2022/1108 a Comisiei (5). Decizia acordă, în ceea ce privește anumite state membre, scutirea de taxe la import și scutirea de taxa pe valoarea adăugată („TVA”) la importul de bunuri destinate distribuirii sau punerii la dispoziție cu titlu gratuit persoanelor care fug de agresiunea militară din Ucraina și persoanelor aflate în dificultate în Ucraina, în perioada 24 februarie 2022-31 decembrie 2022.

(5) La 25 noiembrie 2022, Comisia a consultat statele membre cu privire la necesitatea unei prelungiri a valabilității măsurilor prevăzute în decizia respectivă. În urma consultării menționate, s-a solicitat de către Estonia, Letonia, Lituania, Luxemburg, Țările de Jos, Austria, Polonia și România la 2 decembrie 2022, de către Slovacia la 5 decembrie 2022 și de către Franța la 30 decembrie 2022 („statele membre solicitante”) aplicarea sau continuarea aplicării măsurilor respective.

(6) Întrucât criza umanitară provocată de invadarea Ucrainei de către Rusia continuă și are consecințe majore nu numai pentru Ucraina, ci și pentru mai multe state membre, aceasta constituie o catastrofă care afectează teritoriul mai multor state membre în sensul titlului II capitolului XVII secțiunea C din Regulamentul (CE) nr. 1186/2009 și al titlului VIII capitolul 4 din Directiva 2009/132/CE.

(7) Prin urmare, este necesar ca statele membre solicitante să fie autorizate să acorde scutiri de la plata taxelor la import pentru bunurile importate în scopurile descrise la articolul 74 din Regulamentul (CE) nr. 1186/2009 și o scutire de TVA pentru bunurile importate în scopurile prevăzute la articolul 51 din Directiva 2009/132/CE de către sau în numele organizațiilor de stat, precum și de către sau în numele organizațiilor caritabile sau filantropice aprobate de autoritățile competente ale statelor membre solicitante. Având în vedere situația fără precedent, este necesar ca statele membre solicitante să fie autorizate să acorde scutiri de taxe la import și de TVA pentru bunurile destinate asistenței umanitare, importate pentru a fi puse în liberă circulație inclusiv de către organizații de stat sau de alte organizații caritabile sau filantropice care sunt autorizate și desfășoară activități similare într-un alt stat membru solicitant în care se intenționează utilizarea bunurilor. Pentru a răspunde solicitărilor statelor membre de a oferi asistență persoanelor care au rămas în Ucraina și care sunt grav afectate de agresiunea militară, este, de asemenea, necesar să se autorizeze inclusiv transferul acestor bunuri către organizații de stat ucrainene sau organizații caritabile ori filantropice aprobate de autoritățile ucrainene competente pentru distribuirea cu titlu gratuit a bunurilor respective către persoanele aflate în dificultate în Ucraina. În plus, este necesar ca statele membre solicitante să fie autorizate să acorde scutiri de la plata taxelor la import pentru bunurile importate în scopurile prevăzute la articolul 74 din Regulamentul (CE) nr. 1186/2009 și o scutire de TVA pentru bunurile importate în scopurile stabilite la articolul 51 din Directiva 2009/132/CE atunci când sunt importate pentru a fi puse în liberă circulație de către sau în numele agențiilor pentru ajutor în caz de dezastre cu scopul de a răspunde nevoilor lor în perioada în care acordă ajutoare persoanelor care fug din calea agresiunii militare din Ucraina.

(8) Pentru a monitoriza importurile pentru care se acordă scutirea de taxe la import sau scutirea de TVA, statele membre solicitante trebuie să informeze Comisia cu privire la natura, cantitățile și valoarea bunurilor admise cu scutire de taxe la import și de TVA destinate distribuirii sau puse cu titlu gratuit la dispoziția persoanelor care fug din calea agresiunii militare din Ucraina, cu privire la organizațiile pe care le-au aprobat pentru distribuirea sau punerea la dispoziție a acestor bunuri și cu privire la măsurile luate pentru a preveni utilizarea bunurilor în alte scopuri decât acoperirea nevoilor persoanelor care fug din calea agresiunii militare din Ucraina.

(9) Pentru a se asigura respectarea condițiilor prevăzute în prezenta decizie, pentru a se preveni neregulile și a se proteja interesele financiare ale Uniunii și ale statelor membre, statele membre solicitante trebuie să asigure aplicarea unor măsuri de gestionare a riscurilor și a unor măsuri de control vamal pertinente în ceea ce privește punerea în liberă circulație și utilizarea și transferul ulterior către Ucraina al bunurilor pentru care se acordă scutirea de taxe la import sau scutirea de TVA. Măsurile luate trebuie raportate Comisiei în termenul stabilit prin prezenta decizie.

(10) Luând în considerare provocările cu care se confruntă statele membre solicitante, scutirea de taxe la import și scutirea de TVA trebuie să fie acordate pentru importurile efectuate începând din 1 ianuarie 2023. Scutirile trebuie să rămână în vigoare până la 31 decembrie 2023.

(11) La 16 ianuarie 2023, statele membre au fost consultate în conformitate cu articolul 76 primul paragraf din Regulamentul (CE) nr. 1186/2009 și cu articolul 53 primul paragraf din Directiva 2009/132/CE,

Articolul 1

(1) Bunurile sunt admise în regim de scutire de taxe la import, în sensul articolului 2 alineatul (1) litera (a) din Regulamentul (CE) nr. 1186/2009, și sunt scutite de plata taxei pe valoarea adăugată (TVA) în cazul importurilor definite la articolul 2 alineatul (1) litera (a) din Directiva 2009/132/CE a Consiliului atunci când sunt îndeplinite următoarele condiții: (a) bunurile sunt destinate uneia dintre următoarele utilizări: (i) distribuirea gratuită de către organismele și organizațiile menționate la litera (c) în beneficiul persoanelor care fug din calea agresiunii militare din Ucraina; (ii) punerea, cu titlu gratuit, la dispoziția persoanelor care fug din calea agresiunii militare din Ucraina, bunurile rămânând în proprietatea organismelor și organizațiilor menționate la litera (c); (b) bunurile îndeplinesc cerințele prevăzute la articolele 75, 78, 79 și 80 din Regulamentul (CE) nr. 1186/2009 și la articolele 52, 55, 56 și 57 din Directiva 2009/132/CE; (c) bunurile sunt importate pentru a fi puse în liberă circulație de către sau în numele unor organizații de stat, inclusiv organisme de stat, organisme publice și alte organisme de drept public sau de către sau în numele unor organizații caritabile sau filantropice aprobate de autoritățile competente din statele membre solicitante în care se intenționează utilizarea bunurilor. (2) Bunurile menționate la alineatul (1) din prezentul articol pot fi, de asemenea, admise în regim de scutire de taxe la import în sensul articolului 2 alineatul (1) litera (a) din Regulamentul (CE) nr. 1186/2009 și scutite de TVA la import în sensul articolului 2 alineatul (1) litera (a) din Directiva 2009/132/CE într-un stat membru solicitant, altul decât statul membru solicitant în care se intenționează utilizarea bunurilor, cu condiția ca bunurile să fie importate în vederea punerii în liberă circulație de către o organizație de stat sau de altă organizație caritabilă sau filantropică autorizată de autoritățile competente și desfășurând activități similare în statul membru în care se intenționează utilizarea bunurilor. (3) Transferul bunurilor între cele două state membre face obiectul unei notificări prealabile din partea unei organizații caritabile sau filantropice autorizate către autoritățile competente ale statului membru solicitant care acordă scutirea de taxe la import și de TVA. (4) Sub rezerva notificării prealabile a autorităților competente ale statului membru solicitant care acordă scutirea de taxe la import, organizațiile care beneficiază de scutirea de taxe la import și de scutirea de TVA în conformitate cu alineatele (1) și (2) pot transfera bunurile menționate la alineatul (1), pentru care au fost acordate scutiri de taxe la import și de TVA, către organizații de stat ucrainene sau alte organizații caritabile sau filantropice aprobate de autoritățile ucrainene competente pentru distribuirea cu titlu gratuit a bunurilor către persoanele aflate în dificultate în Ucraina. (5) Sub rezerva articolelor 75-80 din Regulamentul (CE) nr. 1186/2009 și a articolelor 52-57 din Directiva 2009/132/CE, bunurile sunt totodată admise în regim de scutire de taxe la import, în sensul articolului 2 alineatul (1) litera (a) din Regulamentul (CE) nr. 1186/2009, și sunt scutite de TVA în cazul importurilor definite la articolul 2 alineatul (1) litera (a) din Directiva 2009/132/CE atunci când sunt importate pentru a fi puse în liberă circulație de către sau în numele agențiilor pentru ajutor în caz de dezastre cu scopul de a răspunde nevoilor lor în perioada în care acordă ajutoare persoanelor care fug din calea agresiunii militare din Ucraina.

Articolul 2

Statele membre raportează lunar Comisiei informații privind natura, cantitățile și valoarea bunurilor admise cu scutire de taxe la import și de TVA în temeiul articolului 1, în a cincisprezecea zi a lunii următoare lunii de raportare. Până la 31 martie 2024, statele membre comunică următoarele informații Comisiei: (a) o listă a organizațiilor aprobate de autoritățile competente din statele membre, menționate la articolul 1 alineatul (1) litera (c); (b) următoarele informații consolidate privind bunurile admise în regim de scutire de taxe la import și de TVA în temeiul articolului 1: (i) numărul declarației vamale; (ii) data acceptării declarației vamale; (iii) codul regimului vamal; (iv) statul membru solicitant sau țara de destinație în care s-a intenționat utilizarea bunurilor; (v) codul din Nomenclatura combinată; (vi) codul din Tariful vamal integrat al Comunităților Europene (TARIC); (vii) masa netă; (viii) unitatea suplimentară, dacă este cazul; (ix) valoarea bunurilor; (x) taxa vamală; (xi) rata TVA; (xii) cuantumul taxelor și al TVA nepercepute; (xiii) originea bunurilor; (xiv) titlurile organismelor și organizațiilor menționate la articolul 1 alineatul (1) litera (c); (c) măsurile luate pentru a asigura respectarea articolelor 78, 79 și 80 din Regulamentul (CE) nr. 1186/2009 și a articolelor 55, 56 și 57 din Directiva 2009/132/CE și, după caz, măsurile de gestionare a riscurilor și de control vamal luate în temeiul articolului 46 din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European și al Consiliului (6) în ceea ce privește bunurile care intră în domeniul de aplicare al prezentei decizii.

Articolul 3

Articolul 1 se aplică importurilor în Estonia, Franța, Letonia, Lituania, Luxemburg, Țările de Jos, Austria, Polonia, România și Slovacia în perioada 1 ianuarie 2023-31 decembrie 2023.

Articolul 4

Prezenta decizie se adresează Republicii Estonia, Republicii Franceze, Republicii Letonia, Republicii Lituania, Marelui Ducat al Luxemburgului, Regatului Țărilor de Jos, Republicii Austria, Republicii Polone, României și Republicii Slovace.

Disponibil în Regra PRO

Încearcă gratuit toate instrumentele, 30 de zile

Creează-ți cont și deblochează , împreună cu toate funcțiile profesionale pentru cercetare juridică.

  • Versiunile istorice ale actelor
  • Fișa actului și legături legislative
  • Căutare rapidă în fiecare act
  • Workspace juridic într-un singur loc

Ai acces gratuit timp de 30 de zile, ca să vezi cum se potrivește Regra în activitatea ta.