Recitale
(1) Articolul 6 alineatul (1) din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 prevede că toate schimburile de informații dintre autoritățile vamale și dintre operatorii economici și autoritățile vamale, precum și stocarea acestor informații, în conformitate cu legislația vamală, se efectuează prin utilizarea tehnicilor de prelucrare electronică a datelor.
(2) Articolul 6 alineatul (4) din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 prevede adoptarea de decizii în cazuri excepționale pentru a permite unuia sau mai multor state membre să deroge de la utilizarea tehnicilor de prelucrare electronică a datelor pentru schimbul și stocarea informațiilor, dacă o astfel de derogare este justificată de situația specifică a statului membru solicitant și este acordată pentru o perioadă de timp specifică.
(3) Decizia de punere în aplicare (UE) 2019/2151 a Comisiei (2) stabilește programul de lucru referitor la dezvoltarea și instalarea sistemelor electronice prevăzute în Codul vamal al Uniunii (denumit în continuare „programul de lucru”). Programul de lucru enumeră sistemele electronice care urmează să fie dezvoltate și datele la care se preconizează că aceste sisteme vor deveni operaționale. Programul de lucru specifică implementarea și datele de instalare a sistemului de control al importurilor 2 („ICS2”) în conformitate cu articolul 6 alineatul (1) și articolele 16, 46, 47 și 127-132 din Regulamentul (UE) nr. 952/2013.
(4) În conformitate cu programul de lucru, statele membre trebuiau să fie pregătite, începând cu 15 martie 2021, să implementeze versiunea 1 a ICS2 pentru a colecta declarațiile sumare de intrare de la operatorii poștali și transportatorii expres pentru mărfurile transportate pe cale aeriană și trebuiau să acorde operatorilor economici posibilitatea de a se conecta la sistem și de a depune declarații sumare de intrare prin utilizarea acestuia începând de la 1 octombrie 2021.
(5) În conformitate cu articolul 127 din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 și cu articolul 183 alineatul (1) litera (c) din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2447 al Comisiei (3), începând cu 1 octombrie 2021, operatorii poștali stabiliți în Uniune trebuie să depună declarații sumare de intrare și să furnizeze datele solicitate autorităților vamale ale statelor membre în cauză utilizând ICS2.
(6) Cu toate acestea, operatorul poștal din Ungaria nu este încă pregătit din punct de vedere tehnic să respecte aceste cerințe. Din cauza unei circumstanțe excepționale cauzate de incapacitatea contractantului selectat de a dezvolta soluția electronică necesară, operatorul poștal maghiar nu a putut stabili o conexiune cu ICS2 până la termenul limită de 1 octombrie 2021. Operatorul poștal a decis să recurgă la un alt contractant pentru a dezvolta conexiunea, iar lucrările tehnice sunt în curs de desfășurare. În consecință, operatorul poștal nu este încă în măsură să comunice sistemului datele din declarațiile sumare de intrare prin utilizarea tehnicilor de prelucrare electronică a datelor.
(7) Circumstanța excepțională care a cauzat lipsa pregătirii tehnice a operatorului poștal maghiar justifică cererea de a obține o derogare în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 952/2013 depusă de autoritatea vamală din Ungaria la 21 decembrie 2021. Prin urmare, această derogare ar trebui să permită temporar Ungariei să utilizeze alte mijloace decât tehnicile de prelucrare electronică a datelor pentru schimbul și stocarea de informații în legătură cu mărfurile din trimiterile poștale pentru care operatorul poștal respectiv este obligat să depună o declarație sumară de intrare.
(8) Atunci când pune în aplicare prezenta decizie, autoritatea vamală din Ungaria informează Comisia cu privire la conectarea operatorului său poștal desemnat la ICS2.
(9) Durata derogării trebuie să se bazeze pe stadiul de dezvoltare a sistemului poștal național care permite comunicarea electronică a datelor ICS2 pentru trimiterile poștale către administrația vamală și pe calendarul pentru finalizarea acesteia.
(10) Întrucât obligația de a transmite electronic datele din declarația sumară de intrare pentru toate trimiterile poștale a intrat în vigoare la 1 octombrie 2021, prezenta decizie trebuie, așadar, să se aplice de la data respectivă,