Recitale
(1) La calcularea contribuțiilor anuale individuale menționate în Regulamentul delegat (UE) 2017/2361 al Comisiei (2), Comitetul unic de rezoluție (denumit în continuare „comitetul”) se bazează în special pe datele privind activele totale și expunerile totale la risc pe care Banca Centrală Europeană (BCE) le colectează de la entitățile care fac obiectul mecanismului unic de rezoluție pentru a calcula taxele de supraveghere menționate în Regulamentul (UE) nr. 1163/2014 al Băncii Centrale Europene (3). În acest scop și în temeiul articolului 6 din Regulamentul delegat (UE) 2017/2361, BCE transmite anual comitetului datele privind fiecare debitor al contribuției colectate de BCE în anul respectiv. Aceste date trebuie transmise în termen de cinci zile lucrătoare de la emiterea de către BCE a comunicărilor privind taxele și, în orice caz, nu mai târziu de data de 31 decembrie a anului pentru care sunt emise comunicările privind taxele.
(2) Regulamentul (UE) nr. 1163/2014 a fost modificat prin Regulamentul (UE) 2019/2155 al Băncii Centrale Europene (4), printre altele pentru a modifica sistemul prin care BCE colectează datele pentru stabilirea taxelor de supraveghere. Anterior acestei modificări, Regulamentul (UE) nr. 1163/2014 prevedea plata în avans către BCE a taxelor anuale de supraveghere. În urma modificării, Regulamentul (UE) nr. 1163/2014 prevede perceperea taxelor de supraveghere numai după încheierea perioadei de taxare relevante, odată ce cheltuielile anuale efective au fost stabilite, și prevede obligația BCE de a emite anual o comunicare privind taxa pentru fiecare debitor al taxei, în termen de șase luni de la începutul următoarei perioade de taxare.
(3) Întrucât, în prezent, BCE colectează taxele de supraveghere numai după începerea exercițiului financiar al comitetului, aceasta poate transmite doar ulterior comitetului cele mai recente date. Prin urmare, termenele prevăzute în Regulamentul delegat (UE) 2017/2361 pentru transmiterea datelor de la BCE către comitet nu-i mai permit comitetului să calculeze și să colecteze în avans contribuțiile anuale individuale datorate pentru un anumit exercițiu financiar. Pentru a menține coerența dintre sistemul comitetului de percepere a contribuțiilor în avans și noul regim al BCE și pentru a-i permite comitetului să continue să calculeze și să colecteze în avans contribuțiile anuale, termenele pentru transmiterea datelor și pentru emiterea comunicărilor privind valoarea contribuției în temeiul Regulamentului delegat (UE) 2017/2361 trebuie modificate. Întrucât termenul-limită pentru facturarea de către BCE a taxelor de supraveghere este până la sfârșitul lunii iunie a fiecărui an, comitetul ar trebui să fie autorizat să colecteze tranșe în avans ale contribuțiilor pentru a acoperi cheltuielile pentru perioada din exercițiul său financiar anterioară datei respective. Pentru a reduce la minimum sarcina administrativă pentru entitățile și grupurile vizate, precum și pentru comitet, tranșele ar trebui colectate numai de la entitățile și grupurile care intră sub responsabilitatea directă a comitetului.
(4) Experiența dobândită în aplicarea Regulamentului delegat (UE) 2017/2361 a arătat că este important ca modificările componenței grupului de entități care intră sub incidența articolului 2 din Regulamentul (UE) nr. 806/2014 și care, prin urmare, trebuie să contribuie la cheltuielile administrative ale comitetului să se reflecte în calculul anual al contribuțiilor administrative în timp util. Prin urmare, comitetul ar trebui să utilizeze cele mai recente informații privind componența grupului format din entitățile respective. BCE, autoritățile naționale de rezoluție și autoritățile naționale competente ar trebui, prin urmare, să pună la dispoziția comitetului toate informațiile relevante pentru a evalua dacă o entitate este obligată să contribuie la cheltuielile administrative ale comitetului. În plus, este necesar să se clarifice modul în care comitetul trebuie să trateze cazurile în care o intrare în grupul de entități care sunt obligate să contribuie la cheltuielile administrative ale comitetului are loc într-un moment al anului în care BCE nu mai stabilește datele corespunzătoare.
(5) Din motive operaționale, este necesar ca comitetul să aibă o dată-limită clară pentru stabilirea componenței grupului de entități care intră în calculul contribuțiilor anuale în cursul unui anumit an. Comitetul ar trebui să revizuiască acest calcul în anul următor pentru a include eventualele modificări care au survenit după data-limită respectivă.
(6) Trecerea BCE de la un sistem de emitere de comunicări privind taxele ex ante la un sistem ex post a avut drept consecință faptul că nu vor fi transmise date de la BCE către comitet pentru perioada decembrie 2019-iunie 2021. Pentru a garanta că comitetul este în măsură să obțină resursele necesare pentru a-și acoperi cheltuielile administrative pentru 2021 în baza datelor de care dispune la începutul anului respectiv, sunt necesare dispoziții tranzitorii pentru exercițiul financiar 2021. Cu toate acestea, pentru a reflecta situația entităților care contribuie mai aproape de exercițiul financiar 2021, comitetul ar trebui să recalculeze contribuțiile respective în 2022 pe baza unor date mai recente care îi vor fi fost puse la dispoziție între timp. Diferența dintre cuantumul contribuției anuale individuale datorate pentru exercițiul financiar 2021, recalculat în exercițiul 2022, și cuantumul contribuției respective, astfel cum a fost calculat în exercițiul 2021, ar trebui să fie adăugată sau, respectiv, scăzută din cuantumul contribuției anuale individuale datorate pentru exercițiul financiar 2022.
(7) Întrucât comitetul trebuie să aplice dispozițiile tranzitorii pentru a colecta contribuțiile pentru cheltuielile sale administrative aferente exercițiului financiar 2021 cât mai curând posibil după începutul anului, prezentul regulament ar trebui să intre în vigoare în ziua următoare datei publicării sale. Această intrare în vigoare rapidă nu are niciun impact asupra entităților care fac obiectul contribuțiilor, deoarece regula generală conform căreia comitetul poate utiliza cele mai recente date disponibile pentru a calcula contribuțiile, atunci când BCE nu i-a furnizat comitetului cele mai recente date la timp, este deja stabilită la articolul 6 alineatul (7) din Regulamentul delegat (UE) 2017/2361. Așadar, nu este necesară nicio pregătire din partea entităților în cauză.
(8) Prin urmare, Regulamentul delegat (UE) 2017/2361 ar trebui modificat în consecință,