Recitale
(1) Decizia (UE) 2020/491 a Comisiei (3) acordă scutiri de taxe la import și exonerare de TVA la importurile de mărfuri necesare pentru combaterea efectelor epidemiei de COVID-19 până la 31 decembrie 2021.
(2) La 8 noiembrie 2021, Comisia a consultat statele membre cu privire la necesitatea unei prelungiri și, în urma acestei consultări, au fost primite solicitări de prelungire a aplicării măsurii de scutire de taxe la import și de exonerare de la plata TVA la mărfurile importate din partea Austriei, Belgiei, Croației, Greciei, Ungariei, Letoniei, Poloniei, Portugaliei, României, Sloveniei și Spaniei la 12 noiembrie 2021, din partea Irlandei la 16 noiembrie 2021, din partea Bulgariei, Finlandei, Germaniei, Italiei, Maltei, Țărilor de Jos și Suediei la 17 noiembrie 2021, din partea Estoniei la 18 noiembrie 2021, din partea Danemarcei și Luxemburgului la 19 noiembrie 2021 și din partea Cehiei la 23 noiembrie 2021 (denumite în continuare „statele membre solicitante”).
(3) Importurile efectuate de statele membre solicitante în temeiul Deciziei (UE) 2020/491 au permis organizațiilor de stat sau organizațiilor aprobate de către autoritățile competente din statele membre să aibă acces la medicamentele, la echipamentele medicale și la echipamentele individuale de protecție necesare pentru care există un deficit. Statisticile comerciale pentru astfel de mărfuri indică faptul că importurile aferente sunt în scădere, dar rămân semnificative și fluctuante ca urmare a cererii de mărfuri necesare pentru combaterea pandemiei de COVID-19. În pofida vaccinării în curs în toate statele membre și a unei serii de măsuri luate pentru a preveni răspândirea virusului, numărul infecțiilor cu COVID-19 din statele membre prezintă încă riscuri pentru sănătatea publică. Deoarece statele membre solicitante continuă să raporteze penurii de mărfuri necesare combaterii pandemiei de COVID-19, este oportun să se acorde o scutire de taxe la import aplicabile mărfurilor importate în scopurile descrise la articolul 74 din Regulamentul (CE) nr. 1186/2009 și o exonerare de la plata TVA aplicabilă mărfurilor importate în scopurile descrise la articolul 51 din Directiva 2009/132/CE.
(4) Statele membre solicitante trebuie să informeze Comisia cu privire la natura și cantitățile diferitelor mărfuri admise cu scutire de taxe la import și de TVA în vederea combaterii efectelor pandemiei de COVID-19, cu privire la organizațiile pe care le-au autorizat pentru distribuirea sau punerea la dispoziție a acestor mărfuri și cu privire la măsurile luate pentru a împiedica utilizarea mărfurilor în alte scopuri decât pentru combaterea efectelor acestei epidemii. Statele membre solicitante ar trebui să se asigure că astfel de scutiri de taxe vamale și de TVA sunt aplicate corect în conformitate cu legislația vamală și cu legislația în materie de TVA și pentru a preveni orice fraudă, evaziune, eludare sau abuz.
(5) Luând în considerare provocările extreme cu care se confruntă statele membre solicitante, scutirea de taxe la import și exonerarea de TVA trebuie să fie acordate pentru importurile efectuate începând cu 1 ianuarie 2022. Scutirea trebuie să rămână în vigoare până la 30 iunie 2022.
(6) La 3 decembrie 2021, statele membre au fost consultate în conformitate cu articolul 76 alineatul (1) din Regulamentul (CE) nr. 1186/2009 și cu articolul 53 alineatul (1) din Directiva 2009/132/CE,