Recitale
(1) La 30 ianuarie 2020, Organizația Mondială a Sănătății (OMS) a declarat epidemia de COVID-19 drept urgență de sănătate publică la nivel internațional. La 11 martie 2020, OMS a declarat epidemia de COVID-19 drept pandemie. COVID-19 a provocat deja infecții în toate statele membre. Întrucât numărul de cazuri crește într-un ritm alarmant și din cauza lipsei de mijloace pentru a face față epidemiei de COVID-19, numeroase state membre au declarat stare de urgență la nivel național.
(2) Pentru a combate efectele epidemiei de COVID-19, au fost înaintate cereri de către Italia la 19 martie 2020, Franța la 21 martie 2020, Germania și Spania la 23 martie 2020, Austria, Cipru, Cehia, Estonia, Grecia, Croația, Lituania, Țările de Jos, Polonia, Portugalia și Slovenia la 24 martie 2020, Belgia, Bulgaria, Danemarca, Finlanda, Ungaria, Irlanda, Luxemburg, Letonia, România, Slovacia și Regatul Unit la 25 martie 2020, Suedia și Malta la 26 martie 2020 pentru scutirea de taxe la import și exonerarea de la plata taxei pe valoarea adăugată („TVA”) la mărfurile importate.
(3) Pandemia de COVID-19 și problemele extreme pe care le cauzează constituie o catastrofă în sensul Regulamentului (CE) nr. 1186/2009 capitolul XVII, secțiunea C și al Directivei 2009/132/CE titlul VIII capitolul 4. Prin urmare, este oportun să se acorde o scutire de taxe la import aplicabile mărfurilor importate în scopurile descrise la articolul 74 din Regulamentul (CE) nr. 1186/2009 și o exonerare de la plata taxei pe valoarea adăugată (TVA) aplicabilă mărfurilor importate în scopurile descrise la articolul 51 din Directiva 2009/132/CE.
(4) Statele membre trebuie să informeze Comisia cu privire la natura și cantitățile din diferitele mărfuri admise cu scutire de taxe la import și de TVA în vederea combaterii efectelor epidemiei de COVID-19, cu privire la organizațiile pe care le-au autorizat pentru distribuirea sau punerea la dispoziție a acestor mărfuri și cu privire la măsurile luate pentru a împiedica utilizarea mărfurilor în alte scopuri decât pentru combaterea efectelor acestei epidemii.
(5) Luând în considerare provocările extreme cu care se confruntă statele membre, scutirea de taxe la import și exonerarea de TVA trebuie să fie acordate pentru importurile efectuate începând cu 30 ianuarie 2020. Scutirea trebuie să rămână în vigoare până la 31 iulie 2020. Înainte de sfârșitul acestei perioade, situația va fi reexaminată și, după caz, în consultare cu statele membre, se poate stabili o prelungire.
(6) La 26 martie 2020, statele membre au fost consultate în conformitate cu articolul 76 din Regulamentul (CE) nr. 1186/2009 și cu articolul 53 din Directiva 2009/132/CE,