Începe proba gratuită

Regulament 2020/194 · CELEX 32020R0194

Regulamentul de Punere în Aplicare (UE) 2020/194 al Comisiei din 12 februarie 2020 de stabilire a normelor detaliate de aplicare a Regulamentului (UE) nr. 904/2010 al Consiliului în ceea ce privește regimurile speciale pentru persoanele impozabile care prestează servicii către persoane neimpozabile și care efectuează vânzări de bunuri la distanță și anumite livrări interne de bunuri

Data act
12.02.2020
Intrare in vigoare
04.03.2020
Jurnalul Oficial UE
oj:JOL_2020_040_R_0004
Status
In vigoare
aprovizionare bunuri și servicii colectarea taxelor declarație fiscală import (UE) ofertă de servicii plătitor de taxe schimb de informații TVA vânzare la distanță

Recitale

(1) Titlul XII capitolul 6 din Directiva 2006/112/CE a Consiliului (2), care prevede regimuri speciale pentru persoanele impozabile care prestează anumite servicii, a fost modificat prin Directiva (UE) 2017/2455 a Consiliului (3) și prin Directiva (UE) 2019/1995 a Consiliului (4), în vederea extinderii regimurilor speciale. Măsurile necesare pentru a se conforma acestor două directive de modificare urmează să se aplice de la 1 ianuarie 2021.

(2) Regulamentul (UE) nr. 904/2010 stabilește normele privind cooperarea administrativă și combaterea fraudei în domeniul taxei pe valoarea adăugată (TVA). Articolele 47b, 47c, 47d și 47e din regulamentul respectiv se referă la schimbul de anumite informații referitoare la regimurile speciale prevăzute la titlul XII capitolul 6 din Directiva 2006/112/CE. În special, aceste articole prevăd schimbul de informații de identificare și de detalii privind declarația de TVA, precum și schimbul de orice modificări ulterioare aduse informațiilor respective. Aceste articole se aplică de la 1 ianuarie 2021.

(3) Pentru a se asigura uniformitatea schimbului de informații menționate la articolele respective, este necesar să se adopte detaliile tehnice necesare pentru efectuarea acestor schimburi, inclusiv un mesaj electronic comun. Acest lucru ar permite, de asemenea, elaborarea uniformă a specificațiilor tehnice și funcționale, având în vedere faptul că acestea vor respecta un cadru reglementat.

(4) Ar fi oportun, de asemenea, ca schimbul de anumite informații, cum ar fi excluderea de la regimurile speciale, întreruperea voluntară a activității sau schimbarea statului membru de identificare, să fie efectuat fără întârziere și în mod uniform, pentru a permite statelor membre să monitorizeze aplicarea corectă a regimurilor speciale și pentru a combate frauda. În acest scop, trebuie prevăzute dispozitive comune pentru schimbul electronic de astfel de informații.

(5) Pentru a se reduce la minimum sarcina administrativă pentru persoanele impozabile, este necesar să se stabilească anumite cerințe pentru interfața electronică, care să faciliteze transmiterea de către persoanele impozabile a informațiilor de identificare și a declarațiilor de TVA. Statele membre sunt libere să prevadă funcționalități suplimentare pentru a reduce și mai mult sarcina administrativă.

(6) Este necesar să se clarifice ce informații specifice trebuie transmise în cazurile în care, în cursul unei anumite perioade de timp, nu se efectuează livrări sau prestări care intră sub incidența regimurilor speciale.

(7) Pentru a permite statelor membre și persoanelor impozabile să facă trimitere la declarațiile de TVA într-un mod lipsit de ambiguitate în comunicările ulterioare, inclusiv în comunicările privind plata taxei, statul membru de identificare trebuie să aloce un număr unic de referință pentru fiecare declarație de TVA.

(8) Prezentul regulament trebuie să se aplice de la aceeași dată de la care se aplică articolele 47b, 47c, 47d și 47e din Regulamentul (UE) nr. 904/2010.

(9) Regulamentul de punere în aplicare (UE) nr. 815/2012 al Comisiei (5) stabilește norme detaliate în temeiul articolelor 44 și 45 din Regulamentul (UE) nr. 904/2010 în ceea ce privește schimbul de informații referitoare la regimurile speciale pentru serviciile de telecomunicații, serviciile de radiodifuziune și de televiziune sau serviciile electronice. Articolele respective se aplică în perioada 1 ianuarie 2015-31 decembrie 2020. Prin urmare, Regulamentul de punere în aplicare (UE) nr. 815/2012 trebuie abrogat cu efect de la 1 ianuarie 2021. Totuși, acesta trebuie să se aplice în continuare până la 10 februarie 2024 în ceea ce privește transmiterea și corectarea declarațiilor de TVA cu privire la prestările de servicii care fac obiectul unuia dintre regimurile speciale menționate în respectivul regulament de punere în aplicare și care au fost efectuate înainte de 1 ianuarie 2021.

(10) Măsurile prevăzute în prezentul regulament sunt conforme cu avizul Comitetului permanent pentru cooperare administrativă,

Articolul 1

Definiții

În sensul prezentului regulament, se aplică următoarele definiții: 1. „regim non-UE” înseamnă regimul special pentru serviciile prestate de persoane impozabile nestabilite în Comunitate, prevăzut la titlul XII capitolul 6 secțiunea 2 din Directiva 2006/112/CE; 2. „regim UE” înseamnă regimul special pentru vânzările intracomunitare de bunuri la distanță, pentru livrările de bunuri pe teritoriul unui stat membru efectuate prin interfețe electronice care facilitează aceste livrări, în conformitate cu articolul 14a alineatul (2) din Directiva 2006/112/CE, și pentru serviciile prestate de persoane impozabile stabilite în Comunitate, dar nu în statul membru de consum, în conformitate cu titlul XII capitolul 6 secțiunea 3 din Directiva 2006/112/CE; 3. „regim de import” înseamnă regimul special pentru vânzările la distanță de bunuri importate din teritorii terțe sau țări terțe, prevăzut la titlul XII capitolul 6 secțiunea 4 din Directiva 2006/112/CE; 4. „regimuri speciale” înseamnă regimul non-UE, regimul UE și regimul de import.

Articolul 2

Funcționalități ale interfeței electronice

Interfața electronică a statului membru de identificare prin intermediul căreia o persoană impozabilă sau un intermediar care acționează în contul acesteia se înregistrează pentru a utiliza unul dintre regimurile speciale și prin intermediul căreia persoana în cauză sau intermediarul care acționează în contul acesteia transmite statului membru de identificare declarații privind taxa pe valoarea adăugată (TVA) în cadrul regimului respectiv, are următoarele funcționalități: (a) trebuie să ofere posibilitatea de a salva informațiile și orice modificări aduse informațiilor care trebuie furnizate în temeiul articolului 361 sau 369p din Directiva 2006/112/CE, precum și informațiile care trebuie incluse în declarația de TVA în temeiul articolului 365, 369g sau 369t din Directiva 2006/112/CE, înainte de transmiterea acestor informații sau modificări; (b) trebuie să permită persoanei impozabile sau intermediarului care acționează în contul acesteia să transmită informațiile relevante referitoare la declarațiile de TVA printr-un transfer electronic de fișiere, în conformitate cu condițiile stabilite de statul membru de identificare.

Articolul 3

Transmiterea informațiilor de identificare

(1) Statul membru de identificare transmite celorlalte state membre, prin intermediul rețelei CCN/CSI, următoarele informații, inclusiv eventualele modificări aduse acestora: (a) informații pentru identificarea persoanei impozabile care utilizează regimul non-UE; (b) informații pentru identificarea persoanei impozabile care utilizează regimul UE; (c) informații pentru identificarea persoanei impozabile care utilizează regimul de import; (d) informații pentru identificarea intermediarului; (e) numărul de identificare atribuit persoanei impozabile sau intermediarului. (2) Mesajul electronic comun prevăzut în anexa I se utilizează pentru transmiterea informațiilor menționate la alineatul (1), folosind, în fiecare caz, coloana corespunzătoare indicată mai jos: (a) coloana B pentru regimul non-UE; (b) coloana C pentru regimul UE; (c) coloana D pentru regimul de import, pentru identificarea persoanei impozabile în conformitate cu articolul 369p alineatul (1) sau (3) din Directiva 2006/112/CE; (d) coloana E pentru regimul de import, pentru identificarea intermediarului în conformitate cu articolul 369p alineatul (2) din Directiva 2006/112/CE; (3) Statul membru de identificare informează fără întârziere celelalte state membre, prin intermediul rețelei CCN/CSI, utilizând mesajul electronic comun stabilit în anexa II la prezentul regulament, în cazul în care persoana impozabilă: (a) este exclusă sau eliminată din registrul de identificare al unuia dintre regimurile speciale în conformitate cu articolul 363, cu articolul 369e sau cu articolul 369r alineatul (1) sau (3) din Directiva 2006/112/CE; (b) încetează în mod voluntar să utilizeze unul dintre regimurile speciale; (c) schimbă statul membru de identificare în cadrul regimului UE sau al regimului de import. (4) Statul membru de identificare informează fără întârziere celelalte state membre, prin intermediul rețelei CCN/CSI, utilizând mesajul electronic comun stabilit în anexa II la prezentul regulament, în cazul în care intermediarul: (a) este eliminat din registrul de identificare în conformitate cu articolul 369r alineatul (2) din Directiva 2006/112/CE; (b) încetează în mod voluntar să acționeze în calitate de intermediar; (c) schimbă statul membru de identificare. (5) Numerele individuale de identificare în scopuri de TVA alocate persoanelor impozabile în temeiul articolului 369q alineatele (1) și (3) din Directiva 2006/112/CE sau, după caz, în legătură cu aceste persoane, fac obiectul unui schimb automat între statul membru de identificare și celelalte state membre prin intermediul unui registru central sau al unui alt instrument fiabil de schimb de date, într-un mod care să asigure în permanență o vizualizare actualizată corectă de către statele membre a validității tuturor numerelor de identificare în scopuri de TVA care au fost atribuite de toate statele membre.

Articolul 4

Transmiterea declarației de TVA de către persoana impozabilă sau de către intermediar

(1) Persoana impozabilă sau, în cazul regimului de import, intermediarul care acționează în contul acesteia transmite statului membru de identificare declarațiile de TVA cu detaliile solicitate în temeiul articolului 365, 369g sau 369t din Directiva 2006/112/CE, utilizând mesajul electronic comun prevăzut în anexa III la prezentul regulament. Coloana B a mesajului electronic comun se utilizează pentru regimul non-UE, coloana C pentru regimul UE și coloana D pentru regimul de import. (2) În cazul în care, în ceea ce privește un regim special, o persoană impozabilă nu livrează bunuri sau nu prestează servicii în cadrul respectivului regim special în niciun stat membru în cursul unei perioade fiscale și nu are de adus nicio modificare la declarațiile anterioare de TVA, se completează o declarație privind TVA cu mențiunea „Nulă”. În acest scop, se completează numai casetele următoare din mesajul electronic comun prevăzut în anexa III: (a) casetele 1, 2, 11 și 24 pentru regimul non-UE; (b) casetele 1, 2, 21 și 24 pentru regimul UE; (c) casetele 1, 1a, 2, 11 și 24 pentru regimul de import. (3) Persoana impozabilă sau, în cazul regimului de import, intermediarul care acționează în contul acesteia are obligația de a introduce livrările sau prestările legate de un stat membru de consum numai în cazul în care livrările de bunuri sau prestările de servicii efectuate în cadrul regimurilor speciale au fost efectuate în statul membru respectiv în cursul perioadei fiscale în cauză. În plus, în cazul regimului UE, persoana impozabilă are obligația de a introduce livrările menționate la articolul 369g alineatul (2) literele (a) și (b) din Directiva 2006/112/CE legate de un stat membru din care sunt expediate sau transportate bunurile numai în cazul în care bunurile care fac obiectul regimului UE au fost expediate sau transportate din statul membru respectiv în cursul perioadei fiscale în cauză. În mod similar, persoana impozabilă are obligația de a introduce prestările efectuate dintr-un stat membru de stabilire numai în cazul în care prestările de servicii realizate în cadrul regimului UE au fost efectuate din statul membru în cauză în cursul perioadei fiscale în cauză.

Articolul 5

Transmiterea informațiilor conținute în declarația de TVA

Informațiile conținute în declarația de TVA menționate la articolul 4 alineatul (1) trebuie transmise de statul membru de identificare, prin intermediul rețelei CCN/CSI, utilizând mesajul electronic comun stabilit în anexa III: (a) fiecărui stat membru de consum menționat în declarația de TVA; (b) în plus, în cazul regimului UE, fiecăruia dintre următoarele state membre menționate în declarația de TVA: (i) fiecărui stat membru din care sunt expediate sau transportate bunurile; (ii) fiecărui stat membru de stabilire din care au fost prestate servicii. În sensul primului paragraf, statul membru de identificare transmite fiecărui stat membru relevant informațiile generale conținute în partea 1 a mesajului electronic comun stabilit în anexa III, împreună cu informațiile conținute în părțile 2, 3 și 4 ale respectivului mesaj electronic comun referitoare la statul membru în cauză.

Articolul 6

Numărul unic de referință

Informațiile transmise în conformitate cu articolul 5 conțin un număr de referință alocat de statul membru de identificare care aparține în mod unic declarației de TVA în cauză.

Articolul 7

Abrogare

Regulamentul de punere în aplicare (UE) nr. 815/2012 se abrogă cu efect de la 1 ianuarie 2021. Cu toate acestea, în ceea ce privește transmiterea și corectarea declarațiilor de TVA cu privire la prestările de servicii care fac obiectul unuia dintre regimurile speciale menționate în Regulamentul de punere în aplicare (UE) nr. 815/2012 și care au fost efectuate înainte de 1 ianuarie 2021, respectivul regulament de punere în aplicare continuă să se aplice până la 10 februarie 2024.

Articolul 8

Intrare în vigoare

Prezentul regulament intră în vigoare în a douăzecea zi de la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene. Prezentul regulament se aplică de la 1 ianuarie 2021.

Disponibil în Regra PRO

Încearcă gratuit toate instrumentele, 30 de zile

Creează-ți cont și deblochează , împreună cu toate funcțiile profesionale pentru cercetare juridică.

  • Versiunile istorice ale actelor
  • Fișa actului și legături legislative
  • Căutare rapidă în fiecare act
  • Workspace juridic într-un singur loc

Ai acces gratuit timp de 30 de zile, ca să vezi cum se potrivește Regra în activitatea ta.