Recitale
(1) Decizia (UE) 2015/530 a Băncii Centrale Europene (BCE/2015/7) (2) face obiectul mai multor modificări. Pentru claritate această decizie ar trebui reformată.
(2) În conformitate cu articolul 10 alineatul (3) litera (a) din Regulamentul (UE) nr. 1163/2014 al Băncii Centrale Europene (BCE/2014/41) (3), factorii taxei utilizați pentru a determina taxa anuală de supraveghere de plătit pentru fiecare entitate supravegheată sau grup supravegheat reprezintă valoarea, la data de referință relevantă, a: (i) activelor totale și (ii) expunerii totale la risc.
(3) Regulamentul (UE) nr. 1163/2014 (BCE/2014/41) prevedea ca BCE să efectueze până în 2017 o reexaminare a acelui regulament, în special cu privire la metodologia și criteriile de calculare a taxelor anuale de supraveghere care urmează a fi percepute de la fiecare entitate supravegheată și fiecare grup supravegheat. BCE a lansat o consultare publică și, ținând seama de răspunsurile primite, a decis să modifice Regulamentul (UE) nr. 1163/2014 (BCE/2014/41) pentru a introduce un cadru revizuit privind taxele de supraveghere. Decizia (UE) 2015/530 (BCE/2015/7) prevede reguli mai detaliate privind metodologia și procedurile pentru determinarea și colectarea datelor referitoare la factorii taxei utilizați pentru calcularea taxelor anuale de supraveghere.
(4) În conformitate cu cadrul revizuit prevăzut de Regulamentul (UE) nr. 1163/2014 (BCE/2014/41), data de referință pentru factorii taxei ar trebui, ca regulă generală, să rămână 31 decembrie a anului precedent perioadei de taxare pentru care se calculează taxele de supraveghere. Aceasta permite utilizarea informațiilor de supraveghere de care BCE dispune deja în temeiul Deciziei BCE/2014/29 (4), al Regulamentului de punere în aplicare (UE) nr. 680/2014 al Comisiei (5) [raportare comună (COREP) și raportare financiară (FINREP)] și al Regulamentului (UE) 2015/534 al Băncii Centrale Europene (BCE/2015/13) (6) (FINREP), pentru calcularea taxei anuale de supraveghere pentru majoritatea debitorilor taxei.
(5) Entitățile supravegheate și grupurile supravegheate care nu fac obiectul raportării obligatorii în scopuri prudențiale sau grupurile supravegheate care exclud activele și/sau valoarea expunerilor la risc ale filialelor cu sediul în state membre neparticipante și țări terțe ar trebui să continue să raporteze factorii taxei separat în scopul calculării taxelor de supraveghere. Articolul 10 alineatul (3) litera (bd) din Regulamentul (UE) nr. 1163/2014 (BCE/2014/41) prevede că acei factori ai taxei sunt transmiși ANC în cauză, cu data de referință relevantă, în conformitate cu o decizie a BCE.
(6) Debitorii taxei care trebuie să continue raportarea separat ar trebui să transmită factorii taxei autorității naționale competente relevante (ANC) utilizând modelele stabilite în anexele I și II. În cazul grupurilor supravegheate cu filiale cu sediul în state membre neparticipante și țări terțe, debitorii taxei ar trebui să furnizeze o explicație cu privire la metoda utilizată pentru determinarea factorilor taxei.
(7) Ar trebui să se asigure consecvența între stabilirea factorilor taxei pentru debitorii taxei pentru care BCE primește deja informații de supraveghere prin COREP și FINREP, și factorii de taxei pentru debitorii taxei care trebuie să raporteze informații separat în scopul calculării taxelor de supraveghere.
(8) În scopul calculării factorilor taxei, articolul 10 alineatul (3) litera (c) din Regulamentul (UE) nr. 1163/2014 (BCE/2014/41) prevede posibilitatea de a exclude activele și/sau valoarea expunerii la risc ale filialelor cu sediul în state membre neparticipante și țări terțe. Debitorii taxei respectivi ar trebui să notifice BCE cu privire la intenția lor de a exclude contribuția filialelor cu sediul în state membre neparticipante și țări terțe la unul dintre factorii taxei sau la ambii. Termenul pentru transmiterea notificării ar trebui să fie în concordanță cu cadrul revizuit pentru calcularea taxelor de supraveghere.
(9) Pentru majoritatea sucursalelor plătitoare de taxă, obligația de a furniza verificarea făcută de un auditor ca mijloc de certificare a activelor totale ale sucursalei în scopul calculării taxei de supraveghere a fost evaluată ca fiind disproporționată cu ocazia revizuirii Regulamentul (UE) nr. 1163/2014 (BCE/2014/41). Este suficient ca sucursalele plătitoare de taxe să transmită ANC relevante o scrisoare de gestiune care să ateste activele totale ale sucursalei.
(10) Articolul 10 alineatul (5) din Regulamentul (UE) nr. 1163/2014 (BCE/2014/41) prevede că, în cazul în care un debitor al taxei nu furnizează factorii taxei, BCE determină factorii taxei în conformitate cu o decizie a BCE.
(11) Respectiva decizie ar trebui să stabilească metodologia și procedurile pentru determinarea și colectarea datelor referitoare la factorii taxei, precum și procedurile de transmitere a factorilor taxei de către debitorii taxei care trebuie să continue raportarea separat în scopul calculării taxelor de supraveghere și de către ANC către BCE. În special, ar trebui precizate formatul, frecvența și programul unei astfel de transmiteri, precum și tipurile de verificări privind calitatea pe care ANC ar trebui să le efectueze înainte de transmiterea factorilor taxei către BCE.
(12) Este necesar să se instituie o procedură pentru efectuarea eficientă de modificări tehnice ale anexelor la prezenta decizie, cu condiția ca modificările respective să nu modifice cadrul conceptual de bază și să nu afecteze sarcina de raportare. BCN pot propune astfel de modificări tehnice Comitetului de statistică al Sistemului European al Băncilor Centrale (SEBC), a cărui opinie este luată în considerare cu ocazia punerii în aplicare a acestei proceduri,
(13) Pentru a asigura coerența cu cadrul revizuit pentru calcularea taxelor de supraveghere în temeiul Regulamentul (UE) nr. 1163/2014 (BCE/2014/41), care prevede dispoziții tranzitorii cu privire la perioada de taxare 2020, prezenta decizie ar trebui să intre în vigoare la începutul anului 2020,