Începe proba gratuită

Regulament 2025/2347 · CELEX 32025R2347

Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2025/2347 al Comisiei din 21 noiembrie 2025 privind taxele și tarifele percepute de Agenția Uniunii Europene pentru Siguranța Aviației și de abrogare a Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2019/2153

Data act
21.11.2025
Intrare in vigoare
14.12.2025
Jurnalul Oficial UE
oj:L_202502347
Status
In vigoare
Agenția Europeană de Siguranță a Aviației atestare comunitară avion funcționare instituțională reglementarea transportului

Recitale

(1) În conformitate cu articolul 120 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2018/1139, veniturile Agenției Uniunii Europene pentru Siguranța Aviației (denumită în continuare „agenția”) includ, printre altele, taxele achitate de solicitanții și de titularii certificatelor eliberate de agenție și de persoanele care au înregistrat declarații la agenție, precum și tarifele pentru publicații, pentru derularea procedurilor de contestare, pentru cursuri de pregătire și pentru orice alte servicii furnizate de agenție.

(2) Regulamentul (UE) 2019/2153 al Comisiei (2) a stabilit taxele și tarifele percepute de agenție. Cuantumurile acestora trebuie însă ajustate pentru a recupera costul integral al activităților legate de serviciile furnizate de agenție, evitându-se în același timp o acumulare semnificativă de excedent, în conformitate cu articolul 126 alineatul (2) din Regulamentul (UE) 2018/1139.

(3) Pe de o parte, taxele și tarifele ajustate trebuie stabilite într-un mod transparent, echitabil, nediscriminatoriu și uniform și trebuie să țină seama de previziunile agenției în ceea ce privește volumul său de muncă, costurile conexe și alți factori relevanți. Pe de altă parte, taxele și tarifele percepute de agenție nu trebuie să pună în pericol competitivitatea industriei în cauză a Uniunii. De asemenea, acestea trebuie stabilite pe o bază care să țină cont în mod corespunzător de capacitatea persoanelor fizice sau juridice vizate, îndeosebi a microîntreprinderilor și a întreprinderilor mici și mijlocii (IMM-uri), de a le plăti.

(4) Recunoscând constrângerile operaționale, financiare și administrative cu care se confruntă IMM-urile, este oportun să se aplice cerințe și procese proporționale cu particularitățile acestora și să se reducă sarcina administrativă nejustificată. Cerințele tehnice de reglementare în domeniul navigabilității inițiale și al continuității navigabilității, al autorizării și pregătirii personalului, al operațiunilor aeriene, al certificării serviciilor de navigație aeriană și a echipamentelor și al proceselor de certificare aferente sunt, prin urmare, ajustate sau simplificate pentru IMM-uri. Structura taxelor este adaptată la dimensiunea și complexitatea produsului sau a aprobării organizaționale conexe. În plus, agenția oferă orientări și sprijin pentru punerea în aplicare a acestor cerințe.

(5) Deși siguranța aviației civile ar trebui să fie principala preocupare, agenția trebuie totuși să țină seama pe deplin de eficiența din punctul de vedere al costurilor atunci când execută sarcinile care îi revin, având în vedere sfera de cuprindere a acestor sarcini, astfel cum sunt prevăzute în Regulamentul (UE) 2018/1139, precum și de resursele pe care le are la dispoziție.

(6) Agenția trebuie să aibă dreptul de a percepe taxe și tarife pentru sarcinile de certificare sau pentru furnizarea altor servicii care nu sunt menționate în mod expres în anexa la prezentul regulament, dar care intră sub incidența Regulamentului (UE) 2018/1139 sau care sunt impuse agenției în temeiul altor acte legislative relevante ale Uniunii, pentru a finanța costurile asociate.

(7) Acordurile menționate la articolul 68 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2018/1139 oferă de regulă o bază pentru evaluarea volumului de muncă efectiv necesar pentru certificarea produselor din țările terțe. În principiu, procesul de validare de către agenție a certificatelor eliberate de o țară terță cu care Uniunea a încheiat un acord în acest sens este descris în respectivul acord și implică un volum de muncă diferit de cel pe care îl necesită activitățile de certificare efectuate de agenție. Acest lucru se datorează în principal faptului că agenția se poate baza, într-o anumită măsură, pe activitățile de certificare desfășurate deja de autoritatea din țara terță în temeiul acordului relevant, ceea ce reduce volumul de muncă necesar din partea agenției. Prin urmare, este necesar să se ajusteze taxele aplicabile pentru a reflecta natura sarcinii de lucru asociate acestor validări.

(8) Pentru a asigura securitatea juridică, eficiența administrativă și buna gestiune financiară, trebuie stabilite termene pentru plata taxelor și a tarifelor percepute în temeiul prezentului regulament.

(9) Din motive de echitate financiară și proporționalitate, atunci când o cerere este respinsă sau atunci când executarea unei sarcini legate de o cerere este întreruptă sau sistată, taxele datorate trebuie stabilite la un nivel corespunzător, care să țină seama de volumul de muncă redus.

(10) Este oportun ca, atunci când agenția amână temporar inițierea evaluării și a prelucrării unei noi cereri, taxele aplicabile să fie percepute numai la începerea activităților agenției.

(11) Pentru ca taxele și tarifele să poată fi recuperate în cea mai mare măsură posibilă, este necesar să se prevadă soluții adecvate în caz de neplată și de risc de neplată.

(12) Amplasarea geografică a întreprinderilor pe teritoriile statelor membre nu trebuie să constituie un factor discriminatoriu. În consecință, cheltuielile de deplasare legate de sarcinile de certificare executate pentru aceste întreprinderi trebuie agregate și împărțite între solicitanți.

(13) Pentru a spori previzibilitatea, solicitanții trebuie să poată cere o estimare a sumei de plată pentru sarcinile de certificare și pentru servicii. În anumite cazuri, pentru pregătirea estimării, este necesar ca agenția să efectueze o analiză tehnică prealabilă. Este justificat ca agenția să fie remunerată în mod corespunzător pentru costul acestei analize.

(14) Pentru a descuraja contestațiile nefondate sau dilatorii și a asigura echitatea procedurală, plata integrală a tarifelor pentru soluționarea unei contestații împotriva deciziilor agenției trebuie să fie o condiție prealabilă pentru ca respectiva contestație să fie admisibilă.

(15) Deși prezentul regulament trebuie să permită industriei să anticipeze nivelul taxelor și al tarifelor pe care va trebui să le plătească, este necesar să se examineze în mod regulat oportunitatea revizuirii prevederilor sale, în conformitate cu articolul 126 alineatul (3) din Regulamentul (UE) 2018/1139.

(16) Pentru ca părțile interesate să poată înțelege rațiunea aflată la baza taxelor, ele trebuie să fie informate cu privire la modul în care acestea sunt calculate. Părțile trebuie, de asemenea, să fie consultate înainte de orice modificare a taxelor, pentru a li se explica motivele oricărei modificări propuse.

(17) La 9 iulie 2025, Comisia a consultat Consiliul de administrație al agenției în conformitate cu articolul 98 alineatul (2) litera (i) din Regulamentul (UE) 2018/1139. La 10 septembrie 2025, Consiliul de administrație și-a exprimat avizul favorabil.

(18) Având în vedere numărul de modificări și din motive de claritate și securitate juridică, Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2019/2153 trebuie abrogat.

(19) Pentru a asigura o tranziție armonioasă de la normele prevăzute în Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2019/2153 la cele prevăzute în prezentul regulament, în special în ceea ce privește procedurile în curs, trebuie stabilite dispoziții tranzitorii.

(20) Măsurile prevăzute în prezentul regulament sunt conforme cu avizul comitetului instituit în temeiul articolului 127 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2018/1139,

Articolul 1

Obiect

CAPITOLUL I DISPOZIȚII GENERALE

Prezentul regulament prevede prestațiile pentru care agenția percepe taxe și tarife, cuantumul taxelor și al tarifelor respective și modalitatea de plată a acestora.

Articolul 2

Definiții

CAPITOLUL I DISPOZIȚII GENERALE

În sensul prezentului regulament, se aplică următoarele definiții: 1. „taxe” înseamnă sumele percepute de agenție și care trebuie plătite de solicitanți pentru sarcinile de certificare; 2. „tarife” înseamnă sumele percepute de agenție pentru serviciile furnizate, altele decât sarcinile de certificare; 3. „sarcină de certificare” înseamnă orice activitate efectuată de agenție, direct sau indirect, în scopul eliberării, menținerii sau modificării certificatelor și al înregistrării, menținerii și modificării declarațiilor în conformitate cu Regulamentul (UE) 2018/1139 [și cu actele delegate și de punere în aplicare adoptate în temeiul regulamentului respectiv]; 4. „serviciu” înseamnă orice activitate efectuată de agenție, alta decât sarcinile de certificare, inclusiv furnizarea de bunuri sau furnizarea de consultanță tehnică; 5. „solicitant” înseamnă orice persoană fizică sau juridică care solicită agenției executarea unei sarcini de certificare sau furnizarea unui serviciu; 6. „ciclu de facturare” înseamnă perioada de 12 luni care se aplică proiectelor multianuale și sarcinilor de supraveghere, care începe: (a) în cazul taxelor și al tarifelor enumerate în partea I tabelele 1-6 din anexă, la data primirii cererii; (b) în cazul taxelor de autorizare enumerate în partea I tabelul 7A din anexă, la data primirii cererii; (c) în cazul taxelor de monitorizare enumerate în partea I tabelul 7A din anexă, la data eliberării certificatului; (d) în cazul taxelor enumerate în partea I tabelul 8 din anexă, la data de 1 iunie următoare eliberării certificatului; (e) în cazul taxelor de aprobare enumerate în partea I tabelele 9A-22 din anexă, la data primirii cererii; (f) în cazul taxelor de supraveghere enumerate în partea I tabelele 9A-22 din anexă, la data eliberării certificatului; (g) în cazul taxelor de pregătire a transferului enumerate în partea I tabelele 16A, 17A, 19A și 20A din anexă, la data eliberării certificatului; (h) în cazul tarifelor de eliberare enumerate în partea I tabelul 23 din anexă, la data primirii cererii; (i) în cazul tarifelor de reînnoire enumerate în partea I tabelul 23 din anexă, la data de 1 februarie următoare eliberării certificatului; (j) în cazul tarifelor de abonare enumerate în partea I tabelul 24 din anexă, la data acordării accesului la platformă; (k) în cazul cererilor care fac obiectul unei inițieri amânate, astfel cum se menționează la articolul 10 alineatul (4), la data la care agenția inițiază îndeplinirea sarcinilor asociate cererii respective; 7. „specificație de certificare” („CS”) înseamnă o specificație de certificare adoptată în temeiul articolului 76 alineatul (3) din Regulamentul (UE) 2018/1139 și publicată pe site-ul web al agenției; 8. „VTOL” înseamnă giravioane sau orice alte aeronave mai grele decât aerul care au capacitatea de decolare pe verticală și/sau de aterizare pe verticală; 9. „HTOL” înseamnă orice aeronave mai grele decât aerul care nu sunt VTOL; 10. „VTOL mari” înseamnă giravioane CS-29 și CS-27 de categorie A; 11. „VTOL mici” înseamnă giravioane CS-27 cu o greutate maximă la decolare (MTOW) mai mică de 3 175 kg și limitate la 4 locuri, inclusiv pilotul; 12. „VTOL medii” înseamnă alte giravioane CS-27; 13. „VTOL foarte ușoare” înseamnă giravioane de concepție simplă cu MTOW sub 600 kg, limitate la 2 locuri, inclusiv pilotul, care nu sunt acționate de motoare cu turbină și/sau motoare-rachetă și limitate la operațiuni VFR pe timp de zi; 14. „giravion” înseamnă o aeronavă acționată de motor, mai grea decât aerul, a cărei sustentație depinde în principal de portanța generată de maximum două rotoare; 15. „aeronavă capabilă de VTOL” sau „VCA” înseamnă o aeronavă acționată de un motor, mai grea decât aerul, alta decât un avion sau un giravion, capabilă să efectueze decolări și aterizări verticale cu ajutorul unor unități de portanță și propulsie utilizate pentru a asigura sustentația în timpul decolării și aterizării; 16. „aeronave de înaltă performanță din categoria de greutate de până la 5 700 kg” înseamnă avioanele cu un MMO (numărul Mach maxim de zbor) mai mare de 0,6 și/sau cu o altitudine maximă de operare de peste 25 000 ft.; 17. „dirijabile mici” înseamnă: (a) toate dirijabilele cu aer cald, indiferent de dimensiunea acestora; (b) dirijabile cu gaz cu un volum de până la 2 000 m3; 18. „dirijabile medii” înseamnă dirijabile cu gaz cu un volum cuprins între 2 000 m3 și 20 000 m3; 19. „dirijabile mari” înseamnă dirijabile cu gaz cu un volum de peste 20 000 m3.

Articolul 3

Stabilirea taxelor și a tarifelor

CAPITOLUL I DISPOZIȚII GENERALE

(1) Taxele și tarifele se solicită și se percep de către agenție doar în conformitate cu prezentul regulament. (2) Sub rezerva unor dispoziții contrare ale prezentului regulament, taxele și tarifele se calculează la rata orară indicată în partea II din anexă. (3) Statele membre nu percep taxe pentru sarcinile îndeplinite de agenție, chiar dacă execută sarcinile respective în numele agenției. Agenția efectuează rambursări către statele membre pentru sarcinile pe care acestea le execută în numele său. (4) Taxele și tarifele se exprimă și se plătesc în euro. (5) Cuantumurile menționate în părțile I, II și IIa din anexă se indexează, la data de 1 ianuarie a fiecărui an, în funcție de rata inflației în conformitate cu metoda stabilită în partea IV din anexă. (6) Prin derogare de la taxele menționate în anexă, taxele pentru sarcinile de certificare executate în contextul unui acord bilateral între Uniune și o țară terță pot face obiectul unor dispoziții speciale prevăzute în respectivul acord bilateral.

Articolul 4

Plata taxelor sau a tarifelor

CAPITOLUL I DISPOZIȚII GENERALE

(1) Agenția stabilește condițiile de plată a taxelor și a tarifelor, evidențiind condițiile de facturare pentru sarcinile de certificare și pentru servicii. Agenția publică aceste condiții pe site-ul său web. (2) Solicitantul trebuie să plătească integral suma datorată în termen de 30 de zile calendaristice de la data la care îi este notificată factura. (3) În cazul în care agenția nu primește plata unei facturi în termenul menționat la alineatul (2), agenția poate percepe dobândă pentru fiecare zi calendaristică de întârziere. (4) Rata dobânzii este rata aplicată de Banca Centrală Europeană principalelor sale operațiuni de refinanțare, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene seria C, în vigoare în prima zi calendaristică a lunii în care cade data scadenței, majorată cu opt puncte procentuale.

Articolul 5

Respingerea sau anularea din motive financiare

CAPITOLUL I DISPOZIȚII GENERALE

(1) Agenția poate: (a) respinge o cerere în cazul în care taxele sau tarifele datorate nu au fost primite până la expirarea termenului prevăzut la articolul 4 alineatul (2); (b) respinge sau anula o cerere, în cazul în care există dovezi potrivit cărora capacitatea financiară a solicitantului este amenințată, cu excepția cazului în care solicitantul furnizează o garanție bancară sau un depozit garantat; (c) respinge sau anula o cerere în cazurile menționate la articolul 8 alineatul (4) al doilea paragraf; (d) respinge o cerere de transfer al unui certificat sau o cerere de schimbare a proprietarului, în cazul în care obligațiile de plată rezultate din sarcinile de certificare executate sau din serviciile furnizate de agenție nu au fost îndeplinite. (2) Înainte de a acționa în conformitate cu alineatul (1), agenția consultă solicitantul cu privire la măsura pe care o are în vedere. (3) Agenția poate prevedea în regulamentul său de procedură alte motive pentru respingerea sau anularea unei cereri, inclusiv, dar fără a se limita la următoarele: (a) nerespectarea de către solicitant a cerințelor aplicabile prevăzute în Regulamentul (UE) 2018/1139 și în actele delegate și de punere în aplicare adoptate în temeiul acestuia; (b) lipsa resurselor necesare în cadrul structurii solicitantului pentru a asigura faptul că toate activitățile organizației pot fi desfășurate în conformitate cu Regulamentul (UE) 2018/1139 și cu actele delegate și de punere în aplicare adoptate în temeiul acestuia.

Articolul 6

Cheltuielile de deplasare

CAPITOLUL I DISPOZIȚII GENERALE

Cheltuielile de deplasare ocazionate în contextul sarcinilor de certificare și al furnizării serviciilor se percep exclusiv în conformitate cu partea VI din anexă.

Articolul 7

Estimarea financiară

CAPITOLUL I DISPOZIȚII GENERALE

(1) La cererea unui solicitant și sub rezerva alineatului (2), agenția pune la dispoziție o estimare financiară a taxelor sau tarifelor care trebuie plătite de solicitant. (2) În cazul în care estimarea financiară menționată la alineatul (1) necesită o analiză tehnică prealabilă din partea agenției din cauza complexității preconizate a proiectului, analiza se facturează pe bază orară, în temeiul unui acord care trebuie să fie semnat între solicitant și agenție. (3) La cererea solicitantului, activitățile agenției se suspendă până când estimarea financiară menționată la alineatul (1) este furnizată de agenție și acceptată de solicitant. (4) Estimarea financiară menționată la alineatul (1) se modifică de către agenție în oricare dintre următoarele situații: (a) sarcina este mai simplă sau poate fi îndeplinită mai rapid decât s-a prevăzut inițial; (b) sarcina este mai complexă și necesită mai mult timp decât ar fi putut prevedea agenția în mod rezonabil.

Articolul 8

Dispoziții generale cu privire la plata taxelor

CAPITOLUL II TAXE

(1) Executarea sarcinilor de certificare este condiționată de plata anticipată a întregului cuantum al taxei datorate, cu excepția cazului în care agenția decide altfel după o analiză corespunzătoare a riscurilor financiare implicate. Agenția poate factura taxa într-o singură tranșă, după primirea cererii sau la începutul perioadei anuale sau al perioadei de supraveghere. (2) Taxa care trebuie plătită de solicitant pentru o anumită sarcină de certificare constă în una dintre următoarele: (a) o taxă forfetară, stabilită în partea I din anexă; (b) o taxă variabilă. (3) Taxa variabilă menționată la alineatul (2) litera (b) se stabilește înmulțind numărul real de ore de muncă cu rata orară prevăzută în partea II din anexă. (4) În cazul în care acest lucru este justificat de circumstanțe tehnice relevante pentru taxe și sub rezerva acordului solicitantului, agenția poate: (a) să reclasifice o cerere în cadrul categoriilor identificate în anexă; (b) să reclasifice mai multe cereri drept cerere unică, cu condiția ca cererile respective să vizeze același proiect de tip și să se încadreze în una sau mai multe dintre următoarele categorii, în orice combinație: (i) modificări majore, (ii) reparații majore sau (iii) certificate de tip suplimentare. În cazul în care solicitantul nu este de acord cu reclasificarea propusă, agenția poate respinge sau anula cererea sau cererile în cauză.

Articolul 9

Perioade de facturare

CAPITOLUL II TAXE

(1) Taxele menționate în partea I tabelele 1, 2 și 3 din anexă se percep per cerere și per ciclu de facturare. Pentru perioada de după primul ciclu de facturare, taxele reprezintă 1/365 din taxa anuală relevantă per zi. (2) Taxele menționate în partea I tabelul 4 din anexă se percep per cerere. (3) Taxele menționate în partea I tabelul 7A din anexă se percep după cum urmează: (a) taxele de autorizare și taxele de notificare unică, per cerere; (b) taxe de monitorizare, per ciclu de facturare. (4) Taxele menționate în partea I tabelul 8 din anexă se percep per ciclu de facturare. (5) Taxele de aprobare menționate în partea I tabelul 9A din anexă se percep per cerere și per ciclu de facturare. Pentru perioada de după ciclul de facturare, taxele de aprobare reprezintă 1/365 din taxa anuală relevantă per zi. (6) Taxele de supraveghere menționate în partea I tabelul 9A din anexă se percep per ciclu de facturare. (7) Taxele de aprobare a modificărilor majore menționate în partea I tabelul 9A din anexă se percep per cerere. (8) Taxele menționate în partea I tabelele 9B-14 și tabelele 16A-22 din anexă se percep după cum urmează: (a) taxele de aprobare, per cerere; (b) taxele de supraveghere, per ciclu de facturare; (c) taxele de pregătire a transferului, per certificat. (9) În sensul taxelor menționate în partea I tabelele 9A-14 și tabelele 16A-22 din anexă, orice modificare adusă unei organizații care are un impact asupra aprobării acesteia duce la recalcularea taxei de supraveghere datorate începând cu următorul ciclu de facturare după aprobarea modificării. (10) Taxele menționate în partea I tabelul 8 din anexă se calculează pro rata temporis pentru perioada cuprinsă între data eliberării certificatului și începutul primului ciclu de facturare ulterior. (11) În cazul în care reclasificarea unei cereri determină o modificare a taxelor aplicabile, taxele se recalculează după cum urmează: (a) pentru taxele percepute per cerere, de la data primirii cererii; (b) pentru taxele percepute per cerere și per ciclu de facturare, începând cu ciclul de facturare curent; (c) în cazul în care agenția reclasifică mai multe cereri drept cerere unică în conformitate cu articolul 8 alineatul (4) litera (b), începând de la data considerată relevantă pentru reclasificare. (12) Taxele menționate în partea I tabelele 7B și 15 din anexă se percep în conformitate cu perioadele de facturare specificate în tabelele respective.

Articolul 10

Respingerea cererilor, sistarea și întreruperea executării sarcinilor legate de cereri

CAPITOLUL II TAXE

(1) În cazul în care o cerere este respinsă sau executarea unei sarcini legate de o cerere este sistată sau întreruptă, taxele aplicabile, precum și cheltuielile de deplasare aferente și orice alte sume datorate trebuie plătite integral în momentul în care agenția încetează executarea sarcinii, luând în calcul ajustările prevăzute la alineatele (2) și (3). (2) În cazul în care o cerere este respinsă sau executarea unei sarcini legate de o cerere este sistată, soldul taxelor datorate se calculează după cum urmează: (a) în ceea ce privește taxele menționate în partea I tabelele 1, 2 și 3 și taxele de aprobare menționate în tabelul 9A din anexă, percepute per cerere și per ciclu de facturare, soldul taxelor datorate pentru ciclul de facturare în curs este de 1/365 din taxa anuală relevantă pe zi, în timp ce, pentru perioadele anterioare ciclului de facturare în curs, taxele aplicabile rămân exigibile; (b) în ceea ce privește taxele menționate în partea I tabelele 4, 15 și 19D din anexă și taxele fixe menționate în partea II din anexă, percepute per cerere, soldul taxelor datorate este de 50 % din taxa aplicabilă; (c) în ceea ce privește taxele menționate în partea I tabelele 9B-22 din anexă, percepute per cerere, soldul taxelor datorate se calculează pe oră, dar nu poate depăși taxa forfetară aplicabilă; (d) în ceea ce privește taxele menționate în partea II din anexă percepute pe oră, soldul taxelor datorate se calculează pe oră; (e) în ceea ce privește taxele care nu sunt menționate la literele (a)-(d), soldul datorat se calculează pe oră, cu excepția cazului în care solicitantul și agenția convin altfel. (3) Dacă întreruperea executării unei sarcini legate de o cerere se produce în cursul primului ciclu de facturare, taxele pentru respectivul ciclu de facturare nu se rambursează. Dacă o astfel de întrerupere se produce după primul ciclu de facturare, soldul taxelor datorate se calculează în conformitate cu criteriile stabilite la alineatul (2) litera (a). Dacă, în urma unei întreruperi a executării unei sarcini legate de o cerere, agenția reia executarea sarcinii respective fie în mod automat după expirarea perioadei de întrerupere alese de solicitant, fie mai devreme, la cererea solicitantului, agenția percepe o nouă taxă, indiferent de taxele deja plătite pentru sarcina întreruptă. Noile taxe sunt de 1/365 din taxa anuală relevantă pe zi. (4) Agenția poate amâna temporar inițierea evaluării și a prelucrării unei noi cereri în cazul în care o creștere excepțională și temporară a volumului sarcinilor și serviciilor de certificare concomitente, combinată cu o reducere a capacității operaționale, impune o astfel de amânare. (5) Agenția stabilește și menține o procedură echitabilă, transparentă și nediscriminatorie care reglementează condițiile în care o cerere poate face obiectul inițierii amânate menționate la alineatul (4). Decizia de a amâna inițierea procedurii se bazează, în special, pe o evaluare a următorilor factori: (a) disponibilitatea resurselor; (b) volumul de muncă estimat și durata estimată; (c) impactul asupra altor activități în curs; (d) relevanța cererii din punctul de vedere al siguranței. Agenția notifică fără întârzieri nejustificate solicitantului decizia de a amâna inițierea, inclusiv motivele amânării și, dacă este posibil, un calendar estimat pentru inițierea evaluării și a prelucrării cererii. (6) Taxele aferente cererii afectate de amânarea inițierii menționată la alineatul (4) se facturează și devin aplicabile la data la care agenția inițiază îndeplinirea sarcinilor asociate cererii respective. (7) În sensul prezentului capitol: (a) se consideră că sistarea executării unei sarcini la cererea solicitantului intră în vigoare la data primirii cererii; (b) se consideră că sistarea executării unei sarcini la inițiativa agenției intră în vigoare la data la care decizia referitoare la sistare este comunicată solicitantului; (c) se consideră că întreruperea executării unei sarcini la cererea solicitantului intră în vigoare la data indicată de solicitant, dar nu mai devreme de data la care cererea este primită de către agenție. (8) Taxele plătite pentru o sarcină legată de o cerere pentru care executarea sarcinilor a fost sistată nu sunt luate în considerare pentru nicio sarcină ulterioară, chiar dacă sarcina respectivă este de aceeași natură ca sarcina sistată.

Articolul 11

Suspendarea sau revocarea certificatelor și radierea declarațiilor

CAPITOLUL II TAXE

(1) În cazul în care taxele restante nu au fost primite la expirarea termenului prevăzut la articolul 4 alineatul (2), agenția poate suspenda sau revoca certificatul în cauză după consultarea titularului certificatului sau poate radia declarația în cauză după consultarea emitentului declarației. (2) Dacă suspendă un certificat sau radiază temporar o declarație deoarece titularul certificatului sau emitentul declarației nu respectă cerințele aplicabile sau nu plătește taxa anuală sau taxa de supraveghere, agenția continuă să factureze taxa anuală sau taxa de supraveghere într-o singură tranșă la începutul perioadei anuale sau de supraveghere, în pofida respectivei suspendări. Agenția poate revoca certificatul în cauză sau poate radia definitiv declarația în cauză în cazul în care titularul certificatului sau emitentul declarației nu își îndeplinește obligațiile de plată în termen de 30 de zile calendaristice de la data notificării suspendării. Restabilirea certificatului sau a declarației este condiționată de plata prealabilă a soldului taxelor datorate pentru perioada de suspendare, împreună cu orice alte sume datorate la momentul respectiv. (3) Dacă agenția revocă un certificat sau radiază definitiv o declarație deoarece titularul certificatului sau emitentul declarației nu respectă cerințele aplicabile sau nu plătește taxa anuală sau taxa de supraveghere, soldul taxelor datorate pentru ciclul de facturare în curs se calculează după cum urmează: (a) pentru taxele forfetare anuale sau de supraveghere percepute per certificat sau declarație și per ciclu de facturare, soldul taxelor datorate este de 1/365 din taxa forfetară relevantă pe zi; (b) pentru taxele anuale sau taxele de supraveghere percepute pe oră, soldul taxelor datorate se calculează pe oră. Cuantumurile menționate la primul paragraf literele (a) și (b), precum și toate cheltuielile de deplasare și orice alte sume datorate sunt exigibile integral la data la care intră în vigoare revocarea sau radierea.

Articolul 12

Restituirea sau transferul certificatelor și dezactivarea echipamentelor de pregătire sintetică pentru zbor

CAPITOLUL II TAXE

(1) Dacă titularul certificatului restituie un certificat, soldul taxelor datorate pentru ciclul de facturare în curs se calculează după cum urmează: (a) pentru taxele forfetare anuale sau de supraveghere percepute per certificat și per ciclu de facturare, soldul reprezintă 1/365 din taxa forfetară anuală relevantă pe zi; (b) pentru taxele anuale sau taxele de supraveghere percepute pe oră, soldul se calculează pe oră. Cuantumurile menționate la primul paragraf literele (a) și (b), precum și cheltuielile de deplasare și orice alte sume datorate sunt exigibile integral la data la care intră în vigoare restituirea certificatului. (2) În cazul în care un certificat este transferat, taxele menționate în partea I tabelele 8-22 din anexă se plătesc de către noul titular al certificatului începând cu ciclul de facturare care urmează datei la care are loc transferul. (3) În cazurile menționate în partea I tabelul 14 din anexă, taxa de supraveghere a echipamentului pentru un echipament de pregătire sintetică pentru zbor se reduce pro rata temporis pentru orice perioadă în care dispozitivul este dezactivat, cu condiția ca dezactivarea să fi fost inițiată la cererea solicitantului.

Articolul 13

Sarcini de certificare cu caracter excepțional

CAPITOLUL II TAXE

Se aplică o ajustare excepțională a taxei percepute, pentru a acoperi toate costurile suportate de agenție pentru o anumită sarcină de certificare, dacă îndeplinirea sarcinii respective necesită alocarea unor categorii și/sau a unui număr de angajați pe care agenția nu le-ar aloca în mod normal conform procedurilor sale standard.

Articolul 14

Dispoziții generale cu privire la plata tarifelor

CAPITOLUL III TARIFE

(1) Cuantumul tarifelor percepute de agenție în conformitate cu partea II din anexă se facturează la rata orară aplicabilă. (2) Tarifele percepute pentru furnizarea serviciilor de pregătire se percep în conformitate cu partea IIa din anexă.

Articolul 15

Momentul perceperii tarifelor și perioadele de facturare

CAPITOLUL III TARIFE

(1) Cu excepția cazului în care agenția decide altfel, după o analiză corespunzătoare a riscurilor financiare asociate, tarifele se percep înainte de furnizarea serviciului. (2) Tarifele menționate în partea I tabelul 1 punctul 6 din anexă se percep per cerere și per ciclu de facturare. Pentru perioada de după ciclul de facturare, tarifele reprezintă 1/365 din tariful anual relevant per zi. (3) Tarifele menționate în partea I tabelul 5 și tabelul 6 punctul 2 din anexă se percep per cerere. (4) Tarifele pentru eliberarea etichetei de mediu menționate în partea I tabelul 23 din anexă se percep per cerere. Tarifele de reînnoire menționate în partea I tabelul 23 din anexă se percep per ciclu de facturare. (5) Tarifele pentru Platforma Data4Safety menționate în partea I tabelul 24 din anexă se percep per cerere și per ciclu de facturare. Accesul la Platforma Data4Safety se reînnoiește automat, cu excepția cazului în care solicitantul notifică agenția cu cel puțin 90 de zile înainte de încheierea perioadei de abonare. (6) În cazul în care reclasificarea unei cereri determină o modificare a tarifului aplicabil, tarifele se recalculează în consecință cu efect de la data primirii cererii.

Articolul 16

Respingerea cererilor, sistarea și întreruperea executării sarcinilor legate de cereri

CAPITOLUL III TARIFE

(1) În cazul în care o cerere este respinsă sau executarea unei sarcini legate de o cerere este sistată sau întreruptă, tarifele aplicabile, precum și cheltuielile de deplasare aferente și orice alte sume datorate trebuie plătite integral în momentul în care agenția încetează executarea sarcinii, luând în calcul ajustările prevăzute la alineatele (2) și (3). (2) În cazul în care o cerere este respinsă sau executarea unei sarcini legate de o cerere este sistată, soldul tarifelor datorate se calculează după cum urmează: (a) în ceea ce privește tarifele menționate în partea I tabelul 6 punctul 1 și tabelul 23 din anexă, percepute per cerere și per ciclu de facturare, soldul tarifelor datorate pentru ciclul de facturare în curs este de 1/365 din tariful anual relevant pe zi, în timp ce, pentru perioadele anterioare ciclului de facturare în curs, tarifele aplicabile rămân exigibile; (b) în ceea ce privește tarifele menționate în partea I tabelul 5 și tabelul 6 punctul 2 din anexă și tarifele fixe menționate în partea II din anexă, percepute per cerere, soldul tarifelor datorate este de 50 % din tariful aplicabil; (c) în ceea ce privește tarifele menționate în partea I tabelul 24 din anexă, percepute per cerere și per ciclu de facturare, soldul tarifelor datorate pentru ciclul de facturare în curs este cuantumul total; (d) în ceea ce privește tarifele menționate în partea II din anexă percepute pe oră, soldul tarifelor datorate se calculează pe oră; (e) în ceea ce privește tarifele care nu sunt menționate la literele (a)-(d), soldul datorat se calculează pe oră, cu excepția cazului în care solicitantul și agenția convin altfel. (3) Dacă întreruperea executării unei sarcini legate de o cerere se produce în cursul primului ciclu de facturare, tarifele pentru respectivul ciclu de facturare nu se rambursează. Dacă o astfel de întrerupere se produce după primul ciclu de facturare, soldul tarifelor datorate se calculează în conformitate cu criteriile stabilite la alineatul (2) litera (a). Dacă, în urma unei întreruperi a executării unei sarcini legate de o cerere, agenția reia executarea sarcinii respective fie în mod automat după expirarea perioadei de întrerupere alese de solicitant, fie mai devreme, la cererea solicitantului, agenția percepe un nou tarif, indiferent de tarifele deja plătite pentru sarcina întreruptă. (4) În sensul prezentului capitol, (a) se consideră că sistarea executării unei sarcini la cererea solicitantului intră în vigoare la data primirii cererii; (b) se consideră că sistarea executării unei sarcini la inițiativa agenției intră în vigoare la data la care decizia referitoare la sistare este comunicată solicitantului; (c) se consideră că întreruperea executării unei sarcini la cererea solicitantului intră în vigoare la data indicată de solicitant, dar nu mai devreme de data la care cererea este primită de către agenție. (5) Tarifele plătite pentru o sarcină legată de o cerere a cărei executare a fost sistată nu sunt luate în considerare pentru nicio sarcină ulterioară, chiar dacă sarcina respectivă este de aceeași natură ca sarcina sistată.

Articolul 17

Soluționarea contestațiilor

CAPITOLUL IV CONTESTAȚII

(1) Se percep tarife pentru soluționarea contestațiilor depuse în temeiul articolului 108 din Regulamentul (UE) 2018/1139. Cuantumul tarifelor se calculează în conformitate cu metoda stabilită în partea III din anexa la prezentul regulament. O contestație este admisibilă numai dacă tariful aferent a fost achitat în termenul menționat la alineatul (3) de la prezentul articol. (2) O persoană juridică care depune o contestație trebuie să prezinte agenției un certificat semnat de un reprezentant autorizat, în care să se specifice cifra de afaceri a reclamantului. Certificatul respectiv trebuie depus la agenție împreună cu contestația. (3) Tarifele percepute pentru soluționarea contestațiilor se plătesc conform procedurii aplicabile stabilite de agenție în termen de 60 de zile calendaristice de la data depunerii contestației la agenție. (4) Dacă o contestație este soluționată în favoarea reclamantului, tarifele percepute pentru soluționarea contestației se rambursează de către agenție.

Articolul 18

Dispoziții generale

CAPITOLUL V PROCEDURILE AGENȚIEI

Agenția face distincție între veniturile și cheltuielile care pot fi atribuite sarcinilor de certificare executate și serviciilor furnizate, pe de o parte, și veniturile și cheltuielile care pot fi atribuite activităților finanțate din alte surse de venit, pe de altă parte. În acest scop: (a) taxele și tarifele percepute de agenție se țin într-un cont separat și fac obiectul unei proceduri contabile separate; (b) agenția elaborează și utilizează proceduri de contabilitate analitică pentru veniturile și cheltuielile sale.

Articolul 19

Evaluare și revizuire

CAPITOLUL V PROCEDURILE AGENȚIEI

(1) Agenția comunică anual Comisiei, Consiliului de administrație și organismului consultativ care reprezintă părțile interesate instituit în conformitate cu articolul 98 alineatul (4) din Regulamentul (UE) 2018/1139 informații despre elementele pe baza cărora se stabilește cuantumul taxelor. Informațiile respective constau, în principal, într-o defalcare a costurilor în ceea ce privește anii precedenți și anii următori. (2) Agenția evaluează anexa periodic, și pentru prima dată la doi ani de la începerea aplicării prezentului regulament de punere în aplicare al Comisiei, pentru a verifica dacă informațiile semnificative referitoare la ipotezele pe baza cărora se anticipează veniturile și cheltuielile agenției se reflectă în mod corespunzător în cuantumurile taxelor sau ale tarifelor percepute de agenție. Agenția poate propune Comisiei modificări ale taxelor și tarifelor, precizând motivele.

Articolul 20

Abrogare

CAPITOLUL VI DISPOZIȚII TRANZITORII ȘI FINALE

Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2019/2153 se abrogă. Trimiterile la regulamentul abrogat se interpretează ca trimiteri la prezentul regulament și se citesc în conformitate cu tabelul de corespondență din partea VII a anexei.

Articolul 21

Dispoziții tranzitorii

CAPITOLUL VI DISPOZIȚII TRANZITORII ȘI FINALE

(1) Taxele și tarifele pentru ciclurile de facturare în curs la 1 ianuarie 2026 se calculează în conformitate cu Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2019/2153, în versiunea aplicabilă la 31 decembrie 2025. (2) Ratele orare stabilite în partea II din anexă se aplică tuturor sarcinilor aflate în curs la 1 ianuarie 2026 pentru care taxele sau tarifele sunt calculate pe oră. (3) În cazurile în care s-ar aplica taxele de aprobare prevăzute în partea I tabelele 18-22 din anexă, taxele și tarifele aferente cererilor depuse înainte de 1 ianuarie 2026 se calculează în conformitate cu partea II din anexă până la finalizarea sarcinilor care rezultă din cererile respective.

Articolul 22

Intrare în vigoare și aplicare

CAPITOLUL VI DISPOZIȚII TRANZITORII ȘI FINALE

Prezentul regulament intră în vigoare în a douăzecea zi de la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene. Se aplică de la 1 ianuarie 2026.

Disponibil în Regra PRO

Încearcă gratuit toate instrumentele, 30 de zile

Creează-ți cont și deblochează , împreună cu toate funcțiile profesionale pentru cercetare juridică.

  • Versiunile istorice ale actelor
  • Fișa actului și legături legislative
  • Căutare rapidă în fiecare act
  • Workspace juridic într-un singur loc

Ai acces gratuit timp de 30 de zile, ca să vezi cum se potrivește Regra în activitatea ta.