Începe proba gratuită

Regulament 2025/2067 · CELEX 32025R2067

Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2025/2067 al Comisiei din 15 octombrie 2025 de modificare a Regulamentului (CE) nr. 340/2008 al Comisiei privind redevențele și drepturile plătite Agenției Europene pentru Produse Chimice în conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 1907/2006 al Parlamentului European și al Consiliului privind înregistrarea, evaluarea, autorizarea și restricționarea substanțelor chimice (REACH)

Data act
15.10.2025
Intrare in vigoare
05.11.2025
Jurnalul Oficial UE
oj:L_202502067
Status
In vigoare
acces la informație Agenția Europeană pentru Produse Chimice autorizație de vânzare legislație privind produsele chimice plată efectuată în interiorul UE plăți produs chimic sănătate publică substanță periculoasă supravegherea pieței

Recitale

(1) Creșterea sustenabilității modelului de finanțare al Agenției Europene pentru Produse Chimice („agenția”) este unul dintre obiectivele prevăzute în Strategia pentru promovarea sustenabilității în domeniul substanțelor chimice (2), având în vedere în special reducerea și imprevizibilitatea veniturilor din redevențe după ultimul termen de înregistrare din 2018 în temeiul Regulamentului (CE) nr. 1907/2006 al Parlamentului European și al Consiliului și realocarea planificată a activităților științifice și tehnice către agențiile Uniunii. Prezentul regulament de modificare a Regulamentului (CE) nr. 340/2008 al Comisiei (3) în ceea ce privește redevențele și drepturile prevăzute în Regulamentul (CE) nr. 1907/2006 și procedurile aferente este una dintr-o serie de măsuri menite să contribuie la creșterea sustenabilității financiare a agenției.

(2) În conformitate cu articolul 22 alineatul (1) din Regulamentul (CE) nr. 340/2008, este necesar ca redevențele și drepturile prevăzute în regulamentul respectiv să fie revizuite anual în funcție de rata inflației măsurată prin intermediul indicelui european al prețurilor de consum publicat de Eurostat în temeiul Regulamentului (CE) nr. 2494/95 al Consiliului (4), abrogat și înlocuit cu Regulamentul (UE) 2016/792 al Parlamentului European și al Consiliului (5).

(3) În urma revizuirii efectuate de Comisie, este necesar ca redevențele și drepturile standard să fie ajustate în conformitate cu ratele medii anuale ale inflației pentru anii 2021, 2022 și 2023, astfel cum au fost publicate de Eurostat, pentru a reflecta rata cumulată a inflației de 19,5 %. Pentru a proteja competitivitatea întreprinderilor mici și mijlocii („IMM-uri”) și în conformitate cu obiectivele Orientărilor politice ale Comisiei pentru perioada 2024-2029 (6) și cu Pachetul Comisiei de măsuri de ajutorare a IMM-urilor (7), ajustarea la inflație nu se va aplica redevențelor și drepturilor pe care IMM-urile trebuie să le plătească agenției.

(4) Este necesar ca ajustarea redevențelor și drepturilor să fie stabilită la un asemenea nivel încât veniturile generate de ele, combinate cu veniturile din alte surse ale agenției, conform articolului 96 alineatul (1) din Regulamentul (CE) nr. 1907/2006, să fie suficiente pentru a acoperi costurile serviciilor furnizate de agenție.

(5) Este necesar ca monitorizarea eforturilor depuse de către agenție pentru creșterea eficienței în vederea obținerii celui mai bun raport între resursele utilizate și rezultatele obținut să fie continuată de consiliul ei de administrație în baza competențelor care i-au fost conferite prin Regulamentul (CE) nr. 1907/2006. Este necesar ca, în conformitate cu articolul 22 alineatul (1) din Regulamentul (CE) nr. 340/2008, Comisia să țină seama de avizul Consiliului de administrație la următoarea revizuire a redevențelor și a drepturilor agenției.

(6) În conformitate cu articolul 13 din Regulamentul (CE) nr. 340/2008, solicitanții de înregistrare sau solicitanții de altă natură declară pe propria răspundere dimensiunea întreprinderii lor, pe baza Recomandării 2003/361/CE a Comisiei (8), la momentul transmiterii dosarului. Ulterior, agenția efectuează o verificare ex post a corectitudinii acestor declarații. Inițial, acest sistem trebuia să fie în măsură să facă față amplorii înregistrărilor în termenele regulamentare prevăzute în Regulamentul (CE) nr. 1907/2006. Cu toate acestea, experiența a arătat că verificarea ex post este laborioasă, necesitând adesea interacțiuni multiple cu solicitanții de înregistrare sau cu solicitanții de altă natură, în special în cazul în care statutul întreprinderii s-a schimbat de la declarația pe propria răspundere inițială și, prin urmare, necesită o verificare prin intermediul unor loturi multianuale. În plus, în cazurile în care dimensiunea unui solicitant de înregistrare sau a unui solicitant de altă natură este mai mare decât cea care a fost declarată pe proprie răspundere, se aplică o taxă suplimentară și o taxă administrativă în conformitate cu decizia Consiliului de administrație al agenției (9) și cu Regulamentul (CE) nr. 340/2008. Corectitudinea plăților redevențelor și eficacitatea și promptitudinea procesului de verificare a IMM-urilor au fost, de asemenea, aduse în atenția Comisiei de către Curtea de Conturi Europeană, Parlamentul European (10) și Consiliu (11).

(7) Având în vedere că amploarea transmiterilor a scăzut de la ultimul termen de înregistrare din 2018 și pentru a îmbunătăți eficiența procesului de verificare a IMM-urilor și a stabili condiții de concurență echitabile, este adecvat să se solicite cererea de recunoaștere a statutului de IMM și documentele justificative înainte de transmiterea corespunzătoare. Prin urmare, este necesar ca agenția să efectueze o verificare ex ante a IMM-urilor. Este necesar ca agenția să decidă fără întârziere cu privire la cererile de recunoaștere a statutului de IMM și să decidă în termen de cel mult două luni de la primirea întregii documentații relevante. În consecință, este necesar ca o cerere de recunoaștere a statutului de IMM să fie transmisă fără întârziere cu cel puțin două luni înainte de o transmitere pentru care se solicită o reducere a redevenței, astfel încât agenția să aibă suficient timp pentru a lua o decizie cu privire la statutul de IMM al solicitantului înainte de transmiterea efectivă.

(8) Având în vedere termenul de contestare prevăzut la articolul 92 alineatul (2) din Regulamentul (CE) nr. 1907/2006 și impactul pe care plata la timp a taxei de contestație îl are asupra admisibilității unei astfel de contestații, este necesar ca, în scopul reducerii taxei de contestație, contestatarul să transmită o declarație pe proprie răspundere și documente justificative cu privire la statutul său de IMM, împreună cu transmiterea contestației.

(9) Verificarea statutului de IMM ar putea utiliza resurse din partea agenției care nu ar fi acoperite de redevența sau de dreptul IMM plătite odată cu transmiterea subsecventă și, prin urmare, este necesar ca agenția să aibă posibilitatea de a introduce o taxă administrativă care să fie plătită de întreprinderile care solicită statutul de IMM și care să reflecte volumul de muncă asociat verificării. Este necesar ca taxa administrativă să nu fie percepută în cazul în care decizia ulterioară a agenției privind statutul de IMM recunoaște statutul de IMM al solicitantului.

(10) Pentru a spori securitatea juridică și a reduce sarcina administrativă asociată transmiterii unei cereri de recunoaștere a statutului de IMM și verificării unei astfel de cereri, este necesar ca decizia agenției privind statutul de IMM să rămână valabilă timp de trei ani, iar, în această perioadă, este necesar ca ea să se aplice tuturor transmiterilor către agenție în conformitate cu legislația relevantă a Uniunii care impune verificarea statutului de IMM, nu numai transmiterilor efectuate în temeiul Regulamentului (CE) nr. 1907/2006. Aceasta înseamnă că este necesar ca orice alte transmiteri efectuate în temeiul Regulamentului (CE) nr. 1907/2006 sau al altor acte legislative ale Uniunii, care generează o redevență sau un drept în cursul acestei perioade de trei ani de către aceeași întreprindere, să facă obiectul deciziei existente a agenției privind statutul de IMM, fără a fi necesar să se solicite din nou recunoașterea statutului de IMM. Pentru a ușura sarcina asupra IMM-urilor, prima cerere repetată de recunoaștere a statutului de IMM după prima decizie a agenției privind statutul de IMM poate fi depusă printr-o declarație pe proprie răspundere privind dimensiunea întreprinderii, dacă ea este depusă cu două luni înainte de încheierea perioadei de valabilitate de trei ani și dacă statutul de IMM nu s-a schimbat. În cazul în care statutul nu s-a schimbat, nu sunt necesare informații noi.

(11) Părțile interesate și agenția au nevoie de suficient timp pentru a lua măsurile adecvate pentru a se conforma modificărilor aduse procesului de verificare a IMM-urilor prevăzut în prezentul regulament. Așadar, este necesar ca aplicarea modificărilor aduse articolului 13 din Regulamentul (CE) nr. 340/2008 în ceea ce privește procesul de verificare a IMM-urilor să fie amânată cu 15 luni de la intrarea în vigoare a prezentului regulament.

(12) Prin urmare, este necesar ca Regulamentul (CE) nr. 340/2008 să fie modificat în consecință.

(13) Este necesar ca prezentul regulament să nu se aplice transmiterilor valabile care sunt pendinte la data intrării în vigoare a prezentului regulament.

(14) Măsurile prevăzute în prezentul regulament sunt conforme cu avizul comitetului instituit în temeiul articolului 133 din Regulamentul (CE) nr. 1907/2006,

Articolul 1

Regulamentul (CE) nr. 340/2008 se modifică după cum urmează: 1. la articolul 10 se introduce alineatul (2a) cu următorul text: „(2a) O persoană fizică sau juridică are dreptul de a plăti o taxă de contestație redusă în cazul în care ultima decizie emisă de agenție în beneficiul persoanei respective în conformitate cu articolul 13 alineatul (4) din prezentul regulament a concluzionat că persoana în cauză are dreptul la o astfel de reducere și dacă perioada de valabilitate a deciziei respective nu a expirat încă. În acest caz, persoana fizică sau juridică transmite agenției decizia privind recunoașterea statutului de IMM atunci când transmite contestația. În cazul în care o decizie privind recunoașterea statutului de IMM este încă pendinte la momentul transmiterii contestației, articolul 13 alineatul (7) se aplică mutatis mutandis. În cazul în care o astfel de decizie nu a fost emisă anterior de agenție sau este pendinte sau în cazul în care perioada de valabilitate a deciziei a expirat, persoana în cauză pune la dispoziție, la transmiterea contestației, o declarație pe propria răspundere privind dimensiunea întreprinderii și documentele justificative menționate la articolul 13 alineatul (1b) din prezentul regulament, conform cărora are dreptul la reducere.” ; 2. articolul 13 se modifică după cum urmează: (a) titlul articolului se înlocuiește cu următorul text: „ Recunoașterea statutului de IMM, reduceri și scutiri de redevențe ”; (b) alineatul (1) se înlocuiește cu următorul text: „(1) O persoană fizică sau juridică care pretinde că are dreptul la o redevență redusă sau la un drept redus, în conformitate cu articolele 3-9, solicită agenției recunoașterea statutului de IMM cu cel puțin două luni înainte de transmiterea care a condus la plata redevenței. O persoană fizică sau juridică care pretinde că are dreptul la o redevență redusă sau la un drept redus transmite agenției documentele relevante care dovedesc dreptul la o astfel de reducere în temeiul statutului de IMM în conformitate cu Recomandarea 2003/361/CE.” ; (c) se introduc următoarele alineate (1a) și (1b): „(1a) Verificarea statutului de IMM de către agenție poate face obiectul unei taxe administrative. Nivelul respectivei taxe administrative se stabilește de consiliul de administrație al agenției, pe baza unei propuneri a directorului executiv al agenției care să reflecte volumul de muncă asociat verificării statutului de IMM în temeiul prezentului articol. Este necesar ca o taxă administrativă să nu fie percepută în cazul în care decizia ulterioară a agenției privind statutul de IMM recunoaște statutul de IMM al solicitantului. Decizia consiliului de administrație privind nivelul taxei administrative se publică. (1b) Agenția publică o listă cu documentele relevante care trebuie să fie transmise în conformitate cu alineatul (1).” ; (d) alineatele (3) și (4) se înlocuiesc cu următorul text: „(3) Agenția poate solicita, în orice moment, dovezi suplimentare din care să rezulte că se îndeplinesc condițiile pentru reducerea redevențelor sau a drepturilor sau pentru scutire de la plata redevențelor. Agenția respinge cererea în cazul în care dovezile solicitate nu sunt furnizate în termenul stabilit de agenție pentru cererea respectivă. În cazul în care orice document transmis agenției nu este redactat într-una dintre limbile oficiale ale Uniunii, el trebuie să fie însoțit de o traducere autorizată în oricare dintre limbile oficiale. (4) La primirea întregii documentații relevante, agenția decide, în termen de două luni, dacă statutul de IMM poate fi recunoscut. Termenul poate fi mai târziu dacă agenția și întreprinderea convin de comun acord. O decizie privind recunoașterea statutului de IMM este valabilă timp de trei ani pentru toate transmiterile efectuate către agenție după o astfel de decizie, în conformitate cu dreptul relevant al Uniunii care impune astfel de transmiteri. Prima cerere repetată de recunoaștere a statutului de IMM după prima decizie a agenției privind statutul de IMM poate fi depusă printr-o declarație pe proprie răspundere privind dimensiunea întreprinderii, dacă ea este depusă cu două luni înainte de încheierea perioadei de valabilitate de trei ani și dacă statutul de IMM nu s-a schimbat.” ; (e) se introduc următoarele alineate (5), (6) și (7): „(5) În cazul în care agenția decide să nu recunoască statutul de IMM solicitat, solicitantul nu are dreptul la nicio revendicare de reducere a redevenței sau a dreptului în conformitate cu articolele 3-10. (6) Atunci când o persoană fizică sau juridică care solicită o redevență redusă sau un drept redus în conformitate cu articolele 3-9 efectuează o transmitere către agenție în conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 1907/2006, trebuie să transmită, împreună cu transmiterea respectivă și decizia agenției privind recunoașterea statutului de IMM. (7) În cazul în care, în circumstanțe excepționale, agenția nu este în măsură să adopte o decizie cu privire la statutul de IMM în termen de două luni de la primirea tuturor documentelor relevante, o transmitere efectuată ulterior de solicitantul statutului de IMM care generează plata unei redevențe sau a unui drept menționate la alineatul (1) beneficiază temporar de redevența redusă sau de dreptul redus solicitate. O astfel de redevență redusă sau de drept redus se acordă condiționat până la adoptarea unei decizii privind statutul de IMM. În cazul în care decizia ulterioară nu recunoaște statutul de IMM, agenția percepe soldul redevenței integrale sau al dreptului integral și poate percepe o taxă administrativă. Alineatele (5), (6) și (7) de la articolele 3-5 și alineatele (3), (4) și (5) de la articolul 7 se aplică mutatis mutandis. Pentru redevențele de plătit în conformitate cu articolele 6, 8 și 9, soldul redevenței integrale sau al dreptului integral se plătește în termen de 14 zile calendaristice de la data primirii deciziei agenției de a nu recunoaște statutul de IMM.” ; 3. anexele I-VIII la Regulamentul (CE) nr. 340/2008 se înlocuiesc cu anexele I-VIII la prezentul regulament.

Articolul 2

Prezentul regulament nu se aplică transmiterilor valabile care sunt pendinte la data intrării în vigoare a prezentului regulament.

Articolul 3

Prezentul regulament intră în vigoare în a douăzecea zi de la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene. Totuși, articolul 1 alineatele (1) și (2) se aplică de la 5 februarie 2027.

Disponibil în Regra PRO

Încearcă gratuit toate instrumentele, 30 de zile

Creează-ți cont și deblochează , împreună cu toate funcțiile profesionale pentru cercetare juridică.

  • Versiunile istorice ale actelor
  • Fișa actului și legături legislative
  • Căutare rapidă în fiecare act
  • Workspace juridic într-un singur loc

Ai acces gratuit timp de 30 de zile, ca să vezi cum se potrivește Regra în activitatea ta.