Începe proba gratuită

Directiva 2025/425 · CELEX 32025L0425

Directiva (UE) 2025/425 a Consiliului din 18 februarie 2025 de modificare a Directivei 2006/112/CE în ceea ce privește certificatul electronic de scutire de taxa pe valoarea adăugată

Data act
18.02.2025
Intrare in vigoare
20.03.2025
Jurnalul Oficial UE
oj:L_202500425
Status
In vigoare
administrație electronică aprovizionare bunuri și servicii digitalizare document electronic plătitor de taxe scutire de taxe TVA

Recitale

(1) Articolul 51 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) nr. 282/2011 al Consiliului (3) prevede că certificatul de scutire de taxa pe valoarea adăugată (TVA) și/sau de accize prevăzut în anexa II la regulamentul de punere în aplicare respectiv servește drept confirmare a faptului că o livrare de bunuri sau o prestare de servicii efectuată într-un stat membru către un beneficiar stabilit într-un alt stat membru (denumit în continuare „organism sau persoană eligibilă”) îndeplinește condițiile pentru o scutire în temeiul articolului 151 din Directiva 2006/112/CE a Consiliului (4). Regulamentul de punere în aplicare (UE) nr. 282/2011 prevede un certificat de scutire pe suport de hârtie care trebuie să fie semnat de mână. În scopul reducerii la minimum a birocrației și a sarcinii administrative și al reducerii costurilor pe termen lung, este necesar ca procesul de creare și transmitere a respectivului certificat de scutire să fie digitalizat, iar documentul pe suport de hârtie să fie înlocuit cu un document electronic. Conținutul datelor din certificatul electronic ar trebui să se bazeze pe formularul pe suport de hârtie al certificatului de scutire prevăzut în regulamentul de punere în aplicare (UE) nr. 282/2011.

(2) Având în vedere numărul mare de proiecte informatice necesitând multe resurse suplimentare în care sunt implicate statele membre, pe lângă cele legate de trecerea la un certificat electronic de scutire, ar trebui să se acorde statelor membre flexibilitate și timp suficient să finalizeze tranziția la noua procedură electronică. În acest scop, statele membre ar trebui să poată utiliza în continuare, pentru operațiunile efectuate în cursul unei perioade de tranziție, formularul pe suport de hârtie prevăzut în anexa II la Regulamentul de punere în aplicare (UE) nr. 282/2011. În cazurile transfrontaliere, pentru utilizarea certificatului electronic în cursul perioadei de tranziție ar fi necesar ca ambele state membre implicate într-o operațiune să fie pregătite să îl prelucreze.

(3) Este posibil ca statele membre să fi făcut investiții semnificative pentru a crea sau a dezvolta sisteme electronice sau certificate separate pe suport de hârtie pentru aplicarea scutirii în cazul organismelor sau persoanelor eligibile pentru operațiuni interne. Pentru a asigura adaptarea necesară a soluțiilor naționale la utilizarea certificatului electronic comun și a sistemului dezvoltat pentru prelucrarea acestuia, statelor membre ar trebui să li se permită să utilizeze în continuare soluțiile lor naționale până la sfârșitul perioadei de tranziție.

(4) Utilizarea unui certificat electronic comun este esențială în cazul operațiunilor în care scutirea este acordată în avans. În anumite cazuri speciale privind operațiunile în care TVA urmează să fie percepută în statul membru în care organismul sau persoana eligibilă este stabilită, scutirile pot fi acordate și prin intermediul unei rambursări. O astfel de procedură poate implica sau nu eliberarea unui certificat. Având în vedere particularitățile legate de utilizarea sau neutilizarea certificatelor în cadrul procedurilor de rambursare, sfera obligației de a utiliza certificatul electronic nu ar trebui să fie extinsă automat la procedurile de rambursare. Totuși, ar trebui să li se permită statelor membre să utilizeze certificatul electronic comun în cadrul procedurilor de rambursare.

(5) Este posibil ca, după eliberarea unui certificat de scutire, un organism sau o persoană eligibilă să își dea seama că nu sunt îndeplinite sau încetează să mai fie îndeplinite condițiile pentru scutirea în cauză. Astfel de informații sunt, de obicei, cunoscute doar de către organismul sau persoana respectivă, întrucât evaluarea îndeplinirii condițiilor în cauză trebuie să fie realizată pe baza activităților organismului sau ale persoanei căreia i se livrează bunurile și de către care urmează să fie utilizate bunurile sau serviciile respective. În scopul de a se garanta securitatea juridică pentru persoanele impozabile și de a se evita sarcinile nejustificate pentru persoanele impozabile, este necesar să se clarifice că, în aceste cazuri, TVA datorată ar trebui să fie plătită de organismul sau persoana eligibilă care a eliberat certificatul de scutire. Statele membre ar trebui să evite sarcinile inutile în aceste cazuri excepționale, autorizând plata TVA fără o înregistrare completă în scopuri de TVA.

(6) Fără a aduce atingere posibilității disponibile în prezent ca statele membre să renunțe la cerința ca versiunea pe suport de hârtie a certificatului să fie semnată de statul membru gazdă, ar trebui, de asemenea, ca statele membre să poată renunța la o astfel de cerință în cazul certificatului electronic, sub rezerva îndeplinirii unor condiții pe care statele membre le pot stabili și pe care acestea le pot retrage în caz de abuz.

(7) Pentru a se asigura condiții uniforme de punere în aplicare a articolului 151 alineatul (1) din Directiva 2006/112/CE, ar trebui să fie conferite competențe de executare Comisiei. Respectivele competențe ar trebui să fie exercitate în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 182/2011 al Parlamentului European și al Consiliului (5). Respectivele competențe de executare ar trebui să permită Comisiei să creeze un sistem informatic care să țină evidența certificatelor eliberate, inclusiv certificatele eliberate de către organismele sau persoanele eligibile și obținute de către furnizorii sau prestatorii cărora le sunt destinate. Persoanele acreditate în mod adecvat de către Comisie ar trebui să poată accesa informațiile care sunt transmise și stocate în sistemul informatic numai în scopul dezvoltării și întreținerii sistemului respectiv. Statele membre ar trebui să fie responsabile de comunicarea cu sistemul respectiv referitor la îndeplinirea condițiilor pentru eliberarea unui certificat. Pentru a-și îndeplini responsabilitățile, statele membre ar trebui să dispună de mijloacele necesare pentru a interacționa cu Comisia, pentru a reduce la minimum efortul depus de acestea în ceea ce privește dezvoltarea și întreținerea sistemului informatic.

(8) Prin urmare, Directiva 2006/112/CE ar trebui să fie modificată în consecință,

Articolul 1

În Directiva 2006/112/CE, se introduc următoarele articole: „Articolul 151a (1) Statele membre utilizează un certificat electronic pentru a confirma că o operațiune îndeplinește condițiile pentru o scutire prevăzută la articolul 151 alineatul (1) primul paragraf. Beneficiarul unei livrări de bunuri sau al unei prestări de servicii căruia i se livrează bunurile sau i se prestează serviciile scutite (denumit în continuare «organismul sau persoana eligibilă») eliberează certificatul și, împreună cu statul membru gazdă, îl semnează prin mijloace electronice. (2) Alineatul (1) de la prezentul articol nu se aplică operațiunilor în cazul cărora scutirea este acordată prin intermediul unei rambursări, astfel cum se menționează la articolul 151 alineatul (2), și în cazul în care TVA este datorată în statul membru gazdă. Statele membre pot însă opta să dispună utilizarea unui certificat electronic, în conformitate cu alineatul (1) de la prezentul articol, pentru operațiunile respective. (3) Setul de date al certificatului electronic include cel puțin: (a) datele de identificare ale organismului sau persoanei eligibile, inclusiv un număr de identificare eliberat de statul membru gazdă, dacă este disponibil; (b) datele de identificare ale autorității competente care certifică scutirea; (c) declarația organismului sau a persoanei eligibile cu privire la utilizarea preconizată a bunurilor și serviciilor achiziționate și cu privire la îndeplinirea condițiilor pentru scutire stabilite de statul membru relevant; (d) descrierea, cantitatea și valoarea, fără TVA și accize, a bunurilor și serviciilor pentru care se solicită scutirea, inclusiv numărul de identificare al vehiculului sau adresa și scopul utilizării bunului imobil, dacă este necesar; (e) certificarea de către autoritatea competentă a statului membru gazdă; și (f) informații privind furnizorul sau prestatorul, inclusiv numele și adresa, statul membru de stabilire și codul de înregistrare în scopuri de TVA/accize sau codul de înregistrare fiscală. (4) Când utilizează certificatul electronic, statul membru gazdă poate decide să utilizeze fie un certificat de scutire comun pentru TVA și accize, fie două certificate distincte. (5) Dacă bunurile sau serviciile sunt destinate uzului oficial, statele membre pot dispensa organismul eligibil de respectarea cerinței de a obține semnarea certificatului de către statul membru gazdă în condiții pe care le pot stabili. O astfel de dispensă poate fi retrasă în caz de abuz. Statele membre informează Comisia cu privire la punctul de contact desemnat pentru a identifica serviciile responsabile cu semnarea certificatului prin mijloace electronice și măsura în care acestea beneficiază de o dispensă de la respectarea cerinței respective. Comisia comunică informațiile primite de la statele membre celorlalte state membre. (6) Prin derogare de la alineatele (1) și (2) de la prezentul articol, statele membre pot opta să utilizeze, pentru orice operațiune efectuată până la 30 iunie 2032: (a) certificatul pe suport de hârtie prevăzut în anexa II la Regulamentul de punere în aplicare (UE) nr. 282/2011 al Consiliului (*1); sau (b) în cazul în care TVA este datorată în statul membru gazdă, orice sistem electronic pe care un stat membru îl utilizează sau orice altă versiune pe suport de hârtie a certificatului pe care un stat membru îl furnizează. (7) Comisia stabilește, prin intermediul unor acte de punere în aplicare, detaliile și specificațiile tehnice referitoare la formatul electronic al certificatului și la prelucrarea sa, ținând seama de nevoile statelor membre, inclusiv în ceea ce privește sistemul informatic aplicabil în acest scop. Prelucrarea constă în special în: (a) accesul organismelor sau al persoanelor eligibile, al statelor membre și al furnizorilor sau al prestatorilor la sistemul informatic; (b) eliberarea și semnarea prin mijloace electronice a certificatului de scutire; (c) înregistrarea și stocarea certificatelor electronice eliberate de organismele și persoanele eligibile; (d) punerea certificatelor electronice la dispoziția organismelor și persoanelor eligibile, a furnizorilor sau a prestatorilor care efectuează o livrare de bunuri sau o prestare de servicii scutită și a autorităților competente ale statelor membre. Respectivele acte de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menționată la articolul 5 din Regulamentul (UE) nr. 182/2011 al Parlamentului European și al Consiliului (*2) și, în acest scop, comitetul este comitetul constituit prin articolul 58 din Regulamentul (UE) nr. 904/2010 al Consiliului (*3). (8) Comisia dezvoltă, întreține, găzduiește și gestionează din punct de vedere tehnic sistemul informatic central de stocare și prelucrare a certificatelor electronice. Articolul 151b Fără a aduce atingere articolului 151 alineatul (3), în cazul în care bunurile și/sau serviciile nu respectă condițiile de scutire sau în cazul în care bunurile și/sau serviciile nu au fost utilizate în modul prevăzut, organismul sau persoana eligibilă care a eliberat și semnat certificatul se angajează să plătească TVA statului membru în care este datorată.

Articolul 2

(1) Statele membre asigură intrarea în vigoare a actelor cu putere de lege și a actelor administrative necesare pentru a se conforma prezentei directive până la 30 iunie 2031. Statele membre informează de îndată Comisia cu privire la aceasta. Atunci când statele membre adoptă dispozițiile respective, acestea conțin o trimitere la prezenta directivă sau sunt însoțite de o asemenea trimitere la data publicării lor oficiale. Statele membre stabilesc modalitatea de efectuare a unei astfel de trimiteri. (2) Comisiei îi sunt comunicate de către statele membre textele principalelor dispoziții de drept intern pe care le adoptă în domeniul reglementat de prezenta directivă.

Articolul 3

Prezenta directivă intră în vigoare în a douăzecea zi de la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.

Articolul 4

Prezenta directivă se adresează statelor membre.

Disponibil în Regra PRO

Încearcă gratuit toate instrumentele, 30 de zile

Creează-ți cont și deblochează , împreună cu toate funcțiile profesionale pentru cercetare juridică.

  • Versiunile istorice ale actelor
  • Fișa actului și legături legislative
  • Căutare rapidă în fiecare act
  • Workspace juridic într-un singur loc

Ai acces gratuit timp de 30 de zile, ca să vezi cum se potrivește Regra în activitatea ta.