Recitale
(1) Prin scrisoarea înregistrată de Comisie la 2 iulie 2024, Grecia a solicitat o autorizație pentru o măsură specială de derogare de la articolele 218 și 232 din Directiva 2006/112/CE, în vederea instituirii facturării electronice obligatorii pentru toate tranzacțiile efectuate între persoanele impozabile stabilite pe teritoriul Greciei (denumită în continuare „măsura specială”). Măsura specială a fost solicitată pentru perioada cuprinsă între 1 iulie 2025 și 31 decembrie 2027.
(2) În conformitate cu articolul 395 alineatul (2) al doilea paragraf din Directiva 2006/112/CE, Comisia a transmis cererea prezentată de Grecia celorlalte state membre prin scrisorile din 24 septembrie 2024 (denumită în continuare „cererea”). Prin scrisoarea din 25 septembrie 2024, Comisia a informat Grecia că dispune de toate informațiile necesare pentru analizarea cererii.
(3) Grecia dispune de o platformă digitală numită myDATA. Entitățile care sunt obligate să țină evidențe contabile în temeiul legislației naționale sunt, de asemenea, obligate să transmită respectivei platforme datele referitoare la tranzacțiile în materie de venituri și de cheltuieli. Implementarea măsurii speciale ar permite ca datele din facturile electronice să fie transmise direct către platforma myDATA. Astfel, informațiile cu un nivel ridicat de calitate ar ajunge în timp real pe platforma myDATA, ceea ce ar facilita și ar accelera detectarea de către autoritatea fiscală a Greciei a cazurilor de nedeclarare sau subdeclarare a taxei pe valoarea adăugată (TVA). În plus, respectiva implementare ar sprijini autoritatea fiscală în combaterea fraudei circulare sau de tip „carusel”, scurtând timpul necesar pentru a identifica părțile implicate.
(4) Grecia consideră că implementarea măsurii speciale nu ar fi prea împovărătoare pentru persoanele impozabile, deoarece facturarea electronică este deja o practică obișnuită în multe sectoare ale economiei. Grecia este, de asemenea, pe cale să pună în aplicare facturarea electronică obligatorie în domeniul achizițiilor publice. În plus, măsura specială ar simplifica emiterea declarațiilor precompletate privind TVA și ar permite persoanelor impozabile să îndeplinească simultan mai multe obligații de raportare, ceea ce ar reduce erorile și costurile administrative. Potrivit Greciei, creșterea costurilor pentru întreprinderi ca urmare a aplicării măsurii speciale ar fi compensată printr-o reducere a costurilor generate de emiterea, trimiterea și stocarea facturilor pe suport de hârtie, și prin beneficiile obținute de persoanele impozabile de pe urma îmbunătățirii proceselor prin digitalizare.
(5) Prin urmare, Grecia ar trebui să fie autorizată să aplice măsura specială până la 31 decembrie 2027. În cazul în care consideră necesară prelungirea măsurii speciale după 2027, Grecia ar trebui să transmită Comisiei o cerere de prelungire. Cererea respectivă ar trebui să fie însoțită de un raport privind aplicarea măsurii speciale, inclusiv o evaluare a măsurii speciale din perspectiva eficacității acesteia în ceea ce privește combaterea fraudei și a evaziunii fiscale în domeniul TVA și simplificarea colectării creanțelor fiscale.
(6) Cu toate acestea, măsura specială ar trebui să înceteze să se aplice de la data aplicării unui sistem general privind facturarea electronică adoptat de Consiliu în temeiul articolului 113 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene sau al oricărei alte dispoziții relevante din tratatul respectiv, în cazul în care un astfel de sistem general devine aplicabil înainte de 31 decembrie 2027.
(7) Măsura specială nu ar trebui să aducă atingere dreptului clienților de a primi facturi pe suport de hârtie în cazul tranzacțiilor în interiorul Uniunii.
(8) Măsura specială este proporțională cu obiectivele urmărite, având în vedere durata limitată și domeniul de aplicare limitat. În plus, măsura specială nu generează riscul reorientării fraudei către alte sectoare sau către alte state membre.
(9) Măsura specială nu va influența negativ cuantumul global al încasărilor din impozite colectate în stadiul consumului final și nu va avea niciun impact negativ asupra resurselor proprii ale Uniunii care provin din TVA,