Recitale
(1) Articolele 168 și 168a din Directiva 2006/112/CE stabilesc dreptul persoanelor impozabile de a deduce taxa pe valoarea adăugată (TVA) percepută pentru livrările de mărfuri și prestările de servicii pe care le primesc în scopul operațiunilor lor impozabile. În temeiul articolului 26 alineatul (1) litera (a) din respectiva directivă, utilizarea activelor comerciale în folosul propriu de către persoanele impozabile sau de către personalul acestora sau, mai general, în alte scopuri decât pentru desfășurarea activității sale, este tratată ca prestare de servicii.
(2) Decizia de punere în aplicare 2014/797/UE a Consiliului (2) a autorizat Estonia să limiteze la 50 % dreptul de deducere a TVA aferent cumpărării, închirierii în sistem de leasing, achiziției intracomunitare și importului anumitor autoturisme și să scutească persoana impozabilă de declararea TVA aferent utilizării în alte scopuri decât pentru desfășurarea activității sale economice a autovehiculelor care fac obiectul limitării până la 31 decembrie 2017.
(3) Data de valabilitate a Deciziei de punere în aplicare 2014/797/UE a fost prelungită, prin Decizia de punere în aplicare (UE) 2017/1854 a Consiliului (3), până la 31 decembrie 2020.
(4) Prin scrisoarea înregistrată de Comisie la 12 februarie 2021, Estonia a prezentat Comisiei o cerere pentru a fi autorizată să aplice o măsură specială de derogare de la articolul 26 alineatul (1) litera (a) și de la articolele 168 și 168a din Directiva 2006/112/CE pentru a limita dreptul de deducere în ceea ce privește achiziționarea, leasingul, achiziția intracomunitară și importul anumitor autoturisme utilizate în alte scopuri decât pentru desfășurarea activității sale economice (denumită în continuare „măsura specială”).
(5) În conformitate cu articolul 395 alineatul (2) al doilea paragraf din Directiva 2006/112/CE, Comisia, prin scrisoarea din 19 martie 2021, a informat celelalte state membre cu privire la cererea depusă de Estonia. Prin scrisoarea din 23 martie 2021, Comisia a comunicat Estoniei că deține toate informațiile pe care le consideră necesare pentru a evalua cererea.
(6) Utilizarea autoturismelor în alte scopuri decât pentru desfășurarea activității sale economice este adesea dificil de determinat cu exactitate și, chiar atunci când acest lucru este posibil, mecanismul este adesea greoi. În temeiul autorizării solicitate, cuantumul TVA aferent cheltuielilor deductibile pentru autoturismele care nu sunt utilizate în mod exclusiv în interes de serviciu ar trebui, cu unele excepții, să fie stabilit sub formă de rată procentuală fixă. Pe baza informațiilor disponibile în prezent, autoritățile estoniene estimează că o rată de 50 % este justificabilă. În același timp, pentru a evita dubla impunere, obligativitatea de a declara TVA pentru utilizarea autoturismelor în alte scopuri decât pentru desfășurarea activității sale economice ar trebui suspendată în cazul în care respectivele autoturisme au făcut deja obiectul unei limitări. Această măsură specială elimină necesitatea de a ține evidențe cu privire la utilizarea în folos personal autoturismelor întreprinderii și, în același timp, previne evaziunea fiscală generată prin ținerea incorectă a contabilității.
(7) Limitarea dreptului de deducere în temeiul autorizării solicitate ar trebui să se aplice TVA achitat la cumpărarea, luarea în leasing, achiziția intracomunitară și importul de autoturisme din anumite categorii specifice și pentru cheltuieli conexe, inclusiv achiziționarea de combustibil.
(8) Autorizarea ar trebui să se aplice numai autoturismelor cu o greutate maximă autorizată de 3 500 de kilograme și cu cel mult opt locuri pe scaune în afară de locul conducătorului auto, deoarece orice utilizare în alte scopuri decât pentru desfășurarea activității sale economice a autoturismelor care depășesc 3 500 de kilograme sau care au mai mult de opt locuri pe scaune în afară de locul conducătorului auto este neglijabilă în virtutea naturii respectivelor autoturisme sau a tipului de activitate pentru care sunt utilizate. Ar trebui să se furnizeze, de asemenea, o listă detaliată a autoturismelor specifice care, în virtutea utilizării lor speciale, sunt excluse de la această autorizare.
(9) Termenul autorizării ar trebui limitat la 31 decembrie 2024, pentru a se permite revizuirea necesității și a eficacității măsurii speciale, precum și a procentelor alocate utilizării în scopul desfășurării activității sale economice și utilizării în alte scopuri care stau la baza respectivei autorizări.
(10) În cazul în care consideră că este necesară o prelungire a autorizării după anul 2024, Estonia ar trebui să transmită Comisiei, până la 31 martie 2024, o cerere de prelungire însoțită de un raport care include o reexaminare a procentului aplicat.
(11) Măsura specială va avea un efect neglijabil asupra valorii globale a încasărilor din impozite colectate în etapa de consum final și nu va avea niciun impact negativ asupra resurselor proprii ale Uniunii care provin din TVA,