Recitale
(1) Articolele 168 și 168a din Directiva 2006/112/CE reglementează dreptul persoanelor impozabile de a deduce taxa pe valoarea adăugată (TVA) percepută pentru bunurile și serviciile care le sunt furnizate sau prestate în scopul operațiunilor supuse impozitării. Republica Federală Germania (denumită în continuare „Germania”) a fost autorizată să introducă o măsură de derogare având obiectivul de a exclude de la dreptul de deducere TVA-ul aferent bunurilor și serviciilor utilizate de o persoană impozabilă în proporție mai mare de 90 % în scopuri personale sau în folosul angajaților săi ori, în general, în scopuri necomerciale sau pentru activități care nu au caracter economic.
(2) Inițial, Decizia 2000/186/CE a Consiliului (2) a autorizat Germania să introducă și să aplice măsuri de derogare de la articolele 6 și 17 din Directiva 77/388/CEE a Consiliului (3) până la 31 decembrie 2002. Decizia 2003/354/CE a Consiliului (4) a autorizat Germania să aplice o măsură de derogare de la articolul 17 din Directiva 77/388/CEE până la 30 iunie 2004. Decizia 2004/817/CE a Consiliului (5) a prelungit autorizația respectivă până la 31 decembrie 2009.
(3) Decizia 2009/791/CE a Consiliului (6) a autorizat Germania să continue să aplice o măsură de derogare de la articolul 168 din Directiva 2006/112/CE. În urma unor prelungiri succesive, această autorizație expiră la 31 decembrie 2021.
(4) Directiva 2009/162/UE a Consiliului (7) a introdus articolul 168a în Directiva 2006/112/CE pentru a limita deducerea la proporția utilizării efective în scopuri profesionale și pentru a aplica astfel mai eficient principiul potrivit căruia deducerea ia naștere numai în măsura în care bunurile și serviciile în cauză sunt utilizate în scopul desfășurării activității economice a persoanei impozabile. Articolul 1 din Decizia 2009/791/CE a fost modificat prin includerea unei trimiteri la articolul 168a din Directiva 2006/112/CE. Prin urmare, titlul Deciziei 2009/791/CE ar trebui să facă trimitere și la articolul 168a din Directiva 2006/112/CE.
(5) Prin scrisoarea înregistrată de Comisie la 19 februarie 2021, Germania a înaintat Comisiei cererea ca autorizația de a continua aplicarea unei măsuri de derogare de la articolele 168 și 168a din Directiva 2006/112/CE, cu scopul de a exclude în totalitate de la dreptul de deducere TVA-ul aferent bunurilor și serviciilor utilizate de contribuabil în proporție de peste 90 % în scopuri personale sau în scopuri necomerciale, inclusiv pentru activități care nu au caracter economic (denumită în continuare „măsura specială”), să fie prelungită (denumită în continuare „cererea”). Cererea a fost însoțită de un raport privind aplicarea măsurii speciale, care include o reexaminare a procentajului repartizării care se aplică dreptului de deducere a TVA-ului astfel cum se prevede la articolul 2 din Decizia 2009/791/CE.
(6) În temeiul articolului 395 alineatul (2) al doilea paragraf din Directiva 2006/112/CE, Comisia a transmis cererea celorlalte state membre prin scrisorile din 17 martie 2021. Prin scrisoarea din 18 martie 2021, Comisia a comunicat Germaniei faptul că deține toate informațiile necesare pentru a analiza cererea.
(7) Potrivit Germaniei, măsura specială s-a dovedit a fi foarte eficace pentru simplificarea colectării TVA-ului și pentru prevenirea evaziunii și a evitării obligațiilor fiscale. Măsura specială reduce sarcina administrativă a întreprinderilor și a administrațiilor fiscale, deoarece nu este necesară monitorizarea utilizării ulterioare a bunurilor și serviciilor cărora li s-a aplicat excluderea de la deducere la momentul achiziției. Prin urmare, Germania ar trebui să fie autorizată să aplice în continuare această măsură specială pentru o nouă perioadă limitată, și anume până la 31 decembrie 2024.
(8) În cazul în care consideră că este necesară o prelungire după 2024, Germania ar trebui să prezinte Comisiei până la 31 martie 2024 o cerere însoțită de un raport privind aplicarea măsurii speciale, care ar trebui să includă o reexaminare a procentajului repartizării aplicat.
(9) Măsura specială nu va avea un impact negativ asupra resurselor proprii ale Uniunii provenind din TVA.
(10) Prin urmare, Decizia 2009/791/CE ar trebui modificată în consecință,