Începe proba gratuită

Decizie 2021/86 · CELEX 32021D0086

Decizia de punere în aplicare (UE) 2021/86 a Consiliului din 22 ianuarie 2021 prin care Republica Lituania este autorizată să aplice o măsură special de derogare de la articolul 287 din Directiva 2006/112/CE privind sistemul comun al taxei pe valoarea adăugată

Data act
22.01.2021
Intrare in vigoare
01.01.2021
Jurnalul Oficial UE
oj:JOL_2021_030_R_0002
Status
Inactiv
derogare de la legislația UE întreprinderi mici Lituania scutire de taxe TVA

Recitale

(1) În temeiul articolului 287 din Directiva 2006/112/CE, Lituania poate scuti de plata taxei pe valoarea adăugată („TVA”) persoanele impozabile a căror cifră de afaceri anuală nu depășește echivalentul în moneda națională a 29 000 EUR, la cursul de schimb din ziua aderării sale la Uniune. Prin Decizia de punere în aplicare 2011/335/UE a Consiliului (2), Lituania a fost autorizată să scutească de la plata TVA persoanele impozabile a căror cifră de afaceri anuală nu depășea echivalentul în monedă națională a 45 000 EUR la cursul de schimb din ziua aderării sale la Uniune, până la 31 decembrie 2020.

(2) Prin scrisoarea înregistrată de Comisie la 18 iunie 2020, Lituania a solicitat autorizarea de a aplica în continuare o măsură specială de derogare de la articolul 287 din Directiva 2006/112/CE (denumită în continuare „măsura de derogare”) de la 1 ianuarie 2021 până la 31 decembrie 2024 și de a majora pragul pentru respectiva scutire la 55 000 EUR (denumit în continuare „prag majorat”). Până la 31 decembrie 2024, statele membre trebuie să adopte și să publice actele cu putere de lege și actele administrative necesare pentru a se conforma articolului 1 din Directiva (UE) 2020/285 a Consiliului (3), care simplifică normele în materie de TVA pentru întreprinderile mici și care, printre altele, elimină articolul 287 din Directiva 2006/112/CE începând cu 1 ianuarie 2025.

(3) Pe baza măsurii de derogare, persoanele impozabile a căror cifră de afaceri anuală nu depășește 55 000 EUR vor fi scutite parțial sau total de obligațiile în materie de TVA prevăzute în titlul XI capitolele 2-6 din Directiva 2006/112/CE.

(4) Majorarea pragului pentru regimul special aplicat întreprinderilor mici prevăzut la articolele 281-294 din Directiva 2006/112/CE constituie o măsură de simplificare, deoarece poate reduce în mod semnificativ obligațiile în materie de TVA pentru întreprinderile mici. Pragul majorat solicitat este în conformitate cu articolul 284 din Directiva 2006/112/CE.

(5) În conformitate cu articolul 395 alineatul (2) al doilea paragraf din Directiva 2006/112/CE, Comisia a transmis cererea Lituaniei celorlalte state membre, prin scrisorile din 10 august 2020 și 11 august 2020. Prin scrisoarea din 12 august 2020, Comisia a informat Lituania că deține toate informațiile pe care le consideră necesare pentru a evalua cererea.

(6) Măsura de derogare este facultativă pentru persoanele impozabile care vor putea să opteze în continuare pentru regimul normal de TVA în conformitate cu articolul 290 din Directiva 2006/112/CE.

(7) Conform informațiilor furnizate de Lituania, măsura de derogare va avea un impact neglijabil asupra cuantumului global al încasărilor din impozite ale Lituaniei colectate în stadiul consumului final.

(8) Măsura de derogare nu va avea un impact negativ asupra resurselor proprii ale Uniunii provenind din TVA, deoarece Lituania va efectua un calcul de compensare în conformitate cu articolul 6 din Regulamentul (CEE, Euratom) nr. 1553/89 al Consiliului (4).

(9) Având în vedere că se preconizează că pragul majorat va reduce obligațiile în materie de TVA și astfel costurile de asigurare a conformității pentru întreprinderile mici, precum și sarcina administrativă pentru autoritățile fiscale, și având în vedere că impactul asupra veniturilor totale din TVA generate este neglijabil, Lituania ar trebui să fie autorizată să aplice în continuare măsura de derogare.

(10) Autorizația de a aplica măsura de derogare ar trebui să aibă o durată limitată. Durata ar trebui să fie suficientă pentru a permite evaluarea eficacității și a caracterului adecvat al pragului majorat. În plus, în conformitate cu Directiva (UE) 2020/285, statele membre trebuie să adopte și să publice, până la 31 decembrie 2024, actele cu putere de lege și actele administrative necesare pentru a se conforma articolului 1 din directiva respectivă și să aplice respectivele dispoziții începând de la 1 ianuarie 2025. Prin urmare, este adecvat ca Lituania să fie autorizată să aplice pe durată limitată măsura de derogare, până la 31 decembrie 2024.

(11) Datorită dificultăților cauzate de pandemia de COVID-19, procedura de reînnoire a măsurii de derogare a durat mai mult timp decât era preconizat și nu a fost finalizată până la 31 decembrie 2020. Fără aplicarea retroactivă a prezentei decizii, întreprinderile mici și mijlocii ar suferi pierderi economice. Prin urmare, este oportună aplicarea retroactivă a prezentei decizii, începând cu 1 ianuarie 2021, pentru a se asigura continuitatea măsurii de derogare din punct de vedere juridic,

Articolul 1

Prin derogare de la articolul 287 din Directiva 2006/112/CE, Republica Lituania este autorizată să scutească de plata taxei pe valoarea adăugată persoanele impozabile a căror cifră de afaceri anuală nu depășește 55 000 EUR.

Articolul 2

Prezenta decizie produce efecte de la data notificării. Se aplică de la 1 ianuarie 2021 până la 31 decembrie 2024.

Articolul 3

Prezenta decizie se adresează Republicii Lituania.

Disponibil în Regra PRO

Încearcă gratuit toate instrumentele, 30 de zile

Creează-ți cont și deblochează , împreună cu toate funcțiile profesionale pentru cercetare juridică.

  • Versiunile istorice ale actelor
  • Fișa actului și legături legislative
  • Căutare rapidă în fiecare act
  • Workspace juridic într-un singur loc

Ai acces gratuit timp de 30 de zile, ca să vezi cum se potrivește Regra în activitatea ta.