Recitale
(1) Regatul Unit s-a retras din Uniunea Europeană la 31 ianuarie 2020 pe baza Acordului privind retragerea Regatului Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord din Uniunea Europeană și din Comunitatea Europeană a Energiei Atomice (denumit în continuare „Acordul de retragere”).
(2) Articolul 126 din Acordul de retragere prevede o perioadă de tranziție care se încheie la 31 decembrie 2020. Până la această dată, dreptul Uniunii se aplică integral Regatului Unit și pe teritoriul acestuia.
(3) La încheierea perioadei de tranziție, normele Uniunii în materie accize nu se vor mai aplica Regatului Unit. Cu toate acestea, în conformitate cu articolul 8 din Protocolul privind Irlanda/Irlanda de Nord, care face parte din Acordul de retragere, normele Uniunii în materie de accize vor continua să se aplice în Irlanda de Nord (3) după perioada de tranziție în ceea ce privește bunurile, pentru a se evita o frontieră strict controlată între Irlanda și Irlanda de Nord.
(4) În conformitate cu articolul 19 din Regulamentul (UE) nr. 389/2012 al Consiliului (4), fiecare stat membru întreține o bază de date electronică ce conține un registru al operatorilor economici (antrepozitari autorizați, destinatari înregistrați și expeditori înregistrați) în sensul articolului 4 din Directiva 2008/118/CE. În ceea ce privește codul de țară format din două litere, articolul 1 din Regulamentul (UE) nr. 612/2013 al Comisiei (5) reglementează structura numărului de identificare al comercianților indicând faptul că codul de acciză al operatorului este alcătuit din două câmpuri. Primul este codul alfabetic al țării, și anume identificatorul statului membru unde este înregistrat operatorul economic sau antrepozitul fiscal. Acest cod este preluat din lista de coduri 3 din anexa II la Regulamentul (CE) nr. 684/2009 al Comisiei (6). În plus, procedurile sunt informatizate și au la bază sisteme informatice paneuropene denumite sistemul de control al mișcărilor cu produse accizabile (EMCS), pentru controlul mișcărilor, și sistemul de schimb de date privind accizele (SEED), pentru înregistrarea operatorilor economici supuși plății accizelor.
(5) Circulația produselor accizabile între Uniune și Irlanda de Nord va fi tratată ca circulație în interiorul Uniunii. În consecință, este necesar ca operatorii economici stabiliți în Irlanda de Nord care intenționează să deplaseze mărfuri accizabile în regim suspensiv de accize către și dinspre statele membre să fie înregistrați și autorizați în SEED și să utilizeze procedurile Uniunii privind accizele și EMCS. Codurile statelor membre și codurile de țară sunt stabilite în Regulamentul (CE) nr. 684/2009 prin trimitere la codul ISO alfa 2 (ISO 3166). În timp ce operatorii economici din Regatul Unit utilizează codul „GB”, Irlanda de Nord nu are un cod specific în cadrul acestui sistem. Deoarece ISO prevede posibilitatea de a utiliza coduri X pentru teritoriile care nu au un cod specific și, din motive de aliniere la Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2020/1470 al Comisiei (7), este oportun să se utilizeze codul „XI” pentru a distinge operatorii economici din Irlanda de Nord care efectuează deplasări de produse accizabile.
(6) Prin urmare, Regulamentul (CE) nr. 684/2009 trebuie modificat în consecință.
(7) Măsurile prevăzute în prezentul regulament sunt conforme cu avizul Comitetului pentru accize,