Recitale
(1) Prin Decizia de punere în aplicare 2014/725/UE a Consiliului (2), Suedia a fost autorizată să aplice, până la 25 iunie 2020, o rată redusă a taxei pentru energia electrică furnizată în mod direct navelor aflate la dană în port (denumită în continuare „energie electrică furnizată din rețeaua terestră”), în conformitate cu articolul 19 din Directiva 2003/96/CE.
(2) Prin scrisoarea din 15 august 2019, Suedia a solicitat autorizarea de a continua să aplice o rată redusă a taxei pentru energia electrică furnizată din rețeaua terestră, în conformitate cu articolul 19 din Directiva 2003/96/CE. Autoritățile suedeze au furnizat informații suplimentare în scrisoarea din 1 aprilie 2020.
(3) Prin rata redusă a taxei pe care intenționează să o aplice, Suedia urmărește promovarea în continuare a utilizării energiei electrice furnizate din rețeaua terestră. Utilizarea acestui tip de energie electrică este considerată a fi o modalitate mai puțin dăunătoare pentru mediu de a satisface necesitățile de energie electrică ale navelor aflate la dană în port, în comparație cu arderea combustibililor de rezervor de către navele respective.
(4) În măsura în care utilizarea energiei electrice furnizate din rețeaua terestră permite evitarea emisiilor de poluanți atmosferici rezultați din arderea combustibililor de rezervor de către nave aflate la dană în port, acest lucru îmbunătățește calitatea aerului la nivel local în orașele portuare și reduce nivelul de zgomot. Prin urmare, se așteaptă ca această măsură să contribuie la obiectivele de politică ale Uniunii în materie de mediu, sănătate și climă.
(5) Autorizarea Suediei în vederea aplicării unei rate reduse a taxei pentru energia electrică furnizată din rețeaua terestră nu depășește ceea ce este necesar pentru creșterea gradului de utilizare a acestui tip de energie electrică, deoarece producerea de energie electrică la bord va rămâne, în majoritatea cazurilor, soluția alternativă cea mai competitivă. Din același motiv și din cauza gradului relativ redus, în prezent, de pătrundere pe piață a tehnologiei relevante, este puțin probabil ca aplicarea respectivei rate reduse a taxei să conducă la denaturarea semnificativă a concurenței pe durata sa de aplicare și, prin urmare, nu va influența în mod negativ buna funcționare a pieței interne.
(6) În conformitate cu articolul 19 alineatul (2) din Directiva 2003/96/CE, fiecare autorizație acordată în temeiul articolului 19 alineatul (1) din directiva menționată este strict limitată în timp. Pentru a asigura faptul că perioada de autorizare este suficient de lungă pentru a nu-i descuraja pe operatorii economici relevanți să facă investițiile necesare, este oportun ca autorizația solicitată să se acorde până la 31 decembrie 2023. Cu toate acestea, autorizația respectivă ar trebui să înceteze să se aplice de la data aplicării oricăror dispoziții generale privind avantajele fiscale pentru energia electrică furnizată din rețeaua terestră, adoptate de Consiliu în temeiul articolului 113 sau al oricărei alte dispoziții relevante din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene, în cazul în care aceste dispoziții devin aplicabile înainte de 31 decembrie 2023.
(7) Datorită dificultăților cauzate de pandemia de COVID-19, procedura de reînnoire a derogării a durat mai mult timp decât era preconizat și nu a fost finalizată înainte de 25 iunie 2020. Pentru a oferi securitate juridică operatorilor portuari și operatorilor de nave și pentru a evita o potențială creștere a sarcinii administrative pentru distribuitorii și redistribuitorii de energie electrică, este necesar să se asigure faptul că Suedia este în măsură să aplice rata redusă a taxei la energia electrică furnizată din rețeaua terestră. Prin urmare, autorizația solicitată ar trebui acordată cu efect de la 26 iunie 2020, pentru a asigura continuitatea cu dispozițiile anterioare prevăzute în Decizia de punere în aplicare 2014/725/UE.
(8) Prezenta decizie nu aduce atingere aplicării normelor Uniunii privind ajutoarele de stat,