Recitale
(1) Printr-o scrisoare înregistrată la Secretariatul General al Comisiei la data de 17 februarie 2010, Letonia a solicitat autorizarea unei măsuri de derogare de la articolul 287 alineatul (10) din Directiva TVA, în scopul scutirii persoanelor impozabile a căror cifră de afaceri anuală nu depășește 50 000 EUR („măsura”). Prin măsură, persoanele impozabile respective vor fi scutite, total sau parțial, de obligațiile privind TVA la care face referire titlul XI capitolele 2-6 din Directiva TVA.
(2) În conformitate cu articolul 395 alineatul (2) din Directiva TVA, Comisia, prin scrisoarea din 4 mai 2010, a informat celelalte state membre cu privire la cererea înaintată de Letonia. Prin scrisoarea din 7 mai 2010, Comisia a comunicat Letoniei faptul că deține toate informațiile necesare pentru a analiza cererea.
(3) Un regim special pentru întreprinderile mici este o opțiune care se află deja la dispoziția statelor membre în temeiul titlului XII din Directiva TVA. Măsura derogă de la titlul XII din Directiva TVA doar în măsura în care plafonul cifrei de afaceri anuale a persoanei impozabile în cadrul regimului special este mai ridicat decât cel permis în prezent Letoniei în temeiul articolului 287 alineatul (10) din Directiva 2006/112/CE, care este de 17 200 EUR.
(4) Un plafon mai ridicat pentru regimul special ar putea reduce semnificativ obligațiile celor mai mici întreprinderi în ceea ce privește TVA, regimul special respectiv fiind opțional pentru persoanele impozabile și permițând întreprinderilor să aleagă aplicarea regimului normal de TVA.
(5) Comisia a inclus, în propunerea sa de directivă care vizează simplificarea obligațiilor privind taxa pe valoarea adăugată din 29 octombrie 2004 (2), dispoziții al căror obiect este acela de a permite statelor membre fixarea plafonului cifrei de afaceri anuale pentru acordarea unei scutiri de la plata TVA la cel mult 100 000 EUR sau echivalentul în monedă națională, această sumă putând fi reactualizată anual. Cererea prezentată de Letonia este în concordanță cu această propunere.
(6) Derogarea nu va avea impact asupra resurselor proprii ale Uniunii care provin din taxa pe valoarea adăugată,