Recitale
(1) Republica Estonia (denumită în continuare „Estonia”) a fost autorizată, prin Decizia 2007/133/CE a Consiliului (2), prin derogare de la articolul 167 din Directiva 2006/112/CE, să amâne nașterea dreptului de deducere a taxei pe valoarea adăugată (TVA) până în momentul efectuării plății către furnizorul de bunuri sau prestatorul de servicii, pentru persoanele impozabile care aplică un regim opțional potrivit căruia, în conformitate cu articolul 66 litera (b) din directiva menționată, TVA pentru livrările de bunuri și prestările de servicii ale acestora devine exigibilă în momentul în care sunt încasate plățile (regimul contabilității de casă). Pentru a beneficia de acest regim, persoanele impozabile trebuie să fie înregistrate ca întreprinzători persoane fizice.
(2) Estonia a solicitat autorizarea de a prelungi această măsură specială de derogare prin scrisoarea înregistrată la Secretariatul General al Comisiei la 4 septembrie 2009.
(3) În conformitate cu articolul 395 alineatul (2) din Directiva 2006/112/CE, prin scrisoarea din 1 octombrie 2009, Comisia a transmis celorlalte state membre solicitarea din partea Estoniei. Prin scrisoarea din 5 octombrie 2009, Comisia a informat Estonia că are la dispoziție toate informațiile pe care le consideră necesare pentru evaluarea solicitării acesteia.
(4) Regimul contabilității de casă este un regim simplificat și opțional dedicat întreprinderilor mici care nu beneficiază de scutirea de la plata taxei. Regimul permite acestor persoane impozabile să aplice o regulă simplă, bazată pe data plății cheltuielilor lor în amonte și pe data operațiunilor lor în aval, pentru a determina în ce moment trebuie să își exercite dreptul de deducere a TVA, respectiv să plătească taxa la Trezorerie. Acest regim constituie, prin urmare, pentru aceste persoane impozabile, o măsură de simplificare care poate, în plus, să le ofere un avantaj de trezorerie.
(5) La 28 ianuarie 2009, Comisia a prezentat o propunere de directivă care vizează modificarea Directivei 2006/112/CE în ceea ce privește normele privind facturarea, care permite, de asemenea, statelor membre să amâne nașterea dreptului de deducere a TVA până la momentul efectuării plății către furnizorul de bunuri sau prestatorul de servicii, pentru persoanele impozabile a căror cifră de afaceri anuală nu depășește un plafon stabilit de statele membre până la 2 000 000 EUR și care beneficiază, astfel, de un regim opțional potrivit căruia TVA aferentă operațiunilor lor nu devine exigibilă decât atunci când acestea încasează plățile.
(6) Măsura specială de derogare în cauză nu afectează suma veniturilor din TVA la bugetul Estoniei în stadiul consumului final și nu are nicio implicație pentru resursele proprii ale Uniunii care provin din TVA,