Începe proba gratuită

ORDIN nr. 830 din 23 aprilie 2007 privind modificarea şi completarea Ordinului ministrului sănătăţii şi al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate nr. 60/32/2006 pentru aprobarea Normelor de aplicare a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile şi indemnizaţiile de asigurări sociale de sănătate, cu modificările şi completările ulterioare

Articolul I

Articolul I

Art. I din ORDIN nr. 830 din 23 aprilie 2007 privind modificarea şi completarea Ordinului ministrului sănătăţii şi al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate nr. 60/32/2006 pentru aprobarea Normelor de aplicare a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile şi indemnizaţiile de asigurări sociale de sănătate, cu modificările şi completările ulterioare

Normele de aplicare a prevederilor privind concediile și indemnizațiile de asigurări sociale de sănătate, aprobate prin Ordinul ministrului sănătății și al președintelui Casei Naționale de Asigurări de Sănătate nr. 60/32/2006, , cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:

1. La articolul 1, alineatul (3) se modifică și va avea următorul cuprins:

"(3) Declarația privind obligațiile de plată va fi însoțită, după caz, de declarația privind evidența nominală a asiguraților care au beneficiat de concedii și indemnizații reglementate de privind concediile și indemnizațiile de asigurări sociale de sănătate, al cărei model este prezentat în anexa nr. 2, și de exemplarul 2 al certificatelor de concedii medicale. Exemplarul 2 al certificatelor de concedii medicale se depune la casele de asigurări de sănătate și în situația în care indemnizațiile aferente se suportă integral de către angajator conform , precum și în situația în care asiguratul nu îndeplinește condițiile prevăzute de lege pentru a beneficia de indemnizații."

2. Articolul 8 se modifică și va avea următorul cuprins:

"Art. 8. - Toate operațiunile legate de înregistrarea și evidența declarațiilor și a contractelor de asigurare pentru concedii și indemnizații, a comunicărilor de modificare și a solicitărilor de retragere a declarației de asigurare pentru concedii și indemnizații, precum și de plată contribuțiilor pentru concedii și indemnizații sunt în sarcina caselor de asigurări de sănătate care au primit și au înregistrat documentele respective."

3. După articolul 8 se introduce litera C cu următorul cuprins:

"C. Contractul de asigurare pentru concedii și indemnizații"

4. După litera C se introduce un nou articol, articolul 8^1, cu următorul cuprins:

"Art. 8^1. - Pot încheia contract de asigurare pentru concedii și indemnizații pentru maternitate și pentru îngrijirea copilului bolnav persoanele prevăzute la , astfel cum a fost aprobată cu modificări prin , în condițiile în care au început stagiul de cotizare până la data de 1 ianuarie 2006. Modelul de contract este cel aprobat prin ."

5. La articolul 9, alineatele (2), (3), (4) și partea introductivă a alineatului (5) se modifică și vor avea următorul cuprins:

"(2) Persoanele juridice sau fizice prevăzute la au obligația plății contribuției pentru concedii și indemnizații, aplicată la fondul de salarii realizat, cu respectarea prevederilor legislației financiar-fiscale în materie. Fondul de salarii realizat reprezintă totalitatea sumelor utilizate de un angajator pentru plata drepturilor salariale sau de natură salarială. În fondul de salarii sunt incluse și sumele reprezentând indemnizații pentru incapacitate temporară de muncă cauzată de boli obișnuite sau de accidente în afara muncii, precum și indemnizații pentru incapacitate temporară de muncă urmare a unor accidente de muncă sau boli profesionale, suportate de către angajator.

(3) Baza lunară de calcul a contribuției pentru concedii și indemnizații pentru persoanele prevăzute la nu poate fi mai mare decât produsul dintre numărul asiguraților din luna pentru care se calculează contribuția și valoarea corespunzătoare a 12 salarii minime brute pe țară. Prin sintagma numărul asiguraților din lună se înțelege numărul de salariați cu venituri salariale care fac parte din fondul de salarii asupra căruia s-a aplicat contribuția pentru concedii și indemnizații.

(4) În situația persoanelor prevăzute la , instituția care administrează bugetul asigurărilor pentru șomaj are obligația plății contribuției pentru concedii și indemnizații, aplicată drepturilor reprezentând indemnizația de șomaj; contribuția se suportă din bugetul asigurărilor pentru șomaj.

(5) În situația persoanelor prevăzute la , cota de contribuție pentru concedii și indemnizații se aplică asupra veniturilor supuse impozitului pe venit potrivit prevederilor privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, după cum urmează:".

6. La articolul 9 alineatul (5), după litera c) se introduce o nouă literă, litera d), cu următorul cuprins:

"d) asupra veniturilor declarate în contractele de asigurare socială pentru persoanele prevăzute la ."

7. La articolul 9, după alineatul (5) se introduc două noi alineate, alineatele (6) și (7), cu următorul cuprins:

"(6) Baza lunară de calcul a contribuției prevăzută la alin. (5) nu poate depăși plafonul a 12 salarii minime brute pe țară.

(7) Contribuția pentru concedii și indemnizații se aplică și asupra indemnizației pentru incapacitate temporară de muncă urmare a unui accident de muncă sau boală profesională și se suportă de către angajator sau din fondul de asigurare pentru accidente de muncă și boli profesionale constituit în condițiile legii, după caz. Contribuția pentru concedii și indemnizații care se suportă din fondul de asigurare pentru accidente de muncă și boli profesionale se va evidenția distinct în declarația prevăzută la art. 1 alin. (1)."

8. Articolul 10 se modifică și va avea următorul cuprins:

"Art. 10. - (1) Termenele de plată a contribuțiilor pentru concedii și indemnizații sunt:

a) până la data de 25 a lunii următoare celei pentru care se datorează plata, în cazul angajatorilor;

b) până la data de 25 a lunii următoare celei pentru care se datorează plata, în cazul instituției care administrează bugetul asigurărilor pentru șomaj;

c) până la data de 25 a lunii următoare celei pentru care se datorează plata, în cazul persoanelor prevăzute la .

(2) Pentru neachitarea la termenul de scadență de către angajatorii, asimilații acestora și asigurații care au obligația plății contribuției pentru concedii și indemnizații, aceștia datorează după acest termen majorări de întârziere, potrivit prevederilor legale în materie de colectare a creanțelor fiscale.

(3) Plata sumelor reprezentând contribuția pentru concedii și indemnizații se poate face prin virament sau direct la casieriile caselor de asigurări de sănătate."

9. Articolul 11 se modifică și va avea următorul cuprins:

"Art. 11. - (1) Pentru persoanele prevăzute la , a căror contribuție calculată la venitul estimat este mai mare, respectiv mai mică decât contribuția datorată, calculată în raport cu decizia de impunere anuală, casele de asigurări de sănătate vor proceda după cum urmează:

a) în cazul în care venitul realizat este mai mare față de venitul estimat, conform deciziei de impunere anuale emise de organele fiscale, suma realizată în plus se va distribui proporțional pe cele 12 luni, contribuția recalculându-se în mod corespunzător, cu luarea în considerare a plafonului stabilit de lege. Diferența de contribuție rămasă de achitat conform deciziei de impunere anuale se achită în termen de cel mult 60 de zile de la data comunicării deciziei de impunere, perioadă pentru care nu se calculează și nu se datorează majorări de întârziere potrivit reglementărilor în materie privind colectarea creanțelor bugetare. În situația în care asiguratul a beneficiat de indemnizație de asigurări sociale de sănătate în anul financiar închis, cuantumul indemnizației se recalculează, urmând ca suma rezultată în plus să fie compensată cu obligația de plată rezultată din decizia de impunere anuală sau cu obligații de plată viitoare, după caz;

b) în cazul în care venitul realizat este mai mic față de venitul estimat, conform deciziei de impunere anuale emise de organele fiscale, contribuția se recalculează, urmând ca diferența achitată în plus de asigurat să fie compensată cu obligațiile de plată viitoare. În situația în care asiguratul a beneficiat de indemnizație de asigurări sociale de sănătate în anul financiar închis, cuantumul indemnizației se recalculează, urmând ca indemnizația plătită în plus să fie compensată cu diferența de contribuție achitată conform deciziei anticipate sau cu obligații de plată viitoare, după caz;

c) în cazul în care asiguratul a realizat pierdere fiscală, conform deciziei de impunere anuale emise de organele fiscale, contribuția achitată de contribuabil se restituie. În situația în care asiguratul a beneficiat de indemnizație de asigurări sociale de sănătate în anul financiar închis, contribuția achitată de asigurat se compensează cu indemnizația de asigurări sociale de sănătate, iar în cazul în care rămân diferențe, acestea se recuperează sau se plătesc, după caz.

(2) La expirarea termenului prevăzut la alin. (1) lit. a), pentru sumele datorate și rămase neachitate se vor percepe majorări de întârziere potrivit prevederilor legale în materie de colectare a creanțelor fiscale."

10. La articolul 12, partea introductivă a alineatului (1) și litera a) se modifică și vor avea următorul cuprins:

"Art. 12. - (1) Stagiul minim de cotizare pentru acordarea drepturilor prevăzute la este de o lună realizată în ultimele 12 luni anterioare lunii pentru care se acordă concediul medical și se constituie din însumarea perioadelor:

a) pentru care s-a achitat contribuția pentru concedii și indemnizații de către angajator sau, după caz, de către asigurat, respectiv de către fondul de asigurare pentru accidente de muncă și boli profesionale sau bugetul asigurărilor pentru șomaj;".

11. Articolul 13 se modifică și va avea următorul cuprins:

"Art. 13. - Se consideră stagiu de cotizare și situația în care, prin însumarea perioadelor ce constituie stagiul de cotizare din ultimele 12 luni anterioare producerii riscului rezultă un număr de 22 de zile de stagiu de cotizare.

Exemplul nr. 1 - Situația în care există o lună integrală de stagiu de cotizare

──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
luna             12    11   10    9    8    7    6    5    4    3    2    1
zile lucrătoare  19    22   23   20   23   22   21   22   20   23   20   21
zile de stagiu   -     -    -     -    -    -    -    -    -   22    -    -
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────

- luna 1 reprezintă prima lună anterioară producerii riscului;

...

- luna 12 reprezintă a 12-a lună anterioară producerii riscului. În acest caz condiția de stagiu de cotizare pentru acordarea drepturilor prevăzute la este realizată, întrucât se constată că există o lună integrală de stagiu de cotizare (luna a 3-a).

Exemplul nr. 2 - Situația în care nu există o lună integrală de stagiu de cotizare

──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
luna             12    11   10    9    8    7    6    5    4    3    2    1
zile lucrătoare  19    22   23   20   23   22   21   22   20   23   20   21
zile de stagiu   -     -    -     -   11    -    -    -    6    5    -    -
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────

Din cumularea zilelor de stagiu din lunile 3, 4 și 8 rezultă un număr de 22 de zile, reprezentând stagiul minim de cotizare pentru deschiderea dreptului la concedii și indemnizații de asigurări sociale de sănătate, potrivit legii."

12. La articolul 17, partea introductivă a alineatului (4) se modifică și va avea următorul cuprins:

"(4) Certificatele de concediu medical se pot elibera și la o dată ulterioară, numai pentru luna în curs sau luna anterioară, pentru următoarele situații:".

13. La articolul 17 alineatul (4), după litera d) se introduce o nouă literă, litera e), cu următorul cuprins:

"e) în caz de carantină."

14. După articolul 18 se introduce un nou articol, articolul 18^1, cu următorul cuprins:

"Art. 18^1. - La externarea pacientului din spital, medicul curant eliberează certificat de concediu medical în condițiile art. 18, cu înscrierea codului de indemnizație corespunzător, cu excepția codului de indemnizație de urgență (06)."

15. La articolul 24, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins:

"(2) Începând cu a 91-a zi, concediul medical se poate prelungi până la 183 de zile, cu avizul medicului expert al asigurărilor sociale."

16. Articolul 31 se modifică și va avea următorul cuprins:

"Art. 31. - În caz de urgențe medico-chirurgicale, pentru care gradul de severitate al bolii nu impune internarea în spital, concediul medical se acordă de medicul care a asistat urgența (medic de familie, medic din ambulatoriul de specialitate, de la camera de gardă, structuri de primire urgențe, ambulanță, centru de permanență), pentru o perioadă de maximum 5 zile calendaristice. Dacă incapacitatea temporară de muncă se menține, concediul medical poate fi prelungit de medicul curant, pentru aceeași afecțiune, dar nu pentru cod de indemnizație de urgență (06), în condițiile și pe duratele stabilite de lege."

17. Articolul 35 se modifică și va avea următorul cuprins:

"Art. 35. - (1) Indemnizația pentru incapacitate temporară de muncă se suportă, potrivit , de către angajator sau din bugetul Fondului național unic de asigurări sociale de sănătate (FNUASS), pentru zilele lucrătoare din duratele exprimate în zile calendaristice de incapacitate temporară de muncă, socotite din prima zi de incapacitate.

Exemplu - Situația în care concediul medical este acordat pentru perioada 1-12 ianuarie 2007

──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
ziua                 L   M   M   J   V   S   D   L   M   M   J   V   _   _   _
data calendaristică  1   2   3   4   5   6   7   8   9   10  11  12  _   _   _
zile plătite         -   -   X   X   X   -   -   Y   Y   Y   Y   Y
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
X - zile suportate de angajator,    Y - zile suportate din bugetul FNUASS.

În acest caz angajatorul suportă indemnizația de asigurări sociale de sănătate pentru 3 zile lucrătoare, având în vedere că 1 și 2 ianuarie sunt zile de sărbătoare declarate nelucrătoare.

(2) Numărul de zile ce urmează a fi plătite nu va cuprinde zilele de sărbătoare declarate nelucrătoare, potrivit prevederilor legale în vigoare, și/sau zilele nelucrătoare stabilite prin programul de lucru, potrivit contractelor colective de muncă."

18. La articolul 37, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins:

"(2) În situația în care unui asigurat i se acordă două sau mai multe concedii medicale pentru aceeași afecțiune, fără întrerupere între ele, durata lor se cumulează, iar plata se suportă conform . În această situație, la calculul indemnizațiilor pentru certificatele de concediu medical în continuare se menține baza de calcul determinată pentru certificatul de concediu medical inițial."

19. La articolul 51, teza a 2-a se modifică și va avea următorul cuprins:

"Dacă durata concediului medical depășește 90 de zile, este necesar avizul medicului expert al asigurărilor sociale."

20. Articolul 68 se modifică și va avea următorul cuprins:

"Art. 68. - Baza de calcul a indemnizațiilor prevăzute de se determină ca medie a veniturilor lunare din ultimele 6 luni din cele 12 luni din care se constituie stagiul de cotizare, până la limita a 12 salarii minime brute pe țară lunar, pe baza cărora se calculează, conform legii, contribuția pentru concedii și indemnizații."

21. Articolul 70 se modifică și va avea următorul cuprins:

"Art. 70. - În cazul în care stagiul de cotizare este mai mic de o lună, pentru situațiile prevăzute la , baza de calcul a indemnizațiilor o constituie venitul lunar din prima lună de activitate pentru care s-a stabilit să se plătească contribuția, cu respectarea prevederilor art. 69."

22. Articolul 73 se modifică și va avea următorul cuprins:

"Art. 73. - (1) Media zilnică a bazei de calcul a indemnizațiilor de asigurări sociale de sănătate se determină ca raport între suma veniturilor realizate în ultimele 6 luni, pe baza cărora s-a achitat contribuția pentru concedii și indemnizații, și numărul total de zile pentru care s-a achitat contribuția în această perioadă, astfel:

Mzbci = Σ V: NTZ,

în care:

Mzbci = media zilnică a bazei de calcul a indemnizațiilor;

SUMĂ V = suma veniturilor din ultimele 6 luni, pe baza cărora s-a achitat contribuția pentru concedii și indemnizații;

NTZ = numărul total de zile lucrate din ultimele 6 luni, pe baza cărora s-a achitat contribuția pentru concedii și indemnizații.

Numărul de zile pentru care s-a achitat contribuția pentru concedii și indemnizații în această perioadă nu poate fi mai mare decât numărul zilelor lucrătoare corespunzătoare fiecărei luni din perioada luată în considerare pentru baza de calcul, potrivit - Codul muncii, cu modificările ulterioare.

(2) În cazul în care persoana asigurată a realizat venituri pe o perioadă mai mică de 6 luni, baza de calcul a indemnizațiilor o constituie media veniturilor realizate pe baza cărora s-a achitat contribuția.

Exemplul nr. 1

- lei -
──────────────────────────────────────
luna   1   2     3     4     5     6
V      -   -   500   500   500   500
NZ     -   -    21    20    21    20
──────────────────────────────────────

În acest caz, media zilnică a bazei de calcul a indemnizațiilor de asigurări sociale de sănătate se determină ca raport între suma veniturilor realizate în lunile 3, 4, 5 și 6, pe baza cărora s-a achitat contribuția pentru concedii și indemnizații, și numărul total de zile pentru care s-a achitat contribuția în această perioadă.

Exemplul nr. 2 - Situația în care veniturile din ultimele 6 luni depășesc plafonul stabilit de lege

- lei -
────────────────────────────────────────────────────────────
luna*)          1       2       3       4       5       6
V**)        5.000   5.000   5.000   5.000   5.000   5.000
NZ***)         21      19      21      20      21      20
────────────────────────────────────────────────────────────
vplaf****)  5.000   5.000   5.000   3.960   3.960   4.680
*) luna 1 - luna august 2006
luna 2 - luna septembrie 2006
luna 3 - luna octombrie 2006
luna 4 - luna noiembrie 2006
luna 5 - luna decembrie 2006
luna 6 - luna ianuarie 2007
**) Veniturile totale realizate în cele 6 luni din baza de calcul.
***) Numărul de zile pentru care s-a achitat contribuția pentru concedii și
indemnizații, pe fiecare lună din baza de calcul.
****) În lunile 4, 5 și 6 veniturile pentru care s-a achitat contribuția nu
trebuie să depășească limita a 12 salarii minime brute pe țară.

În acest caz, media zilnică a bazei de calcul a indemnizațiilor se determină ca raport între suma veniturilor totale realizate în lunile 1, 2 și 3, precum și veniturile din lunile 4, 5 și 6, plafonate potrivit legii, pe baza cărora s-a achitat contribuția pentru concedii și indemnizații, și numărul total de zile pentru care s-a achitat contribuția în această perioadă.

Exemplul nr. 3 - Situația în care în baza de calcul intră venituri pentru fracțiune de lună

- lei -
────────────────────────────────────────────────────────────
luna*)          1       2       3       4       5       6
V           5.000   5.000   5.000   5.000   5.000   5.000
NZ             21      19 5**)+21      20      21      20
────────────────────────────────────────────────────────────
vplaf       5.000   5.000   5.000     990   3.960   4.680

Notă

*) Se utilizează lunile din exemplul nr. 2.

Notă

**) În luna a 4-a persoana a avut 5 zile lucrate și 15 zile de concediu fără plată. În acest caz, veniturile realizate în cele 5 zile lucrate se plafonează conform legii.

Exemplul nr. 4 - Situația în care nu există venituri realizate în ultimele 6 luni

─────────────────────────────────────────────────────────────────────
luna             12  11   10  9   8   7   6   5    4    3    2    1
v                -   -   500  -   -   -   -   -    -    -    -    -
zile lucrătoare  19  22   23  20  23  22  21  22   20   22   20   21
zile de stagiu   -   -    23  -   -   -   -   -    -    -    -    -
─────────────────────────────────────────────────────────────────────

În acest caz, media zilnică a bazei de calcul nu se poate determina, deoarece în ultimele 6 luni anterioare producerii riscului nu sunt venituri realizate."

23. La articolul 74, exemplul de calcul nr. 3 se modifică și va avea următorul cuprins:

"Exemplul nr. 3 - Pentru cazurile prevăzute la

- lei -
───────────────────────────────
luna   1   2   3   4   5   6*)
V      -   -   -   -   -   500
NZ     -   -   -   -   -    21
───────────────────────────────

_________

Notă

*) Persoana respectivă are un stagiu de cotizare mai mic de o lună."

24. La articolul 77, alineatul (5) se modifică și va avea următorul cuprins:

"(5) Pe baza referatului aprobat se întocmesc: ordonanțarea de plată, ordinul de plată, borderoul ordinelor de plată prevăzut în anexa nr. 14 sau, după caz, comunicarea de respingere a plății prevăzută în anexa nr. 15. În termen de 15 zile de la depunerea cererii de restituire, casa de asigurări de sănătate va efectua plata sumelor aprobate sau va transmite solicitantului comunicarea de respingere a plății."

25. Anexa nr. 1 se modifică și se înlocuiește cu anexa nr. 1 la prezentul ordin.

26. Anexa nr. 2 se modifică și se înlocuiește cu anexa nr. 2 la prezentul ordin.

27. Anexa nr. 4 se modifică și se înlocuiește cu anexa nr. 3 la prezentul ordin.

28. Anexa nr. 9 se modifică și se înlocuiește cu anexa nr. 4 la prezentul ordin.

29. La anexa nr. 10, punctul III se modifică și va avea următorul cuprins:

"III. Prezenta convenție este valabilă de la data încheierii până la sfârșitul anului calendaristic pentru care a fost încheiată, cu posibilitatea prelungirii valabilității prin act adițional."

30. La anexa nr. 10 punctul VII, articolul 9 se modifică și va avea următorul cuprins:

"Art. 9. - În condițiile apariției unor noi acte normative în materie, care intră în vigoare pe durata derulării prezentei convenții, clauzele contrare se vor modifica și se vor completa în mod corespunzător. Ori de câte ori intervin modificări ale elementelor care au stat la baza prezentei convenții, aceasta se va modifica prin act adițional."

31. Anexa nr. 11 se modifică și se înlocuiește cu anexa nr. 5 la prezentul ordin.

32. Anexa nr. 12 se modifică și se înlocuiește cu anexa nr. 6 la prezentul ordin.