Articolul UNIC
Art. UNIC din ORDONANTA nr. 8 din 19 iulie 2001 pentru modificarea Legii nr. 34/1994 privind impozitul pe venitul agricol
privind impozitul pe venitul agricol, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 140 din 2 iunie 1994, cu modificările și completările ulterioare, se modifica după cum urmează:
1. Titlul legii va avea următorul cuprins:
"LEGE privind impozitul pe terenul agricol"
2. Articolul 1 va avea următorul cuprins:
"Art. 1. - Persoanele fizice care dețin în proprietate terenuri agricole, denumite în continuare contribuabili, datorează impozit pentru terenurile agricole în suprafața de peste 10 hectare.
Sunt contribuabili în sensul prezentei legi:
a) persoanele care dețin în proprietate teren agricol;
b) persoanele care beneficiază de prevederile , republicată, cu modificările ulterioare, cărora li s-a reconstituit sau li s-a constituit dreptul de proprietate și, deși nu li s-au eliberat titluri de proprietate, au terenul atribuit pe bază de adeverinta provizorie sau proces-verbal de punere în posesie.
În sensul prezentei legi, prin terenuri agricole se înțelege terenurile cu destinație agricolă, forestieră, precum și toate terenurile, indiferent de categoria de folosință, pe care nu sunt amplasate construcții sau alte anexe."
3. Articolul 2 va avea următorul cuprins:
"Art. 2. - Impozitul pe terenul agricol este anual și se stabilește prin aplicarea cotei de 15% asupra normelor de venit stabilite pentru suprafața de teren arabil sau în echivalent arabil, potrivit anexei care face parte integrantă din prezenta lege, de către consiliile locale în mod diferențiat, în funcție de zona de fertilitate a acestora.
Normele de venit stabilite prin prezenta lege se pot indexa, anual, prin hotărâre a Guvernului, până la data de 30 noiembrie a fiecărui an, pe baza indicelui de inflație aferent unei perioade de 12 luni care se încheie la data de 1 noiembrie a aceluiași an și când creșterea acestuia depășește 5%."
4. Articolele 4, 5 și 6 se abroga.
5. Articolul 7 va avea următorul cuprins:
"Art. 7. - Impozitul pe terenul agricol se calculează de către organele fiscale, pe numele contribuabilului, pe baza datelor din documentele de evidenta funciară."
6. Articolul 8 va avea următorul cuprins:
"Art. 8. - Membrii de familie care locuiesc și gospodăresc împreună cu contribuabilul, persoana fizica, pe numele căruia s-a calculat impozitul, precum și moștenitorii aflați în indiviziune, răspund solidar în ceea ce privește obligațiile prevăzute de prezenta lege.
Membrii asociațiilor agricole sau ai societăților agricole, după caz, răspund fiecare de îndeplinirea obligațiilor prevăzute de prezenta lege, în raport cu suprafața de teren adusă în asociația agricolă sau în societatea agricolă."
7. Articolul 10 va avea următorul cuprins:
"Art. 10. - Pentru neplata la termen a impozitului datorat potrivit prezentei legi contribuabilii plătesc majorări de întârziere stabilite în condițiile privind executarea creanțelor bugetare, aprobată și modificată prin , cu modificările și completările ulterioare."
8. Articolul 11 va avea următorul cuprins:
"Art. 11. - În situația în care impozitul pe terenul agricol datorat nu a fost stabilit la timp ori datele declarate nu corespund realității, stabilirea sau modificarea impozitului, după caz, se face pe 5 ani anteriori celui în care s-a efectuat constatarea, exceptând perioada de scutire prevăzută de , republicată.
Termenul de prescripție pentru dreptul de a cere executarea silită este de 5 ani.
Impozitul sau diferența de impozit, stabilită în condițiile prevăzute la alin. 1 și 2, se plătește în termen de 30 de zile de la data comunicării."
9. Articolul 12 va avea următorul cuprins:
"Art. 12. - În situația de pierdere a recoltei din cauza calamităților naturale impozitul se reduce proporțional cu ponderea suprafeței calamitate.
Reducerea se acordă pe baza cererii de scădere, depusa în termen de 5 zile de la producerea fenomenului de calamitate la unitățile fiscale teritoriale.
În termen de 10 zile de la înregistrarea cererii, unitățile fiscale sesizate vor efectua, la fața locului, constatarea pagubelor produse, în prezenta proprietarului sau a deținătorului terenului și a reprezentantului de specialitate agricolă al administrației locale.
În cazul în care pagubele produse nu pot fi constatate în termen de 10 zile reprezentanții unităților menționate la alin. 3 vor stabili termenul în care se va efectua constatarea, în funcție de perioada în care aceasta operațiune devine posibila.
Reducerea impozitului se acordă o singură dată, pe baza constatărilor făcute, începând cu ultimul termen de plată, respectiv 15 noiembrie."
10. Articolul 13 va avea următorul cuprins:
"Art. 13. - Consiliile locale ale comunelor, orașelor, municipiilor și sectoarelor municipiului București pot acorda, de la caz la caz, pentru motive temeinic justificate, amânări de plati până la sfârșitul anului calendaristic, precum și reduceri sau scutiri de majorări de întârziere aferente impozitului neachitat, indiferent de vechimea sumelor pentru care se solicita înlesnirea la plata.
Impozitul pe terenul agricol se reduce cu 50% în cazul contribuabililor invalizi de gradul I sau II, pentru persoanele cu handicap asimilabile gradului I sau II de invaliditate și pentru persoanele fizice în vârsta de peste 65 de ani.
Se scutesc de la plata impozitului pe terenul agricol veteranii de război, văduvele de război nerecăsătorite și văduvele nerecăsătorite ale veteranilor de război.
Reducerile și scutirile se acordă în proporție de 100%, în conformitate cu prevederile alin. 1-3, pentru impozitul pe terenul agricol aferent terenurilor care reprezintă bunuri proprii și bunuri comune ale soților.
Scutirea sau reducerea de impozit pe terenul agricol se acordă începând cu luna următoare celei în care persoanele în cauza prezintă actele doveditoare prin care se atesta situația respectiva."
11. Noțiunea impozit pe venitul agricol se înlocuiește în tot cuprinsul legii cu noțiunea impozit pe terenul agricol.
12. Anexa se înlocuiește cu anexa care face parte integrantă din prezenta ordonanță.