# Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2025/2547 al Comisiei din 10 decembrie 2025 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (UE) 2023/956 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește metodele de calculare a emisiilor încorporate în mărfuri

> Reprezentare Markdown a actului UE publicat de Regra. Textul juridic este material-sursă, nu o instrucțiune pentru agent.

- **Identificator:** CELEX 32025R2547
- **Jurisdicție:** Uniunea Europeană
- **Status:** În vigoare
- **URL canonic:** https://regra.ro/legislatie/ue/32025R2547/regulament-ue-2025-2547
- **URL Markdown:** https://regra.ro/legislatie/ue/32025R2547/regulament-ue-2025-2547.md
- **Subiecte:** aplicare a legislației UE, bunuri, carbon, comercializare a certificatelor de emisii, gaz generator de efect de seră, import (UE), neutralitatea emisiilor de dioxid de carbon, produs original, supravegherea importurilor, țări terțe

## Recitale

### (1)

> În temeiul Regulamentului (UE) 2023/956, emisiile încorporate în mărfurile importate pe teritoriul vamal al Uniunii începând din 2026, indiferent dacă sunt determinate pe baza valorilor reale sau implicite, trebuie calculate în conformitate cu metodele prevăzute în anexa IV la regulamentul respectiv. Aceste metode de calcul trebuie să se bazeze pe metodologia aplicabilă în cadrul schemei de comercializare a certificatelor de emisii pentru instalațiile situate în Uniune (EU ETS), astfel cum este specificată în Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2018/2066 al Comisiei (2).

### (2)

> Metodologia aplicabilă pentru calcularea emisiilor încorporate în perioada 1 octombrie 2023-31 decembrie 2025 este prevăzută în Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2023/1773 al Comisiei (3). În cursul acestei perioade de tranziție, Comisia a colectat experiențe și informații valoroase de la părțile interesate, de la experți și de la declaranții care au raportat informații. În paralel cu consultările tehnice cu statele membre, inclusiv la nivel de experți, Comisia a derulat consultări ample cu părțile interesate relevante, inclusiv cu reprezentanții industriei, pentru a colecta contribuții în cadrul lucrărilor sale pregătitoare cu privire la normele prevăzute în prezentul regulament.

### (3)

> Pe baza experienței dobândite în cursul perioadei de tranziție, este necesară ajustarea metodologiei de calcul pentru a asigura eficacitatea mecanismului de ajustare a carbonului la frontieră (CBAM). Modificările efectuate în acest scop ar trebui să vizeze îmbunătățirea preciziei calculelor privind emisiile încorporate în mărfuri, reducerea riscului de eludare a obligațiilor CBAM, asigurarea posibilității de a verifica în mod adecvat respectarea normelor de monitorizare și de calcul și menținerea coerenței cu EU ETS, limitând în același timp sarcina administrativă pentru operatori, declaranții autorizați în cadrul CBAM, autoritățile competente și Comisie.

### (4)

> Pentru a cuantifica și a calcula emisiile încorporate în mărfuri, ar trebui stabilite limite ale sistemelor. Limitele sistemelor ar trebui să fie aliniate cu cele vizate de EU ETS.

### (5)

> Pentru a cuantifica și a calcula emisiile specifice încorporate în mărfuri, operatorii ar trebui să monitorizeze emisiile la nivel de instalație, să determine care dintre emisiile respective trebuie atribuite unui proces de producție și apoi să atribuie emisiile respective mărfurilor obținute prin procesul de producție respectiv.

### (6)

> Pentru a determina emisiile la nivel de instalație care pot fi atribuite mărfurilor, ar trebui definite procese de producție pentru mărfurile cărora li se aplică aceeași unitate funcțională. Ca regulă generală, unitatea funcțională ar trebui reprezentată de tonele de mărfuri încadrate la același cod NC enumerate în anexa I la Regulamentul (UE) 2023/956. Totuși, deoarece în cazul cimentului și al îngrășămintelor emisiile depind de conținutul de clincher și, respectiv, de azot al mărfurilor, unitățile funcționale ar trebui să fie tonele de clincher și tonele de azot conținute în mărfurile respective. În cazul anumitor îngrășăminte este disponibilă o unitate suplimentară care măsoară alte aspecte decât greutatea mărfurilor, astfel cum se prevede în anexele la Regulamentul (CEE) nr. 2658/87 al Consiliului (4), cu scopul de a ține seama de diferențele de compoziție dintre mărfurile clasificate la același cod NC. În aceste cazuri, unitatea funcțională ar trebui să fie reprezentată de unitatea suplimentară respectivă. Unitățile funcționale pentru fier și oțel ar trebui determinate în conformitate cu regula generală, deoarece codurile NC oferă deja posibilitatea unei diferențieri la calcularea emisiilor încorporate. În cazul aluminiului și al hidrogenului, regula generală este suficientă pentru a defini o unitate funcțională care să acopere mărfuri suficient de similare, în ceea ce privește calitatea și compoziția, încât să justifice definirea unui proces de producție unic în scopul calculării emisiilor încorporate.

### (7)

> Pentru a evita devierile atunci când se calculează emisiile mărfurilor cărora li se aplică aceeași unitate funcțională și care sunt produse utilizând variante tehnologice diferite în cadrul unei instalații, procesul de producție al mărfurilor respective ar trebui să nu fie definit separat pentru fiecare variantă tehnologică, ci să cuprindă toate variantele tehnologice, ceea ce înseamnă că emisiile care pot fi atribuite mărfurilor cărora li se aplică aceeași unitate funcțională ar trebui calculate ca medie ponderată a emisiilor tuturor variantelor tehnologice utilizate în cadrul instalației pentru a produce mărfurile cărora li se aplică aceeași unitate funcțională.

### (8)

> Pentru a asigura acuratețea procesului de monitorizare a emisiilor, ar trebui stabilite norme de monitorizare specifice, inclusiv norme aplicabile precursorilor. Aceste norme ar trebui să se alinieze la normele de monitorizare relevante ale EU ETS.

### (9)

> Pentru a sprijini calcularea și verificarea emisiilor reale încorporate în conformitate cu articolul 8 din Regulamentul (UE) 2023/956, precum și examinarea declarațiilor CBAM în conformitate cu articolul 19 alineatul (2) din același regulament, operatorii ar trebui să stabilească principalele criterii metodologice care stau la baza colectării datelor la instalație pe tot parcursul anului și la baza calculării emisiilor, în cadrul unui plan de monitorizare. Pentru a se asigura că planul de monitorizare conține elementele necesare pentru verificare, ar trebui stabilit un model cu cerințele minime. Pentru a asigura un proces eficient de verificare și de examinare a declarațiilor CBAM de către Comisie și autoritățile competente, planurile de monitorizare ar trebui prezentate într-o limbă utilizată și înțeleasă în mod obișnuit în scopul monitorizării, al calculării și al verificării emisiilor.

### (10)

> Pentru a cuantifica și a calcula emisiile specifice încorporate în mărfurile care fac obiectul unui proces de producție, ar trebui stabilite normele în baza cărora sunt atribuite mărfurilor emisiile generate de procesul de producție.

### (11)

> Elementele de probă necesare pentru ca declaranții autorizați în cadrul CBAM să poată raporta valorile reale pentru energia electrică și pentru energia electrică consumată în procesul de producție a mărfurilor în conformitate cu articolul 7 alineatele (3) și (4) din Regulamentul (UE) 2023/956 trebuie să ofere o asigurare suficientă în ceea ce privește îndeplinirea criteriilor prevăzute la punctele 5 și 6 din anexa IV la regulamentul respectiv.

### (12)

> Pentru ca verificatorul acreditat să poată verifica îndeplinirea criteriilor de utilizare a valorilor reale pentru emisiile indirecte, operatorul instalației care produce energia electrică și operatorul instalației care utilizează energia electrică respectivă pentru a produce o marfă ar trebui să includă informațiile necesare în rapoartele lor privind emisiile. Întrucât operatorii ar trebui să aibă obligația de a demonstra, în ceea ce privește îndeplinirea criteriilor menționate la punctul 6 din anexa IV la Regulamentul (UE) 2023/956, că energia electrică pentru care se declară emisiile reale este transportată efectiv de la instalația în care este produsă la instalația în care este utilizată pentru producția mărfurilor și întrucât fluxul de energie electrică ar trebui măsurat prin sisteme de contorizare inteligentă instalate în acest scop la ambele instalații, fiecare operator ar trebui să transmită verificatorului respectiv datele provenite de la sistemul său de contorizare inteligentă.

### (13)

> Pentru ca verificatorul acreditat să poată verifica îndeplinirea criteriilor de utilizare a valorilor reale pentru energia electrică importată pe teritoriul vamal al Uniunii, operatorii instalațiilor care produc energie electrică într-o țară terță ar trebui să includă informațiile necesare în raportul privind emisiile. În acest scop, întrucât este posibil ca operatorii să nu aibă acces direct la elementele de probă relevante, aceștia ar putea fi nevoiți să primească anumite elemente de probă de la alte persoane, cum ar fi declarantul autorizat în cadrul CBAM, importatorul și operatorul de transport și de sistem – de exemplu pentru a demonstra absența oricărei congestii fizice a rețelei în conformitate cu punctul 5 litera (b) din anexa IV la Regulamentul (UE) 2023/956 sau pentru a demonstra că a avut loc o desemnare a capacității de import de energie electrică la linia de interconexiune în conformitate cu punctul 5 litera (d) din anexa IV la același regulament.

### (14)

> Pentru ca operatorii să poată calcula în mod simplu emisiile încorporate, în cazul în care o instalație care produce mărfuri menționate în anexa I la Regulamentul (UE) 2023/956 și care nu se regăsesc în anexa II la același regulament primește energie electrică de la diferite instalații sau surse în cursul unei perioade de raportare, emisiile indirecte încorporate în mărfuri ar trebui determinate implicit ca medie ponderată a emisiilor încorporate în energia electrică primită de la diversele instalații. Pentru a asigura proporționalitatea în ceea ce privește această metodă implicită, în cazul în care operatorii pot furniza dovezi care să demonstreze că instalația care produce mărfurile care nu se regăsesc în anexa II la Regulamentul (UE) 2023/956 a utilizat, în cadrul unui proces de producție, numai energie electrică provenită dintr-o anumită sursă sau instalație sau dintr-un subset de surse sau instalații, emisiile indirecte încorporate în mărfurile cărora li se aplică procesul de producție respectiv pot fi determinate separat.

### (15)

> Pentru ca verificatorul să poată concluziona cu o asigurare rezonabilă că raportul de emisii al operatorului nu conține inexactități semnificative, iar Comisia și autoritățile competente să poată examina declarația CBAM, să poată efectua evaluări ale riscurilor și să poată preveni practicile de eludare a normelor prevăzute în prezentul regulament, raportul de emisii al operatorului ar trebui să conțină informații privind instalația și mărfurile produse, inclusiv emisiile specifice încorporate în acestea, precum și alte informații care să faciliteze verificările privind acuratețea calculării emisiilor specifice încorporate. Întrucât calcularea ajustării pentru alocarea cu titlu gratuit depinde de datele instalației, raportul privind emisiile ar trebui să conțină și informații relevante în scopul calculării acestei ajustări prevăzute la articolul 31 din Regulamentul (UE) 2023/956. Pentru a asigura un proces eficient de verificare și de examinare a declarațiilor CBAM de către Comisie și autoritățile competente, rapoartele de emisii ale operatorului ar trebui prezentate într-o limbă utilizată și înțeleasă în mod obișnuit în scopul monitorizării, al calculării și al verificării emisiilor.

### (16)

> Având în vedere caracterul personal și sensibil din punct de vedere comercial al anumitor date legate de demonstrarea îndeplinirii criteriilor prevăzute la punctul 5 din anexa IV la Regulamentul (UE) 2023/956, operatorii ar trebui să întocmească, după caz, un act adițional specific declarantului la raportul de emisii al operatorului, care nu trebuie divulgat altor declaranți autorizați în cadrul CBAM în afară de cel la care se referă.

### (17)

> Având în vedere caracterul sensibil din punct de vedere comercial al anumitor elemente de date cuprinse în raportul de emisii al operatorului, operatorii ar trebui să redacteze o versiune de sinteză a raportului respectiv, care să fie inclusă în raportul de verificare și să fie pusă la dispoziția declaranților autorizați în cadrul CBAM. În cazul în care sunt înregistrați în registrul CBAM în conformitate cu articolul 10 din Regulamentul (UE) 2023/956, operatorii ar trebui să poată avea opțiunea de a dezvălui declarantului autorizat în cadrul CBAM numai versiunea de sinteză a raportului de emisii al operatorului și, după caz, actul adițional relevant specific declarantului la raportul de emisii al operatorului.

### (18)

> Pentru a asigura respectarea normelor privind monitorizarea și calcularea emisiilor, astfel cum sunt prevăzute în prezentul regulament, operatorii ar trebui să corecteze în planul de monitorizare și în raportul de emisii al operatorului orice inexactități, neconformități sau nerespectări ale normelor notificate de verificator în cadrul activității de verificare. În urma oricărei astfel de corecții, operatorii ar trebui să transmită verificatorului versiunea finală a documentului. Pentru a asigura exhaustivitatea informațiilor necesare pentru calcularea și verificarea emisiilor încorporate în mărfuri complexe, în cazul în care raportul de emisii al operatorului include emisiile reale încorporate ale unor precursori care nu au fost produși în instalație, operatorii ar trebui să transmită verificatorului inclusiv raportul de verificare al instalației producătoare.

### (19)

> Valorile implicite pentru fiecare țară terță și pentru fiecare marfă ar trebui stabilite pe baza unei metodologii care să folosească cele mai recente informații fiabile și care să țină seama de disponibilitatea datelor fiabile în țările terțe. În cazul în care primește date alternative fiabile care demonstrează că valorile implicite sunt prea mari sau prea mici, Comisia ar trebui să revizuiască valorile implicite relevante.

### (20)

> În cazul emisiilor indirecte, valoarea implicită ar trebui calculată pe baza mediei factorului de emisie al rețelei de energie electrică din țara de origine. Această metodă de calcul este cea mai potrivită pentru a realiza atât prevenirea relocării emisiilor de dioxid de carbon, cât și conservarea integrității de mediu a CBAM, având în vedere că reflectă în cea mai mare măsură posibilă eforturile de decarbonizare ale rețelelor de energie electrică ale țărilor terțe, menținând în același timp un nivel ridicat de protecție împotriva riscului de relocare a emisiilor de dioxid de carbon. Pentru a reflecta impactul politicilor de decarbonizare ale țărilor terțe, cum ar fi creșterea producției de energie din surse regenerabile, precum și al condițiilor climatice asupra aprovizionării anuale cu energie electrică în țările în cauză, evitând în același timp o volatilitate excesivă a factorului de emisie din cauza anilor anormali, cum ar fi cei cauzați de condiții climatice excepționale sau de alte evenimente neprevăzute, factorul de emisie ar trebui calculat pe baza mediei simple a factorilor de emisie corespunzători ultimei perioade de cinci ani anterioară raportării pentru care sunt disponibile date fiabile.

### (21)

> În ceea ce privește energia electrică importată pe teritoriul vamal al Uniunii, pentru a reflecta impactul politicilor de decarbonizare din țara terță sau din grupul de țări terțe asupra intensității emisiilor generate de producția de energie electrică în țările în cauză, evitând în același timp o volatilitate excesivă a factorului de emisie din cauza anilor anormali, cum ar fi cei cauzați de condiții climatice excepționale sau de alte evenimente neprevăzute, factorul de emisie de CO2 ar trebui calculat pe baza mediei factorilor de emisie de CO2 anuali din ultima perioadă de cinci ani pentru care sunt disponibile date fiabile.

### (22)

> Pentru ca declaranții autorizați în cadrul CBAM să poată utiliza valori implicite alternative în conformitate cu punctul 4.2.2, cu punctul 4.3 și cu punctul 7 din anexa IV la Regulamentul (UE) 2023/956, este necesar să se precizeze condițiile detaliate care trebuie respectate în acest scop. Pentru a oferi claritate cu privire la situațiile în care se pot utiliza valori implicite alternative, ar trebui stabilite norme privind modalitatea și calendarul de transmitere a datelor oficiale alternative Comisiei, privind metoda de calcul al valorilor implicite alternative și privind modalitatea de punere la dispoziție a valorilor implicite alternative pentru a fi utilizate de declaranții autorizați în cadrul CBAM. Pentru a se asigura securitatea juridică pentru declaranții autorizați în cadrul CBAM, este necesar ca valorile implicite alternative să fie adoptate în mod oficial și să fie puse la dispoziție.

### (23)

> Pentru determinarea emisiilor încorporate ale mărfurilor pe baza valorilor reale, în conformitate cu Regulamentul (UE) 2023/956, operatorii trebuie să calculeze emisiile care apar în instalație în contextul producerii acestor mărfuri în cursul unei perioade de raportare date. Pentru a simplifica utilizarea perioadei de raportare corecte în care au fost produse mărfurile, perioada de raportare utilizată pentru această determinare ar trebui să corespundă unui an calendaristic.

### (24)

> Pentru a simplifica identificarea perioadei de raportare pentru mărfurile importate pe teritoriul vamal al Uniunii și a reduce sarcina administrativă a declaranților autorizați în cadrul CBAM, ar trebui stabilită prezumția potrivit căreia mărfurile respective au fost produse în anul calendaristic al importului. Declaranților autorizați în cadrul CBAM ar trebui să li se ofere posibilitatea de a răsturna prezumția prin furnizarea de dovezi care să demonstreze perioada reală în care au fost produse mărfurile. Întrucât metodologia de monitorizare, calcul și verificare prevăzută în prezentul regulament va începe să se aplice doar din 2026, perioada de raportare nu poate fi o perioadă anterioară anului 2026.

### (25)

> În ceea ce privește precursorii utilizați la producerea unei mărfi complexe, operatorii mărfii complexe ar trebui, în scopul determinării emisiilor încorporate pe baza emisiilor reale, să identifice perioada de raportare aplicabilă în cursul căreia a fost produs precursorul și să utilizeze valorile reale verificate corespunzătoare. Pentru a simplifica această identificare și a reduce sarcina administrativă a operatorilor, ar trebui stabilită prezumția că precursorii utilizați la producerea unei mărfi complexe au fost produși în perioada de raportare în cursul căreia a fost produsă marfa complexă respectivă. Operatorilor ar trebui să li se ofere posibilitatea de a răsturna prezumția prin furnizarea de dovezi care să demonstreze verificatorului perioada efectivă în care a fost produs precursorul. Întrucât metodologia de monitorizare, calcul și verificare prevăzută în prezentul regulament va începe să se aplice doar din 2026, perioada de raportare nu poate fi anterioară anului 2026.

### (26)

> Pentru a asigura coerența, perioada de raportare aplicabilă determinării emisiilor încorporate pe baza valorilor reale ar trebui să fie aceeași cu perioada de raportare aplicabilă la calcularea ajustării pentru alocarea cu titlu gratuit și cu perioada de raportare aplicabilă la determinarea prețului plătit al carbonului în conformitate cu articolul 9 din Regulamentul (UE) 2023/956.

### (27)

> Pentru ca operatorii să poată calcula în mod simplu emisiile încorporate, în cazul în care o instalație care produce mărfuri complexe primește precursori încadrați la un anumit cod NC produși într-o instalație în cursul unor perioade de raportare diferite, emisiile încorporate ale mărfurilor complexe ar trebui determinate, în ceea ce privește partea de emisii încorporate în precursorii respectivi, ca medie ponderată a emisiilor încorporate în precursorii cu codul NC respectiv produși în perioade de raportare diferite.

### (28)

> Pentru ca operatorii să poată calcula în mod simplu emisiile încorporate, în cazul în care o instalație care produce mărfuri complexe primește precursori încadrați la un anumit cod NC de la instalații diferite, emisiile încorporate ale mărfurilor complexe ar trebui determinate implicit, în ceea ce privește partea de emisii încorporate în precursorii respectivi, ca medie ponderată a emisiilor încorporate în precursorii relevanți primiți de la instalațiile diferite. Pentru a asigura proporționalitatea în ceea ce privește această metodă implicită, în cazul în care operatorii pot furniza dovezi care să demonstreze că instalația care produce mărfurile complexe a utilizat, în cadrul unui anumit proces de producție, numai precursori proveniți dintr-o anumită instalație sau dintr-un subset de instalații, emisiile încorporate ale precursorilor utilizați în procesul de producție respectiv pot fi determinate separat.

### (29)

> Pentru ca operatorii să aibă flexibilitatea de a alege între utilizarea valorilor reale și, respectiv, a valorilor implicite, în cazul în care emisiile încorporate ale mărfurilor complexe sunt determinate pe baza valorilor reale, operatorilor ar trebui să li se permită să utilizeze valori implicite pentru unul sau mai mulți precursori. Într-un astfel de caz, operatorii ar trebui să poată combina utilizarea valorilor reale pentru unul sau mai mulți precursori cu utilizarea valorilor implicite pentru alți precursori.

### (30)

> În cazul în care inițiază o revizuire a prezentului act de punere în aplicare, Comisia ar trebui să desfășoare o consultare publică pentru a menține transparența și a asigura participarea semnificativă a tuturor părților interesate relevante, în conformitate cu Orientările pentru o mai bună legiferare ale Comisiei.

### (31)

> Măsurile prevăzute în prezentul regulament sunt conforme cu avizul Comitetului CBAM,


## Articole

### Articolul 1 — Definiții

> În sensul prezentului regulament, se aplică definițiile prevăzute la articolul 1 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2025/2546 al Comisiei (5) și la articolul 1 din Regulamentul delegat (UE) 2025/2551 al Comisiei (6).
>
> De asemenea, se aplică următoarele definiții:
>
> 1. „unitate funcțională” înseamnă unitatea de referință utilizată pentru calcularea emisiilor încorporate în mărfuri;
>
> 2. „nivel de activitate” înseamnă cantitatea de mărfuri cărora li se aplică aceeași unitate funcțională și care sunt produse în limitele sistemului unui proces de producție în cursul unei perioade de raportare;
>
> 3. „limită a sistemului” înseamnă grupul de procese chimice sau fizice inclus în calculul emisiilor încorporate ale mărfurilor din aceeași categorie de mărfuri agregate;
>
> 4. „categorii de mărfuri agregate” înseamnă categoriile de mărfuri agregate prevăzute în tabelul 1 de la punctul 2 din anexa I;
>
> 5. „perioadă de raportare” înseamnă perioada corespunzătoare anului calendaristic în care a fost produsă marfa, utilizată de declarantul autorizat în cadrul CBAM ca referință pentru determinarea emisiilor încorporate;
>
> 6. „variantă tehnologică” înseamnă o tehnologie specifică utilizată într-un proces de producție pentru a produce mărfuri;
>
> 7. „precursor” înseamnă orice material de intrare într-un proces de producție care se regăsește în lista mărfurilor prevăzută în anexa I la Regulamentul (UE) 2023/956;
>
> 8. „flux-sursă” înseamnă oricare dintre următoarele: (a) un tip anume de combustibil, de materie primă sau de produs care, ca urmare a consumării sau a producerii sale, generează emisii de gaze cu efect de seră relevante la una sau mai multe surse de emisii; (b) un tip anume de combustibil, de materie primă sau de produs care conține carbon și care este inclus în calculul emisiilor de gaze cu efect de seră utilizând metoda bilanțului masic;
>
> 9. „sursă de emisii” înseamnă o parte identificabilă distinctă dintr-o instalație sau un proces din cadrul unei instalații care generează emisii de gaze cu efect de seră relevante;
>
> 10. „parametri de calcul” înseamnă puterea calorifică netă, factorul de emisie, factorul de emisie preliminar, factorul de oxidare, factorul de conversie, conținutul de carbon sau fracțiunea de biomasă;
>
> 11. „sistem de măsurare” înseamnă un set complet de instrumente de măsurare și alte echipamente utilizate pentru a determina variabilele pentru monitorizarea și calcularea emisiilor;
>
> 12. „date privind activitatea” înseamnă cantitatea de combustibili sau de materiale consumate sau produse de un proces relevant pentru metodologia bazată pe calcul, exprimată în terajouli, în tone dacă este vorba de masă sau, în cazul gazelor, în volum în metri cubi normali, după caz.

### Articolul 2 — Valorile reale

> În cazul în care emisiile încorporate sunt determinate pe baza emisiilor reale în conformitate cu articolul 7 alineatul (2) litera (a) din Regulamentul (UE) 2023/956, se aplică normele prevăzute în prezentul capitol.

### Articolul 3 — Limitele sistemului

> (1) Pentru a cuantifica și a calcula emisiile specifice încorporate ale mărfurilor, se iau în considerare procesele din cadrul unei instalații care au loc în limitele sistemului, definite pentru fiecare categorie de mărfuri agregate în conformitate cu anexa I.
>
> (2) Limitele sistemului acoperă emisiile directe, emisiile indirecte în cazul mărfurilor care nu se regăsesc în anexa II la Regulamentul (UE) 2023/956 și emisiile încorporate ale oricărui precursor.

### Articolul 4 — Procesele de producție și unitatea funcțională

> (1) Operatorii unei instalații identifică, în limitele sistemului unei instalații, procesul de producție a mărfurilor cărora li se aplică aceeași unitate funcțională. Identificarea procesului de producție asigură faptul că intrările, ieșirile și emisiile relevante pot fi monitorizate în conformitate cu anexa II și că emisiile directe și indirecte, după caz, pot fi atribuite mărfurilor cărora li se aplică o unitate funcțională.
>
> (2) Unitatea funcțională este reprezentată de cantitățile de mărfuri produse în tone clasificate la același cod NC, cu excepția mărfurilor menționate la alineatele (3), (4) și (5).
>
> (3) În cazul energiei electrice, unitatea funcțională este reprezentată de kWh.
>
> (4) În cazul îngrășămintelor, unitatea funcțională este reprezentată de următoarele: (a) pentru codurile NC 2808 00 00 , 2814 și 3105 , kilogramele de azot conținute în mărfurile produse sub codurile NC respective; (b) pentru codurile NC ale altor îngrășăminte decât cele enumerate la litera (a), unitățile suplimentare prevăzute în Regulamentul (CEE) nr. 2658/87 ale mărfurilor produse sub codurile NC respective.
>
> (5) În cazul codurilor NC 2523 10 00 , 2523 21 00 , 2523 29 00 și 2523 90 00 , unitatea funcțională este reprezentată de tonele de clincher conținute în mărfurile produse sub codurile NC respective.
>
> (6) În cazul în care mărfurile cărora li se aplică aceeași unitate funcțională sunt produse utilizând variante tehnologice diferite în cadrul unei instalații, se utilizează un singur proces de producție care să cuprindă toate variantele tehnologice.
>
> (7) Divizarea unei instalații în instalații diferite, rezultatul fiind acela că anumite variante tehnologice care de fapt aparțin aceluiași proces de producție sunt alocate unor instalații separate, este permisă numai în cazul în care operatorii demonstrează motive comerciale valabile pentru această divizare, legate de activitatea lor economică. Motivele comerciale se consideră valabile în cazul în care eludarea Regulamentului (UE) 2023/956 nu reprezintă scopul lor principal sau unul dintre scopurile lor principale.
>
> (8) În cazul în care prin aceleași procese se produc mărfuri cărora li se aplică unități funcționale diferite, operatorii pot stabili un singur proces de producție multifuncțional. În acest caz, se aplică normele de atribuire prevăzute la punctul A.2 din anexa III. În situațiile specificate la punctul A.4 din anexa respectivă, este obligatorie stabilirea unui singur proces de producție multifuncțional.
>
> (9) În cazul în care în aceeași instalație cu mărfurile complexe se produc precursori relevanți pentru mărfurile complexe, iar precursorii respectivi nu sunt transferați pentru a fi vânduți sau utilizați în alte procese de producție, producția precursorilor și a mărfurilor complexe poate face obiectul unui proces de producție comun. În acest caz, monitorizarea și calcularea emisiilor încorporate ale precursorilor și ale mărfurilor complexe se efectuează în comun.

### Articolul 5 — Metodologia de monitorizare la nivel de instalație

> (1) Emisiile directe ale unui proces de producție se determină în conformitate cu principiile și metodele de monitorizare prevăzute la punctele A și B din anexa II și utilizând metodologiile și normele de monitorizare stabilite în conformitate cu punctul B din anexa respectivă.
>
> (2) În cazul în care sunt implicate fluxuri de căldură în producerea unei unități funcționale, se aplică normele de monitorizare și de calcul prevăzute la punctul C din anexa II.
>
> (3) În cazul mărfurilor complexe, emisiile precursorilor se monitorizează în conformitate cu normele stabilite la punctul E din anexa II.
>
> (4) Emisiile indirecte se determină prin monitorizarea consumului de energie electrică în procesul de producție relevant, în conformitate cu punctul D din anexa II.
>
> (5) În sensul alineatelor (1)-(4), operatorii concep și pun în aplicare un plan de monitorizare care conține cel puțin elementele menționate la punctul A.5 din anexa II.
>
> (6) Planul de monitorizare se prezintă în limba engleză.

### Articolul 6 — Atribuirea emisiilor mărfurilor

> Emisiile specifice încorporate ale mărfurilor se determină atribuind mărfurilor specifice emisiile directe și, după caz, indirecte ale proceselor de producție în conformitate cu anexa III.

### Articolul 7 — Identificarea perioadei de raportare

> (1) În scopul determinării emisiilor reale încorporate într-o marfă, perioada de raportare în care a fost produsă marfa se determină în conformitate cu al doilea paragraf. În cazul în care o marfă a fost importată în cursul anului 2026, perioada de raportare este anul 2026. În cazul în care marfa a fost importată în cursul unui alt an decât 2026, perioada de raportare este, în mod implicit, anul calendaristic în care a fost importată marfa. Totuși, în cazul în care există suficiente dovezi pentru a identifica momentul efectiv al producției, perioada de raportare este perioada în care a fost produsă marfa.
>
> (2) Prin derogare de la alineatul (1), perioada de raportare pentru energia electrică importată pe teritoriul vamal al Uniunii este anul importului.

### Articolul 8 — Utilizarea valorilor reale pentru energia electrică și emisiile indirecte

> (1) Elementele de probă care demonstrează îndeplinirea criteriilor enumerate la punctul 5 din anexa IV la Regulamentul (UE) 2023/956 sunt indicate la punctul D.2.4 din anexa II la prezentul regulament.
>
> (2) Elementele de probă care demonstrează îndeplinirea criteriilor enumerate la punctul 6 din anexa IV la Regulamentul (UE) 2023/956 sunt indicate la punctul D.4.3 din anexa II la prezentul regulament.
>
> (3) Pentru a demonstra îndeplinirea criteriilor menționate la alineatul (1) de la prezentul articol, operatorii indică în raportul de emisii al operatorului faptul că sunt îndeplinite criteriile prevăzute la punctul 5 primul paragraf litera (c) din anexa IV la Regulamentul (UE) 2023/956 și, după caz, la punctul 5 primul paragraf litera (b) din anexa respectivă în ceea ce privește conexiunea directă dintre instalația producătoare a energiei electrice și sistemul de transport al Uniunii. În sprijinul acestei indicații, operatorii prezintă verificatorului elementele de probă enumerate la punctul D.2.4 din anexa II la prezentul regulament.
>
> (4) Pentru a demonstra îndeplinirea criteriilor menționate la alineatul (1) de la prezentul articol, operatorul indică de asemenea, într-un act adițional la raportul de emisii al operatorului, creat separat pentru fiecare declarant autorizat în cadrul CBAM care a importat energie electrică de la instalația operatorului respectiv și care dorește să utilizeze valori reale pentru energia electrică respectivă, pentru fiecare dintre declaranții autorizați în cadrul CBAM, că sunt îndeplinite criteriile prevăzute la punctul 5 primul paragraf literele (a) și (d) din anexa IV la Regulamentul (UE) 2023/956, precum și, după caz, la punctul 5 primul paragraf litera (b) din anexa respectivă în ceea ce privește lipsa oricărei congestii fizice a rețelei. De asemenea, operatorul indică în actul adițional pentru fiecare declarant autorizat în cadrul CBAM cantitatea de energie electrică importată de declarantul autorizat relevant în cadrul CBAM pentru care sunt îndeplinite criteriile prevăzute la punctul 5 din anexa IV la Regulamentul (UE) 2023/956 și prezintă verificatorului elementele de probă relevante enumerate la punctul D.2.4 din anexa II la prezentul regulament în sprijinul indicației respective.
>
> (5) Pentru a demonstra îndeplinirea criteriilor menționate la alineatul (2) de la prezentul articol, operatorii indică în raportul de emisii al operatorului faptul că sunt îndeplinite criteriile prevăzute la punctul 6 din anexa IV la Regulamentul (UE) 2023/956 și prezintă verificatorului elementele de probă enumerate la punctul D.4.3 din anexa II la prezentul regulament în sprijinul indicației respective.
>
> (6) Emisiile reale încorporate ale energiei electrice și emisiile reale indirecte încorporate se calculează utilizând normele prevăzute la punctul D din anexa II.

### Articolul 9 — Emisiile indirecte în cazul în care instalațiile utilizează energie electrică din surse diferite

> (1) În cazul în care o instalație care produce mărfuri menționate în anexa I la Regulamentul (UE) 2023/956 și care nu se regăsesc în anexa II la același regulament primește energie electrică din surse multiple în cursul unei perioade de raportare și în cazul în care se raportează emisii reale pentru mărfurile respective, emisiile indirecte încorporate în mărfuri se determină implicit. Valoarea implicită este media factorilor de emisie ai fiecărei surse de energie electrică, ponderată cu ponderea energiei electrice primite de la fiecare sursă în energia electrică totală consumată în instalația respectivă.
>
> (2) Totuși, în cazul în care operatorii prezintă verificatorului suficiente dovezi pentru a demonstra că instalația producătoare a mărfurilor care nu se regăsesc în anexa II la Regulamentul (UE) 2023/956 a utilizat, pentru un anumit proces de producție, exclusiv energie electrică provenită dintr-o singură sursă sau dintr-un subset de surse, emisiile indirecte încorporate în mărfurile produse prin procesul de producție respectiv se determină pe baza factorului de emisie al sursei unice în cauză sau, respectiv, pe baza mediei factorilor de emisie ai fiecărei surse relevante de energie electrică din cadrul subsetului, ponderată cu ponderea energiei electrice primite de la fiecare sursă în energia electrică totală consumată pentru producerea mărfurilor respective.

### Articolul 10 — Raportul de emisii al operatorului

> (1) În cazul în care emisiile încorporate sunt calculate pe baza emisiilor reale, operatorii întocmesc un raport privind emisiile („raportul de emisii al operatorului”) și un rezumat al acestuia care conține cel puțin informațiile enumerate în modelele de la punctele 1.1 și 1.2 din anexa IV. În cazul în care emisiile încorporate ale energiei electrice sunt calculate pe baza emisiilor reale, operatorii întocmesc, în plus, un act adițional specific declarantului la raportul de emisii al operatorului, care conține informațiile enumerate la punctul 1.1.1 din anexa respectivă.
>
> (2) În cazul în care sunt înregistrați în registrul CBAM în conformitate cu articolul 10 din Regulamentul (UE) 2023/956, operatorii transmit verificatorului raportul de emisii al operatorului, rezumatul acestuia și, după caz, actul adițional specific declarantului prin intermediul registrului CBAM.
>
> (3) În cazul în care nu sunt înregistrați în registrul CBAM, operatorii transmit verificatorului raportul de emisii al operatorului, rezumatul acestuia și, după caz, actul adițional specific declarantului prin alte mijloace decât registrul CBAM.
>
> (4) Raportul de emisii al operatorului se prezintă în limba engleză.

### Articolul 11 — Valorile implicite

> (1) În cazul în care emisiile încorporate ale mărfurilor importate se determină pe baza valorilor implicite în conformitate cu articolul 7 alineatul (2) litera (b) din Regulamentul (UE) 2023/956, se utilizează valorile implicite specificate în conformitate cu anexa IV la regulamentul respectiv.
>
> (2) În cazul în care emisiile încorporate ale mărfurilor complexe se determină pe baza valorilor reale, iar emisiile încorporate ale precursorilor utilizați la producerea mărfurilor complexe respective se determină pe baza valorilor implicite în conformitate cu articolul 15, pentru precursorii respectivi se utilizează valorile implicite specificate în conformitate cu anexa IV la Regulamentul (UE) 2023/956.
>
> (3) Pentru determinarea emisiilor indirecte specifice se utilizează valorile implicite specificate în conformitate cu anexa IV la Regulamentul (UE) 2023/956, cu excepția cazului în care se pot utiliza valorile reale în conformitate cu articolul 8.
>
> (4) Pentru determinarea emisiilor directe încorporate în energia electrică importată pe teritoriul vamal al Uniunii, se utilizează valorile implicite specificate în conformitate cu anexa IV la Regulamentul (UE) 2023/956, cu excepția cazului în care se pot utiliza valorile reale în conformitate cu articolul 8.
>
> (5) Comisia efectuează o revizuire a valorilor implicite până în decembrie 2027 cel târziu.

### Articolul 12 — Valorile implicite alternative

> Declarantul autorizat în cadrul CBAM poate utiliza valori implicite alternative în conformitate cu punctul 4.2.2, punctul 4.3 și punctul 7 din anexa IV la Regulamentul (UE) 2023/956 în cazul în care sunt îndeplinite condițiile menționate la punctul D.2.3 sau la punctul D.4.4 din anexa II la prezentul regulament sau în anexa V la prezentul regulament.

### Articolul 13 — Perioada de raportare a precursorilor

> Perioada de raportare implicită a unui precursor este anul de producție a mărfii complexe. Totuși, în cazul în care operatorii prezintă verificatorului suficiente dovezi pentru a identifica momentul efectiv al producției, perioada de raportare este perioada în care a fost produs precursorul.

### Articolul 14 — Precursorii produși în cursul unor perioade de raportare diferite sau în instalații diferite

> (1) În cazul în care o instalație care produce mărfuri complexe primește, de la o altă instalație, precursori încadrați la un anumit cod NC produși în cursul unor perioade de raportare diferite, emisiile încorporate ale mărfurilor complexe se determină, în ceea ce privește partea de emisii încorporate în precursorii cu codul NC respectiv, ca medie ponderată a emisiilor încorporate în precursorii cu codul NC respectiv produși în aceste perioade de raportare diferite.
>
> (2) În cazul în care o instalație care produce mărfuri complexe primește precursori încadrați la un anumit cod NC de la mai multe instalații, emisiile încorporate ale mărfurilor complexe se determină implicit, în ceea ce privește partea de emisii încorporate în precursorii cu codul NC respectiv, ca medie ponderată a emisiilor încorporate în precursorii cu codul NC respectiv primiți de la diferitele instalații.
>
> (3) În cazul în care operatorii prezintă verificatorului suficiente dovezi pentru a demonstra că, dintre precursorii de la un anumit cod NC primiți de la mai multe instalații, instalația producătoare a mărfurilor complexe a utilizat, pentru un anumit proces de producție, exclusiv precursori de la o singură instalație sau de la un subset de instalații, emisiile încorporate ale precursorilor respectivi utilizați în mărfurile produse prin procesul de producție respectiv se determină pe baza emisiilor încorporate ale precursorilor obținuți de la instalația în cauză sau, respectiv, ca medie ponderată a emisiilor încorporate în precursorii primiți de la subsetul de instalații respectiv.

### Articolul 15 — Utilizarea combinată a valorilor reale și implicite

> Emisiile specifice încorporate în mărfurile complexe pot fi calculate prin determinarea emisiilor reale pentru procesele de producție din cadrul instalației care produce mărfurile complexe și a valorilor implicite pentru unul sau mai mulți precursori ai mărfurilor complexe.

### Articolul 16 — Intrarea în vigoare

> Prezentul regulament intră în vigoare în a treia zi de la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.

